2023.03.16 12:53 Interfectorem Sabnock Olvasottság: <100x
1

Három csillag a zombik miatt! De csakis!

Végül is…

Láttam már sokkal rosszabbat is.

Három csillag a zombik miatt! De csakis!

A spanyolok zsigeri found footage horrorjának negyedik etapja pontosan olyan, mint amilyennek egy nagynevű horrorsorozat negyedik részét tippelnénk.

A meglepetés varázsát már régen elvesztette, jórészt csak az elvárások után szalad, és már nem is erőlködik azon, hogy valami újat mutasson. Röviden: kissé felesleges rókabőr.

A film a történet fonalát a második rész végénél kapja fel, de kapunk jó néhány utalást a harmadik rész („az esküvő”) eseményeire is.

A mozi kezdetén tanúi lehetünk, ahogy az első-második REC filmből megismert riporternőt, Ángelát sikerül kimenekíteni a „sátáni” zombivírussal sújtott, öregecske társasházból.

Ezután egy katonai felügyelet alá vont hajóra kerül, mégpedig abból a célból, hogy kivizsgálják.

Nincs egyedül: megmentői és még egy pár gyanútlan civil is vele vannak a karanténban.

A kivizsgálást végző tudósok arra gyanakodnak, hogy Ángela magában hordozza a pusztító vírust, ám a teszteredményei – meglepő módon – negatívak. De persze ezzel nincs még vége!

A gondok akkor kezdődnek, amikor valaki kiengedi a hajón kísérleti célból tartott majmokat.

A bevezetőben egyetlen rövidke mondatban összefoglaltam, hogy álláspontom szerint mik is a gondok a filmmel.

A következő bekezdésekben igyekszem némileg kibontani és megindokolni a felvázolt problémákat, nehogy az öncélú rosszmájúság vádjával illethessetek.

Az első két REC alkotás szinte teljesen kimaxolta a found footage narratívában és a bezárt, klausztrofóbiás hangulatban rejlő lehetőségeket, a harmadik ezért logikusan és igen elegánsan gyorsan levetkőzte ezt a formátumot, és a hagyományosnak tekinthető történetmesélési mód felé kanyarodott, miközben cselekménye témáját és helyszínét is elég rendesen kiszélesítette.

A negyedik film a már kitaposott úton halad tovább, tehát nem erőlteti a talált felvételes formátumot, viszont relatíve szűk helyen (ami kifejezetten jónak tűnik), egy hajón tartja a cselekményt.

Felvetett témái kapcsán semmi olyan újdonság nincs, amivel már e sorozatban, vagy egyéb más kaliberű zombis filmekben ne találkozhattunk volna: a keménykedő katonaság, az istent játszó tudósok és a személyi szabadságukban korlátozott civilek hármasát már milliószor láthattuk, elég csak a Romero-féle Day of the Deadre, vagy az első Resident Evilre gondolni, és máris beugrik minden.

Az áldozatból rutinos harcos amazonná kikupálódott főszereplő nő alakja sem jelent meglepetést.

A REC 4 ezek alapján egy teljesen hagyományos zombis film, kivéve azt a momentumot, hogy valamelyik szereplőben egy parazita bujkál.

Ha azonban jobban megnézzük, ez sem igazán újítás, csak egy úgymond „kötelező kellék”.

A második rész óta elvárás a REC-filmek forgatókönyvírói irányába, hogy igyekezzenek a klasszikus zombifilmen túl egyéb horror alműfajt, vagy esetleg más műfajt is beemelni a kánonjukba.

A második rész az ördögűzős filmekbe illő démoni megszállottság motívumát építette be – logikusan – a mitológiájába, a harmadik pedig meglepő módon a kissé bizarr romantikus dráma elemeit hasznosította.

A negyedik etap ennek a követelménynek megfelelve az inváziós horror „kiben van a parazita?” kérdésfelvetését sajátítja el, de sajnos ezt annyira lagymatagon teszi, hogy a kipipáláson túl nem lehet igazán pozitívan értékelni, és pozitívnak nevezni.

Most is kapunk egy nagy adag gore élményt, de a sorozat többi tagjához képest semmi extra vagy különleges élményben nem lesz részünk, kivéve talán a hajómotor zseniális alkalmazását. Erről azonban elmondható, hogy az ötlet maga jobb volt, mint a kivitelezés, igazából nem hiszem, hogy a hajómotor olyan kultikus magasságokba emelkedik majd, mint Ash láncfűrész-keze (Evil Dead), ahol nincs is film anélkül, ugyebár.

És ez itt a legnagyobb gond, kérem tisztelettel!

Az egész film elég unalmas, klisés, és néha borzasztóan izzadságszagú. Látszik, hogy nem a zsáner szeretete, a féktelen és nagy tudású alkotói kreativitás, hanem az ezerszer bevált klisék újrahasznosítása, ezzel együtt a sorozat híveinek lenyúlása vonzotta az alkotókat.

Színészeiben, történetében, vizualitásában és zenéjében a mozi a B-kategória középső régióiban foglal helyet, egyáltalán nem alkot olyan nagyon maradandót. Az operatőri munka és a vágások elég bizonytalanok, biztos a found footage érát kívánták megidézni azzal, hogy az akciójelenetek jórészt áttekinthetetlenek, kissé zavarosak, de emiatt pont az lett kiherélve, amivel a hagyományos narratíva nagyot villanthatott volna.

Összességében csalódott vagyok, ettől a névtől azért jóval többet vártam. Az, hogy mindezen sirámaim ellenére közepesre és nem rosszabbra értékeltem a filmet, annak köszönhető, hogy nagyon idegesítő hibák nincsenek benne, valamint a támadó majmok látványa és az utolsó húsz perc azért relatíve kifejezetten hatásosnak mondható, persze csak a B-filmes kereteket figyelembe véve.

Egyebekben ez egy kissé unalmasra és néha szánalmasra sikeredett alkotás.

Nem értem, miért kell valaminek a nimbuszát lerombolni.

De megnéztem, és tényleg láttam már rosszabbat.

És ezt üzenném Jaume Balagueró rendező úrnak!

horror | thriller

Ángela Vidal,a rátermett fiatal televíziós riporter 2007-ben egy csapat kommandóssal lépett be az ominózus épületbe, testében a démoni fertőzéssel. Ezt követően egy... több»

1