2023.01.24 13:33 Artemisia Olvasottság: 461x
4

Pálfordulás

Lawrence Osborne azonos című regénye egy rendkívül tanulságos utazás a sivatagi nomádok életébe és egy elsőre menthetetlenül unszimpatikus ember jellemfejlődésébe. John Michael McDonagh sztárokkal teletűzdelt drámájában megkísérli filmre vinni a marokkói sivatagban mizantrópiájából „megtérő” gőgös orvos sztoriját.

A nyitójelenetek hatásosan megalapozzák a luxus partira érkező európaiak fényűzése és a nyomorgó nomád őslakosok életmódja közötti feszülő éles kontrasztot. Ahogy megismerkedünk a főbb karakterekkel, úgy jönnek sorjában felszínre a hiányosságaik. Az alkoholista, megrögzötten rasszista és homofób David, a házasságukba beleszürkült, szabadságra és kalandra vágyó Jo, a hedonista homoszexuális pár, akik szerint az arabok csak a fehérek szolgálatára jók stb. Miután azonban David ittasan halálra gázol egy arab kamaszfiút, kénytelenek együtt működni annak gyászoló apjával. David, bár nem érez sem megbánást, sem felelősséget a halott fiúért, kénytelen-kelletlen vállalja, hogy az apával, Abdellahhal tart a fiú temetésére a szülőfalujába, a Szaharán keresztül. És a hosszú út lassan árnyalódni kezd számára az arabokról alkotott kép.

Pálfordulás

McDonagh finom rezdülésekkel érzékelteti a változást, amin David keresztülmegy (pl. egy arab népviseleti ing megvásárlása, beszélgetésbe elegyedni az arab személyzettel), ezen kis nüanszok pedig működnek is, bár egy-egy jelenetben némileg több drámát is elbírt volna a sztori, és Raph Fiennes játéka is jobban érvényesült volna. Bár szó se róla, nehéz lett volna mást találni, aki ilyen testhez állóan alakítja az érzelemmentes Davidet, és nem a színészen múlt, hogy forgatókönyvbe nem került egy-kéz szenvedélyesebb jelenet.

Jessica Chastain szintén kiváló az életunt feleség szerepében, jól hozza a karakter mindkét arcát: az egyhangú házasságba belefáradtat és a férje távollétében önmagára találót is. Jo mellékszála alapvetően izgalmas, csak éppen nála is elmarad a csúcspont.

Az egyetlen fiát gyászoló Abdellah (Ismael Kanater) karaktere mintegy erkölcsi mementóként vonul végig a filmen: az egyetlen fiát egy ittas, figyelmetlen sofőr miatt vesztette el, mégis emberségesen bánik a balesetet okozó Daviddel, sőt az életét is megkíméli, mikor lehetősége nyílik a bosszúra. Később azonban kiderül, hogy végig valami sokkal rosszabbat tartogatott fia gyilkosa számára egyszerű bosszúgyilkosságnál.

A mondanivaló elgondolkodtató, még ha sötét és demotiváló is egyben. A film végül is sikeresen átadja Osborne regényének üzenetét. Emberi történetet bűnről és bűnhődésről, bosszúról és megbocsájtásról, feszült történetvezetéssel és kiváló alakításokkal.

dráma

SkyShowtime (2023.02.14.)

Egy hétvége története, amelyben egy véletlenszerű esemény további történések beláthatatlan következményeit indítja el egy parti vendégei között.

4