A Sylvester Stallone és Aurore Bergé, a nemek közötti egyenlőségért felelős francia miniszter "főszereplésével" zajló aktuális dráma - úgy tűnik - katalizátorává válik annak a csatának, amelyben Európa virágzó szinkronszínházi ipara a mesterséges intelligencia egzisztenciális fenyegetése ellen küzd, írta mega  Variety. De miről van szó?!

Így alakul a szinkron piac 

A Business Research Insights szerint a filmszinkronizálás globális piaca 2024-ben 4,04 milliárd dollárt ért, és az előrejelzések szerint 2033-ra több mint 7 milliárd dollárt fog érni. Egy nemrégiben készült jelentésében a cég megjegyzi, hogy Hollywoodon kívül „a piac jelentős részét ma már a Netflixhez hasonló streamingszolgáltatások birtokolják”.

...és ez zajlik épp Franciaországban

Bergé apját, Alain Dorval-t 50 éven át „Voix de Stallone” ("Stallone hangja") néven ismerték. Az 1970-es évektől kezdve a francia közönség Dorval baritonját mintegy 30 filmben azonosította Stallonéval, köztük a Rocky és a Rambo franchise-ban, valamint a Creed és a Feláldozhatók filmekben.

Most, hogy a színész 2024 februárjában elhunyt, az ElevenLabs brit székhelyű startup cég januárban bejelentette, hogy mesterséges intelligencia-technológia segítségével újraalkotja Dorval hangját Stallone Páncél mögött című thrillerének jövő hónapban az Amazon France-on történő franciaországi megjelenéséhez...

Bergé tagadta, hogy engedélyt adott volna az ElevenLabsnak Dorval klónozott hangjának felhasználására vagy közzétételére, bár elismerte, hogy beleegyezett egy próbafolyamatba.

A hatás, amitől a szinkronszínészek - joggal - tartanak

„Ez mindenképpen felháborodást keltett” - mondja Jimmy Shuman, egy amerikai emigráns, aki a francia színészek és előadóművészek céhének (SFA) általános képviselője. Rámutat, hogy Dorval „lelkes ellenzője volt a mesterséges intelligencia szinkronizálásra való alkalmazásának”. Ráadásul Dorval hangjának tervezett felhasználása „provokációként hatott ránk” - teszi hozzá Shuman -, „mert éppen tárgyalásokat folytatunk a mesterséges intelligencia és a szinkronizálás korlátairól szóló megállapodásokról”.

A Dorval hangjának klónozására tett kísérlet volt az első eset, hogy a mesterséges intelligencia technológiát szinkronizálási célokra használták egy nagyjátékfilmben - áll az ElevenLabs közleményében, amelyet a Variety nem ért el, hogy kommentálják a hírt, maz esetet.

Az a kilátás, hogy a mesterséges intelligencia több ezer szinkronszínész munkáját és a szinkronizált tartalmak minőségét fenyegeti, különösen fontos Európában, ahol a Dorvalhoz hasonló színészek ugyanolyan híressé válhatnak saját országukban, mint azok a hollywoodi sztárok, akiknek a hangjukat kölcsönzik.

Más európai országokban pedig így alakul a helyzet

„Mi vagyunk az egyetlenek, akiknek eddig sikerült egy AI záradékot beilleszteni a [kollektív] szerződésünkbe” - mondja Daniele Giuliani, az ANAD olasz nemzeti szinkronizálói szövetség elnöke. Ez az AI záradék lényegében azt mondja ki, hogy ha egy szinkronszínészt Olaszországban szerződtetnek, akkor a hangját csak az adott termékhez lehet használni. Ha egy cég AI-val kívánja klónozni a hangját, akkor külön szerződésben kell kikötniük.

A spanyol szinkronszínészek azonban Európában elsőként fogalmaztak meg egy AI záradékot, amelyet elküldtek a stúdióknak, hogy megkezdjék a még mindig tartó tárgyalásokat. 2024 januárjában a szinkronszínészek országszerte megállapodtak abban, hogy „nem dolgoznak tovább azoknak a forgalmazóknak, amelyek nem biztosítanak megfelelő védelmet az általunk a munka előtt aláírt jogátruházásokban” - mondja Sara Gómez Alonso szinkronszínész, aki a United Voice Actors spanyol társelnöke, a szinkronszínész-szakszervezetek globális szövetségének társelnöke, amely közös céljaik érdekében egyesült.

Mindeközben Amerikában

Tim Friedlander Los Angeles-i szinkronszínész és aktivista, a Hangszínészek Országos Szövetségének elnöke a franciaországi „Voix de Stallone” esetét „nagyszerű példának nevezi az aggodalmainkat, hogy a legtöbbünknek jelenleg nincs kontrollja a hangja felett” - mondja.

Az Egyesült Államokban az egyik dolog, ami megnehezíti ezt a küzdelmet, különösen az olyan szervezeteken belül, mint a SAG-AFTRA, hogy „több száz különböző szerződés létezik” - mutat rá Friedlander. A SAG-AFTRA-nak nincs lehetősége arra, hogy az összes szerződését általános AI-védelemmel lássa el, „így minden egyes [szerződésről] külön-külön kell tárgyalni az AI-védelemmel kapcsolatban.”

További friss hírekért és ajánlókért csak görgessetek lejjebb!

akció | dráma | krimi | thriller

Egy apa és fia, akik biztonsági őrként dolgoznak egy páncélautó-vállalatnál, egy hídon találkoznak egy csapat leendő rablóval. Csapdába esnek, és ki kell találniuk egy tervet... több»