2022.04.14 09:24 Interfectorem Sabnock Olvasottság: 849x
2

Egy olasz keverék.

Sergio Martino...

Hagy ne soroljam most fel az ismertebb filmjeit, de...

Egy olasz keverék.

A Torzó és a Szerelmi vérszomj az a két mozi, amit tényleg érdemes megnézni...

Martino jelen filmünknél megint a barátokra támaszkodott. A forgatókönyvet közösen írta Ernesto Gastaldival, és a zenéket is egy nagyszerű zeneszerzővel íratta meg, Luciano Michelinivel...

Az operatőr Giancarlo Ferrando, aki Lucio Fulci barátja volt, és a producer ismét a testvére, Luciano Martino volt...

Na és egy kis történelem...

Mi is a giallo?

A giallo végeredményben sárgát jelent, ami eredetileg a posztfasiszta Olaszországban népszerű és olcsó papírkötésű regénysorozat borítójának színére utalt.

De itt filmünknél van egy poliziotteschi alműfaj, ami akcióorientált, és a hősei "macsó", férfias férfiak voltak, az ilyen filmek címei pedig ugyanolyan színesek, mint a giallóknál...

Na igen, az Egy kiskorú gyanús halála is tartalmaz mindkettőből rendesen. Persze a két műfaj hasonlít is, és különbözik is egyben. A poliziotteschi filmek hősei a zsaruk voltak, a giallo hősei, főbb személyei pedig sokszor kívülállók, mellékszereplők. Óriási példa erre Dario Argento 1975-ös zseniális filmje, a Profondo Rosso (Mélyvörös), ahol a zongoratanár véletlenül belekeveredik egy gyilkossági ügybe, és ezek után már az életéért harcol. Jelen filmünk a Milánóban történt emberrablásokról és gyilkosságokról szól, azokra reflektál filmes eszközökkel. Mint a korai olasz filmekben, itt is tombol a korrupció, a bürökrácia óriási mértékkel, szívbemarkolóan erőszakosan van jelen. A történet olyan személyekre korlátozódik, akik a szegénysorban tengődő és kiutat nem találó fiatal lányokra vadászó személyekre utal és mutat. Majd belép a körbe Paulo Germi felügyelő (Claudio Cassinelli), aki szokatlan módszerei miatt sokaknak a bögyében van. Ami nagyon érdekes, hogy körülbelül a film egyharmadáig nem jövünk rá, hogy Germi zsaru, hiszen gyanús dolgokban vesz részt. Giannóval (Adolfo Caruso) egy nagyon veszélyes, emberrablókból és gyilkosokból álló banda nyomába ered. Gianno egy kisstílű tolvaj, de érdekes módon ragaszkodik Germihez. Szokás szerint belecsöppenünk az ultragazdagok, milliárdosok és a szövevényes banki világba, ahol zsebből árulják és veszik az egész világot. Giallo jegyektől tombol a film, de itt Martino csavar egyet, és a másik zsánerből is csempész a filmbe, nem is keveset. A hosszú autós üldözés sem igaz a giallóra, vagy a lövöldözős-üldözéses jelenet, ami a poliziotteschi műfajra jellemző inkább. De Martino zseniálisan "olvasztja" össze a két zsánert. A giallóra jellemző atmoszférikus hangulatot rengeteg kézikamerás (found footage) felvételt, a fények és az árnyékok kiváló használatát. A filterek, diffúziós filterek, frasierek, image shakerek eszméletlenül jó használata. A fény-árnyék kompozíciók használatát és a képkockák brilliáns játékát, ami nagyon frenetikus és klausztrofób hangulatot kölcsönöz a filmnek. Ez az alkotás Martino egyik legfeszesebb, legjobban összerakott filmje, jó fényképezéssel, zenével és kiváló alakításokkal, mint Floriana (Barbara Magnolfi), Gloria (Jenny Tamburi), Marisa (Patricia Castaldi), na és Teti (Gianfranco Barra) személyében.

Na mi is a teendő?

Hát mi lenne?

Irány, főzzünk egy jó erős olasz kávét, mellé egy igazi olasz pizzaszelet...

Dőljünk hátra, persze a kedvenc fotelünkben, és élvezzük a filmet.

Sergio Martino!

Grazie, vecchio amico!

akció | horror | krimi | thriller | vígjáték

Egy fiatal prostituáltat holtan találnak. Germi nyomozó veszi kézbe az ügyet, a szálak pedig az alvilág eddig ismeretlen helyére vezetnek.

2