2023.02.26 17:51 Artemisia Olvasottság: 1012x
7

Az érzelmek súlya

Brendan Fraser felemelkedése, majd hanyatlása egy fájdalmas életútat rajzol ki, mely során szakmai válságból , az egészségügyi problémákból, a magánéleti krízisből és anyagi gondokból hosszú út vezetet az elsöprő erejű visszatérésig. A bálna pedig méltó alkalmat biztosított neki a nagy visszatéréshez. A többnyire szépfiút, vagy kisportolt akcióhőst alakító színész minden eddiginél jobb lehetőséget kap arra, hogy bizonyítsa tehetségét a közel 300 kg-ra hízott, haldokló irodalomtanár szerepében.

Darren Aronofsky filmje gyakorlatilag az ép testben, ép lélek mondás antitétizisét vizsgálja, miszerint egy beteg és deformált testben, egy beteg és meggyötört léleknek kell laknia. Már a kezdő képsorok is lesújtóak: egy elsötétített szobában járunk, ahová sem természetes fény, sem a külvilág zajai nem érnek be. Fakó, sötét színek dominálnak, a kamara lassan közelít egy ember sziluettjére, akit folyton egyre nagyobbnak látunk. A laptop képernyőjén egy homoerotikus film képkockái peregnek, nyugtalanító hangokat hallunk, amik nemsokára félelmetessé válnak, hörgések, zihálás, egy infarktus hangjaivá. Az arcpirító és sokkoló jelenetet kopogtatás szakítja félbe és megláthatjuk, hogy emberünk, Charlie döbbenetes túlsúllyal él együtt, valamint azt is, hogy a kóros elhízáskoz köthető rosszullétek az élete részei. Tudja, hogy a napjai meg vannak számlálva, de nem fogad el semmilyen segítséget. A megváltást nem az orvosoktól várja, hanem a múltbéli hibáinak rendezésétől és elhidegült lányának bocsánatától.

Az érzelmek súlya

A történet teljes egészében Charlie nyomasztóan sötét lakásában játszódik és végig fojtogató, depresszív hangulat uralkodik. Tabuk nélkül megmutatja Charlie testi és leki szenvedéseit. Láthatjuk, milyen bizarr nehézségeket jelent számára az extrém testméret, milyen küzdelmes a puszta járás, amire csak járókeret segítségével képes, a lefekvés és felülés, vagy a zuhanyzás, melyhez kapaszkodókra és hevederekre van szüksége, a földre leesett tárgyakat pedig csak egy kapóval tudja felvenni. De a megrázó egészségügyi hatásokat is megmutatja, a használhatatlanná püffedt lábakat, a nehézlégzést és gyakori légszomjat, a sípoló tüdőt, a magas vérnyomást, a szívbetegségeket és a kontrollálhatatlan falási rohamokat. Mindez azonban azonban több egyszerű testhorrorrnál. Aronofsky ugyanis jelenetről jelenetre árnyalja a képet, megismerjük Charlie elhízásának lelki okait: a férfi valaha egészséges életet élt feleségével és kislányával, azonban egy napon beleszeretett tanítványába, egy fiatal férfiba, Alan-be, akiért elhagyta családját. Alan azonban vallásos neveltetésével nem tudta összeegyeztetni az életét, így öngyilkosságot követett el. Charlie szerelme halála után az evésbe menekült, kétségbeejtő fizikai állapotát pedig egyfajta vezeklésként éli meg. Mindössze egy dolgot vár már csak az élettől, lányával való kapcsolatának rendezését. Mindeközben pedig egy gyarló, hibái súlya alatt roskadozó, mégis értékes, jólelkű és szerethető ember képe rajzolódik ki, akitől a történet elején talán viszolyogtunk, de végére csak könnyezni tudunk érte.

A benne lakozó jóságra leginkább a lányával, Ellie-vel való interakciói világítanak rá: Charlie még azután is őszintén hisz abban, hogy Ellie jólelkű gyerek, hogy a lány kis híján meggyilkolta őt.

Brendan Fraser számára valóságos diadalmenet ez a szerep, karrierje legjobb alakítását nyújtja, ráadásul mindezt úgy, hogy a kövérprotézisek miatt, szinte csak az arcjátékra támaszkodhat. És így is eggyé válik a karakterrel, szemeiben ott van annak minen fizikai és lelki gyötrelme. Akár megkapja a szobrocskát, akár nem, ez bizony egy Oscar-díjat érő alakítás.

A csekély számú mellékszereplő szintén jól teljesít, az alakításáért szintén Oscar-díjra jelölt Hong Chau, mint Charlie egyetlet kapcsolata a külvilággal, és a kamaszkorral nem igazán magyarázható szinten kezelhetetlen Ellie szerepében Sadie Sink is emlékezetesen alakítanak.

A bálna a végsőkig ki tudja facsarni a néző lelkét, üzenete mégis reményt nyújt, mert a szeretet és a megbocsájtás erejét hangsúlyozza, arra ösztönöz, hogy meglássuk az embert a külsőségek mögött. Ezenkívül visszakaptunk vele egy átütő tehetségű színészt, és reméljük, hogy ezzel a filmmel sikerült ismét felhelyezni a térképre Brendan Fraser nevét, és újfent szárba szökken a karrierrje, hogy még több ilyen zseniális alakítást és felemelő történetet láthassunk tőle.

75 A bálna  (2022)

dráma | vígjáték

Charlie, a 270 kilós, visszahúzódó angoltanár megpróbál újra kapcsolatba kerülni 17 éves lányával, Ellie-vel. Charlie elvesztette a lányát, amikor elhagyta a családját egy... több»

7