2023.06.14 21:19 Interfectorem Sabnock Olvasottság: <100x
1

Ez jó volt! De tényleg!

Ismét egy „klasszikus” single location.

Az író-rendező Damien McCarthy rövidfilmeken edződve vágott bele első egész estés filmjének megalkotásába, és a végeredmény ténylegesen komoly művészi értéket felmutató darab lett.

A történet felütése kifejezetten thrillerszerű: egy Moe Barrett (Ben Caplan) nevű férfi megkéri hősünket, Isaacet (Jonathan French), hogy vigyázzon pár napig a mentális problémákkal küzdő húgára, Olgára (Leila Sykes). A kishölgy érdekes fixációja, hogy régi, elhagyatott házukban kóvályog, így a felvigyázás helyszínére kell majd utaznia.

Isaac csúnyán le van égve, mert egy évvel korábbi vétlen balesetéből kifolyólag elvesztette emlékeit, így jól jön neki az alkalmi munka, ami, valljuk be, nem ígérkezik túl nehéznek, ezért kapva kap az alkalmon.

Megérzései azonban hamarosan baljósra váltanak, amikor olyan körülményekkel szembesül, melyekre előzőleg senki nem figyelmeztette.

Maga a ház egy teljesen elhagyatott környezetben, magányosan áll egy szigeten, amit csakis csónakkal lehet megközelíteni, a házban pedig Barrett ragaszkodik hozzá, hogy viseljen egy furcsa, alvajáróknál használatos mellényt, aminek a hátához egy erős lánc van erősítve – így nagyban korlátozva viselőjének közlekedését a házban.

Barrett magyarázata szerint Olga csakis így érezné magát biztonságban.

Rövid hezitálás után Isaac végül elfogadja a feltételeket, és kettesben marad a fiatal lánnyal, aki lassacskán beavatja a ház és családjuk hajmeresztő történetébe.

A cselekmény számos csavart, és fordulatot tartalmaz, melyek – mint az ténylegesen sejthető – elsősorban azon alapulnak, hogy Isaac emlékei fokozatosan elkezdenek visszatérni, így rá kell jönnie, hogy nem először jár a kísértetházban, sőt, emlékvesztéséhez nagyon is sok köze van az itteni, egy évvel korábbi baljós eseményeknek.

A Caveat története nagyon érdekes, plusz nem nevezném igazán erősnek, és semmiképpen sem ez adja a film savát-borsát, hanem a kiemelkedő tehetséggel megalkotott, félelmetes atmoszféra. Mint azt a bevezetőben is említettem, a film megálmodója, Damien Mc Carthy elsősorban rövidfilmekkel remekelt eddigi karrierje során, és ez hatványozottan meglátszik a munkáján.

A cselekmény szerintem nem kellően kifejtett, rengeteg kérdésre nem ad választ, és homályban hagyja az egyes szereplők finomra hangolt motivációit, ami egy érdekes, de nem túl népszerű írási metódus.

Valójában azt is nehéz eldönteni, hogy milyen történettel állunk szemben.

Egy thrillert nézünk az amnéziás Isaac főszereplésével, vagy egy kísértettörténetet?

A gótikus-rokokó elemek felismerhetősége mellett a készítők meghagyják a lehetőséget, hogy minden egyes néző a maga ízlése és gondolatai alapján interpretálja ezt a kamaradarabot, ami kifejezetten dicséretre méltó művészi eszköz.

Richard G. Mitchell zenéje andalító és lélekromboló is egyben, ami azért ütős a maga nemében.

A kis költségvetés, bár ténylegesen meglátszik, egyáltalán nem zavaró tényezőként van jelent, az operatői munka (Kieran Fitzgerald) pedig egyenesen kiváló, a zene- és hangszekció mellett ez a film egyértelmű húzóereje.

A Caveat a valóságban is létező helyszín minden egyes sarkát kihasználja, és sikeresen teremt a nézőben erős és idegesítő klausztrofóbiás érzéseket.

Az atmoszféra és az itt-ott fellelhető ijesztgetések helyezik fel a Caveatet a horrorskálára, de véletlenül se gondoljunk jumpscare-ekre, ez a film csak igényesen felépített „I scared you now” jelenetekkel operál.

Sajnos a tippem az, hogy az első harminc percben a nézők minimum felét el fogja veszíteni, annyira lassan, komótosan építkezik.

Nagyon sokáig fogalmunk sincs, miről is fog szólni a film – és biztos vagyok benne, hogy vannak, akik még a végén sem teljesen bizonyosak benne.

Fontosnak tartom azért kiemelni, hogy elsőfilmes rendezői szárnypróbálgatással állunk szemben, ezt nem árt figyelembe venni.

Biztos vagyok benne, hogy Damien McCarthy sokat fog tanulni az e filmre kapott visszajelzésekből, és érdemes megjegyeznünk a nevét, mert egy nap még sokkal jobbat is láthatunk majd tőle.

Elsőre pedig minden rendben, bőven ajánlott kategória.

66 Caveat  (2020)

horror | thriller

Egy amnéziában szenvedő férfi gondozóként vállal munkát egy magányos nőnél, aki maga is pszichés problémákkal küzd.

1