2023.01.10 12:22 Artemisia Olvasottság: 100x
4

Párhuzamos sorsok

Pedro Almodóvar kétségkívül legjelesebb kortárs spanyol filmrendező. Szerepe az európai filmművészetben körülbelül olyan, mint Guillermo del Toro hatása a mexikói-amerikai filmezésre: kézjegye félreismerhetetlen minden munkáján, mindig erőteljes, elemi érzelmekkel és mély emberi drámákkal dolgozik. Művei sokszor megosztók, de egy biztos: ha alkot, nem lehet elmenni szó nélkül az alkotásai mellett, emberi történetei, markáns stílusa mindig hatással vannak az emberre.

Nincs ez másképp jelen alkotásával sem, mely a spanyol polgárháború kollektív traumáit két nő, két egyedülálló anya sorsával állítja párhuzamba. Érzékenyen megírt, nagyívű dráma ez, két, sebezhető helyzetükben is helytálló, erős női karakterrel a főszerepben.

Párhuzamos sorsok

Egyikük a negyvenhez közelítő, jelentős élettapasztalattal rendelkező Janis (a mindig nagyszerű Penélope Cruz alakításában), aki életébe váratlanul érkezik az anyaság, miközben azon dolgozik, hogy feltárásra kerüljön a szülőfaluja melletti tömegsír, melybe annak idején a falangista mozgalom a faluból elhurcolt és megölt férfiakat temette, köztük Janis nagyapját is. Az ásatást vezető antropológussal futó kalandba keveredik, aminek az eredménye Janis terhessége lesz. És mivel Arturo (Israel Elejalde) nős, Janis vállalja az egyedülálló anyaságot. A másik főszereplő a történet elején még kiskorú Ana (Milena Smit), akit a szülei elhanyagoltak, rossz társaságba keveredett, és egy alkohol- és drogmámoros éjszaka hozadéka lesz a terhes. Ana a körülmények áldozata, és nincs elragadtatva az egyedülálló anyaság gondolatától.

A két nő egy kórterembe kerül, egy napon adnak életet gyermekeiknek, és nem is sejtik, hogy az életük hogyan fogja keresztezni egymást a jövőben. Mikor újból találkoznak, Janis sikeresen veszi az egyedülálló anyaság nehézségeit, és épp a gyermeke köré próbálja szervezni az életét, Ana pedig időközben nagykorú lett, igyekszik a saját lábára állni, viszont immár egyedül – kisbabája ugyanis bölcsőhalál következtében elhunyt. Janis fájdalmas titkot fedez kislányával kapcsolatban, ami Anát is érinti. Ennek ellenére bébiszitterként alkalmazza a helyét nem találó lányt, kapcsolatuknak pedig váratlan és viharos fordulatokat kell majd kiállnia.

Rajtuk keresztül Amodóvar olyan kérdéseket pedzeget, mint a generációs viselkedési minták, a múlt és a le nem zárt traumák kihatása a jelenre, az apakép hiánya, a modern nő és a hagyományos anyaszerep, titkok, hazugságok, megbocsájtás, felejtés. Mégis a főszereplő páros, Penélope Cruz és Milena Smit kiváló alakítása koronázza meg a filmet. A két színésznő között remek kémia van, és abszolút egy hullámhosszon vannak. Almodóvar már 7. alkalommal rendezi Penélope Cruzt, és látszik is a filmen, hogy ő bizony tudja, hogyan hozza ki a színésznőből a legtöbbet, hiszen most is varázslatos alakítást láthatunk tőle.

Gyönyörű, melodramatikus elemekkel tűzdelten is életszagú, és örökérvényű történet. A polgárháború miatt özvegyen maradt vagy apa nélkül felnőtt generációkról mesél, olyan nőkről, akik a legalapvetőbb és legtermészetesebb érzelmektől lettek megfosztva ezáltal. Almodóvar ezeket a nőket ünnepli, társadalmi stigmáktól mentesen, rajtuk keresztül pedig nőt és anyát

dráma

Ugyanazon a nap ad életet gyermekének két egyedülálló nő, akik a későbbiekben ugyanabba a kórterembe kerül. Mint kiderül, sokkal több közös van az ő sorsukban. Egyikük sem... több»

4