2020.01.12 11:13 Lubi Olvasottság: <100x
0

Zaklatás a filmvásznon túl

Hollywoodban hatalmas port kavartak a szexuális zaklatás Botrányok, melyek egészen a legfelsőbb körökig vezettek. Neves producerek, színészek vesztették el karrierjüket a nyilvánosságra került ügyek miatt, és számos zaklatott nő hallatta hangját akár évekre visszamenő eseteket is felszínre hozva. A hatalommal való visszaélés nemcsak a filmiparban, hanem más munkahelyeken is hatalmas probléma. A #metoo kampány erre kívánta felhívni a figyelmet, mely idővel kissé talajt tévesztett, és célon túllövő incidensekhez is vezetett. Az azonban elkerülhetetlen volt, hogy a téma mihamarabb megfilmesítésre kerüljön, amolyan addig üssük a vasat, amíg meleg alapon. Hollywood ugyanis nem szalaszt el egy alkalmat sem, amikor megfelelő alapanyagra bukkan.

Az elmúlt években sorra készültek a nők jogait és feminista értékrendet előtérbe helyező, politikailag korrekt alkotások, de a Botrány ezekhez képest valódi eseteket dolgoz fel, valódi személyek életén keresztül. A film a Fox News csatorna kulisszái mögé enged betekintést, és az ott történt szexuális visszaéléseket igyekszik bemutatni, valamint azt, hogy kik, miért és hogyan álltak a leleplezés mögött. Az összkép sokkal árnyaltabbnak látszik, mintsem, hogy egy alig kétórás filmbe bele lehessen sűríteni, mégis ezen a téren az alkotók remek munkát végeztek. A film nem túlzottan elfogult egyik féllel szemben sem, és nem is célja megmondani az igazságot. Hagyja, hogy a nézők szűrjék le a tanulságot, ugyanakkor ehhez sok fogódzót is biztosít. Ez azonban kissé távolságtartó stílust eredményez, ami a szavahihetőség szempontjából elengedhetetlen, a karakterekkel való azonosulást viszont kissé megnehezíti.

Zaklatás a filmvásznon túl

Szerencsére a legfőbb szerepeket is igazi sztárok alakítják, akik érezhetően szívügyükként kezelik a témát, és valósággal tobzódnak visszafogott szerepeikben. A film fő cselekménye Charlize Theron, Nicole Kidman és Margot Robbie karakterei köré összpontosul a John Lithgow által játszott Roger Ailes-szel kiegészülve. (Akinek elmaszkírozása díjat érdemlően remekül sikeredett, természetesnek hat, és a színész teljesen elveszik az általa megformált valós személy arca mögött.) Mellettük pedig kisebb szerepekben megjelenik Allison Janney, Malcolm McDowell és Kate McKinnon is. A szereposztók tehát remekül végezték a munkájukat. Mindenki játéka átgondolt, a szerephez illő mértékben erőteljes. Ez pedig igencsak fontos egy filmnél, ahol a történet elsősorban a színészi játékra épít. A szereplők között dúló hatalmi harcok és összetett nüanszok adják a film sava-borsát, és ezek a legérdekesebb jelenetek is.

A klasszikus értelemben vett történet és cselekmény hiánya viszont a téma iránt kevésbé elkötelezetteket elriaszthatja. A Botrány elsősorban politikai, érvelő stílusú, összeesküvéseket feltáró film. Ehhez társul némi személyes dráma és konfliktusrendszer, de nem válik thrillerré vagy hagyományos életrajzi filmmé, amivel a klasszikus műfaji filmeket kedvelőket kielégíthetné. A cselekmény nem tartogat eget rengető csúcspontokat vagy drámai mélységeket, sokkal inkább egy összefüggésrendszer sajátosságaira hívja fel a figyelmet, ami elsősorban az amerikai nézők, vagy az ottani kultúrát ismerő, a politikai és társadalmi helyzettel tisztában levők számára lehet különösen megrázó erejű.

Ennek ellenére a Botrány bőven tartogat értékeket nézőinek ezeken felül is, még, ha a célközönség egyértelműen ki is van jelölve. A film üzenetének univerzalitása miatt valószínűleg mindenkit gondolkodóba ejthet, és a világon mindenhol aktuális. Ezen túlmenően viszont nem tud kiemelkedően újat mondani a témában, és feltáró szándékain túl nem szolgál sokkal a mindenkori mozinézőknek.

72 Botrány  (2019)

dráma | életrajzi

Az amerikai FOX New hírcsatorna alapítója és egykori vezetője, Roger Ailes (John Lithgow) hajdani műsorvezetője, Gretchen Carlson (Nicole Kidman) úgy döntött, eljött az ideje,... több»

0