2023.04.22 16:55 Interfectorem Sabnock Olvasottság: 512x
2

Noomi Rapace itt is megnyeri a nézőt

Nagyon őszintén?

Ez a film és sikeressége azért nagyban Goran Stolevski rendezésének és zseniális forgatókönyvének is köszönhető.

Noomi Rapace itt is megnyeri a nézőt

Lássuk, mit nézhetünk, ha elindítjuk a mozit!

A 19. században járunk egy macedón falucskában, ahol egy anya a közeli barlangba rejti kislányát, amikor a gonosz Farkasevő (Anamaria Marinca) nevű boszorkány el akarja tőle rabolni.

A felcseperedő gyermek azonban nem kerülheti el a sorsát és ő maga is egy boszorkánnyá válik.

Az ingerszegény környezetben nevelkedő fiatal lány most először tapasztalja meg a természetet, az emberi közösséget, és hamarosan eltervezi, hogy beilleszkedik, törekedve a teljesen átlagos és normális életre, ami nem adatott meg neki.

A történetet bogarászva, majd az első jó 30-40 percet látva egyből beugrott Robert Eggers A boszorkány című mozija, s noha vannak hasonlóságok a két alkotás között, a Nem leszel egyedül egy teljesen és merőben más film.

A legjobban azzal tudom összefoglalni, ha ide most beemelek egy másik nevet. Ő nem más, mint sokak nagy kedvence, maga Terrence Malick.

Az ő műveiben rendre kulcsszerepe van a természetnek és a nagyon sajátos világnézetnek, itt pedig szemernyi kétségem sem volt, hogy ha Malick horrort rendezne, az valahogy így nézne ki.

De vajon mire is gondolok?

Goran Stolevski egy lassú, enyhén meditatív drámát készített, amiben egynémely természetfeletti dolgok történnek és nem mellesleg a vérmennyiség sem elhanyagolható, ugyanakkor szépen reflektál az élet tiszteletet követelő körforgására.

A gonoszt tekintve nincs semmilyen misztikum, semmilyen sejtetés, már az első percekben látjuk a rémisztő Farkasevőt, majd ezek után a fiatal lány kerül a középpontba, aki nagyban ismerkedik az őt érő új ingerekkel.

A nap sugaraival, a víz érintésével, az állatokkal és persze magukkal az emberekkel.

A boszorkányoknak van egy olyan különleges képességük, hogy ha megölnek valakit vagy valamit, fel tudják venni annak a teljes alakját.

Ez a komplett cselekmény előtt teljesen új távlatokat nyit meg, és amellett, hogy a főhős tapasztalatszerzését, alkalmazkodását segíti, az emberi létet prezentálja a számunkra.

Az elszigetelt falucskában teljesen világosak a nemi szerepek, még érdekesebbé téve a követett nézőpontokat.

Így lesz a fiatal lányból felnőtt nő, férfi, majd újra kislány, ezzel adva egy olyan érdekes ívet a karakternek, mely egyúttal a lét teljes és nagyon érdekes körforgását is magába foglalja.

Stolevski magán szólója, vagy éppen narratívája közben folyamatosan kérdéseket tesz fel és kőkeményen filozofál, hol jobb, míg azért máskor kevésbé hatásos módon.

Az azonban teljesen tökéletesen érződik, hogy a célja a világ sokszínűségének bemutatása, ahogy a megélt traumák és negatív hatások ellenére is van valami csodás és varázslatos az életben.

A zárás tele van érzelmekkel, egyszerre keserű, ám megadja nekünk azt a feloldozást, amire szinte végig vártunk.

Technikailag is pazar a film, csodás és megható, vagy éppen megrázó képekkel, illetve a szinte természetes, naturalista megjelenés, ráadásul a maszkok mind-mind elképesztően igényesek és kidolgozottak.

A színészek közt egyértelműen Noomi Rapace a húzónév, és messze a legautentikusabb és legjobb karakter, s noha nem szerepel sokat, pazarul alakít, ezért szeretem, és nagyon becsülöm benne, hogy be mer vállalni ilyen szerepeket.

A többiek is kifogástalanok, Anamaria Marinca és Sara Klimoska neveit emelném még ki, le a kalappal előttük, szerintem fogunk még róluk hallani.

A Nem leszel egyedül borzasztó messze áll a gore/slasher-féle kommersz horrortól, így tényleg nem ajánlható mindenkinek.

Igaz, lehetett volna kicsit feszesebb, erősebb és helyenként kevésbé vontatott, de a cselekmény mindig meg tud újulni annyira, hogy az összkép azért nézhető, és érdekes maradjon.

A természet közelisége, az életutak sajátságos ábrázolása és az egészen elemi és érzelmi vonulata gyönyörűen olvad egybe a boszorkányos bio-folk-horror stílussal, így alkotva meg ezt az igazán autentikus élményt.

dráma | horror

A 19. század elején járunk, amikor egy kis macedón faluban különös természetfeletti jelenségek válnak mindennapossá.

2