Különkiadással jelentkezik a nyári szünet előtt a Cinema Niche. A nézők a dél-koreai fesztiválkedvenccel, Hong Sang-soo-val randevúzhatnak az első Cinema Niche EXTRA keretében. A két, nagyjából 80 perces filmet egymás után vetítjük, rövid szünettel, két alkalommal Budapesten, egyszer pedig a pécsi Apolló moziban.
Hong Sang-soo a világ egyik legtermékenyebb rendezője, akinek évente több filmje debütál európa legfontosabb fesztiváljain. A mindennapi spontán helyzetekből komplex narratívákat varázsoló Hong mintha egy évtizedeken át fűződő történetfonálra helyezne fel újabb és újabb gyöngyöket kisköltségvetésű filmjeivel. Munkásságával azonban eddig csak igen ritkán, egyetemi kurzusokon és filmklubbokan találkozhattunk eddig itthon. Most egyszerre két filmjét is bemutathatjuk nagyvásznon, melyek a The Day He Arrives és a The Woman Who Ran (Domangchin yeoja).
A két alkotás Hong művészetének különböző szakaszaiban készült. A szervezők meggyőződése, hogy a rendező összefüggő életműve csak több film megtekintése után válik átfogóan értelmezhetővé, így vált világossá, hogy Hong első magyarországi premierjét egy “double bill” formájában képzeljük el. Ennek ellenére az Urániában tartott második budapesti vetítésen a közönségnek külön is lesz lehetősége jegyet váltani a filmekre.
Vetítések:
2023. június 25. vasárnap 18.00 Uránia Nemzeti Filmszínház
Jegyek ezen a linken vásárolhatók.
69 The Day He Arrives (2011)
Vágy és kiábrándultság, alkotói válság és inpiráció, véletlen egybeesésekből, nehéz viszontlátásokból és a városi utcaköltészetből építkezik Hong Sang-soo 2011-es... több»
Szereplők: Jae-hong Ahn, Yu Jun-Sang, Sang Jung Kim, Seon-mi Song, Bo-kyeong Kim
72 Domangchin yeoja (2020)
Mialatt férje üzleti úton van, Gamhee találkozik három gyerekkori barátjával. A beszélgetés során egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy mindannyian megváltoztak, a felszín alatt... több»
A rendezőről
Hong Sang-soo elsöprő sikerrel debütált első nagyjátékfilmjével (The Day a Pig Fell Into a Well) 1996-ban, elhódítva a rotterdami fesztivál fődíját. Azóta további 28 filmjével töretlen résztvevője a legnagyobb európai fesztiváloknak, és R. W. Fassbinder óta a nemzetközi filmművészet talán legtermékenyebb alkotója. Csak 2023-ban már második premierjére készül a Cannes-i Filmfesztiválon (In Our Day), miután februárban Berlinben in water c. filmje kivívta a kritikusok elismerését. Hong következetesen élvezi a bonyolult és rendkívül rendezett cselekményépítést, miközben látszólag spontán körülményeket előállítva teremt játszóteret szereplőinek. Az egyedülálló filmes nyelvezetéről és esztétikájáról híres rendezőt a kortárs koreai filmművészet egyik legismertebb szerzőjeként tartják számon.
Bár Hong munkamorálja kívülről nézve példátlannak tűnhet, saját magát kifejezetten lusta rendezőként definiálja, hiszen forgatásai mindössze nagyjából két hétig tartanak és szinte kivétel nélkül kész forgatókönyv nélkül érkezik meg az első napra, hogy aztán improvizációkkal és hajnalban összekapart párbeszédfoszlányokból nyerjen végső formát aktuális alkotása. A gyakori repetícíóra épülő életművének fő inspirációként gyakran emlegeti Cézanne csendéleteit, amelyeknek chicagói tanulmányai során lett életreszóló rajongója.
A rendező pályafutásában több fordulópont is volt, legjelentősebb ezek közül mégis a 2010-es évek közepén következett be – állítják többen a Hong életmű nemzetközi szakértői közül – amikor elkezdett olyan filmeket készíteni, amelyek női perspektíván keresztül meséltek, szemben az életmű korábbi felével, ahol szinte kivétel nélkül férfi főszereplőkkel dolgozott a rendező. A Cinema Niche programjának célkitűzése volt, hogy Hong Sang-soo pályafutásának mindkét szakaszából felvonultasson egy-egy, számunkra kedves filmet.