2020.07.07   szerző: hp   hozzászólások: 0

Judd Apatow sikerekben gazdag pályafutása során sok ígéretes tehetséget juttatott élete első főszerepéhez, ebben a szerencsében részesült pédául Steve Carell, Seth Rogen, Jonah Hill, Jason Segel, Kristen Wiig, Amy Schumer és Kumail Nanjiani. Apatow most a Saturday Nigh Live sztárját, Pete Davidsont rendezte egy olyan magával ragadó vígjátékban, amely a szerelemről, a veszteségről és a mindent gyógyító humorról szól, a történet ráadásul New York egyik legendás kerületében, Staten Islanden játszódik.

Mindent a filmről: Staten Island királya

Scott Carlin (Davidson) teljesen le van fagyva, amióta hétéves korában meghalt tűzoltó édesapja. Most huszonévesen szeretne tetoválóművész lenni, de úgy tűnik, a vágyai és a valóság eléggé messze esnek egymástól.

Scott ambíciózus húga, Claire (Maude Apatow) egyetemre készül, de a srác még mindig teljesen lestrapált ápolónővér édesanyjával, Margie-val él együtt (az Oscar®-jelölt Marisa Tomei alakítja). Füvezik és egész nap a haverjaival lóg, miközben titokban gyermekkori barátnőjével, Kelsey-vel kavar (Bel Powley).
Amikor Scott édesanyja viszonyba kezd egy szabad szájú tűzoltóval, Rayjel (Bill Burr), új fordulatot vesznek az események, mert a srácnak szembe kell nézie a gyásszal és ki kell találnia, mihez kezdjen magával az életben.

A film keletkezése

Judd Apatow rendezőként, forgatókönyvíróként és producerként egyaránt kínos témákat feszeget – milyen érzés felnőttként szűznek lenni, mi van, ha hirtelen beüt egy terhesség, hogyan pusztítjuk magunkat, milyen érzés, ha halálos betegek vagyunk, illetve mekkora gyötrelmekkel jár, ha középkorúak leszünk – , mindezt pedig abszurd humorral és mély empáriával teszi. A Staten Island királya teljesen személyes és nyugtalanítóan humoros kalandra hív, amely a film sztárja, Pete Davidson személyes tapasztalatain alapul.

Davidson Staten Islanden nevelkedett, édesapja, Scott Davidson tűzoltó a 2001. szeptermber 11-ei terrortámadás kárainak elhárítása közben hunyt el. A tény, hogy kisfiúként elveszítette az édesapját, nagy hatással volt Pete Davidson életére.

A filmben Scott Carlin, akit Pete-ről mintáztak, szintén édesapja elvesztése miatt emészti magát, s emiatt nem tud teljes értékű felnőtté válni, s ezen édesanyja és húga teljesen ki vannak borulva.

A Staten Island királya elsősorban azt a fiatal generációt szólítja meg, amely nyíltan szembesül a veszteségeivel, próbál szembenézni a kihívásokkal és szeretne megszabadulni a függőségtől.

Pete és Dave, a két jóbarát és írókolléga

Jóval azelőtt, hogy Pete Davidson találkozott volna Judd Apatow-val, azon töprengett, hogyan tudná személyes tapasztalatait forgatókönyvvé formálni.
Davidson 18 éves volt, amikor megismerkedett David Sirus komikussal és íróval, akivel a mostani forgatókönyvet jegyzik. Kezdettől nagyon jól kijöttek egymással, és írni kezdtek együtt a Comedy Centralnak. Kicsivel később Davidson a Saturday Nigh Live-nak kezdett dolgozni, és egy évvel később Sirus is oda szerződött.

A SNL kötelékében a két író még közelebb került egymáshoz. „Dave a legviccesebb ember a világon, de vannak, akik ettől kiütést kapnak – modja Davidson. – Nélküle nem tartanék itt, ahol most vagyok.”

Telt-múlt az idő, és elkezdtek gondolkodni a forgatókönyvön, amely Davidson tapasztalatain alapul. „Úgy éreztem, eljött az idő, hogy belevágjak ebbe a projektbe, mert elértem azt a pontot, amikor már érdemes” – mondja Davidson. Ám eddig egyikük sem írt még forgatókönyvet, ezért tapasztalt segítőtársra volt szükségük.

90 oldalnyi poénból így lesz forgatókönyv
Judd Apatow beszáll

Sirus és Davidson a humort tekinti legerősebb oldalának, de Judd Apatow volt az, aki koherens történetté formálta a vicces jelenetek laza füzérét.

A rendező az elmúlt két évtized legsikeresebb drámai vígjátékait vitte vászonra, amelyekben a humor és az érzelmek egyaránt magukkal ragadják a nézőket. Erre kiváló példa első nagyjátékfilmje, A 40 éves szűz (The 40-Year-Old Virgin). Apatow különleges tehetsége, hogy őszinte érzelmeket tud ábrázolni, autentikus és néha kissé kegyetlen módon feltárva a karakterek személyes problémáit.

Davidson 2014-ben kezdett szerepelni a Saturday Night Live-ban, de Apatow addigra már felfedezte és szerepet adott neki a Kész katasztrófában (Trainwreck) Amy Schumer oldalán. „Amy elmagyarázta, milyen komikusokkal szeret együtt dolgozni – mondja Apatow. – Egyik este azt mondta: meg kell nézned ezt a srácot, 19 éves és eszelősen vicces. Megnéztünk róla egy videót, és már tudtuk, hogy benne lesz a filmben.”

A Kész katasztrófa után Apatow arra biztatta Davidsont, hogy írja meg a saját forgatókönyvét. „Pete és Dave írtak nekem egy forgatókönyvet, ami nem állt meg a lábán – folytatja Apatow. – Aztán Pete megemlítette, hogy szeretné, ha az édesanyja összejönne valakivel, és végre boldog lenne. Elkezdtünk dolgozni az ötleten, hogy mi történne, ha az anya pont egy tűzoltóval jönne össze, és hogyan reagálna erre Pete karaktere. Nincs viccesebb dolog annál, amikor utálod az anyád pasiját.”

Mivel a történet jórészt Davidson jellemfejlődéséről szólt, Davidson érezte, hogy nem lehet csupa poénból felépíteni egy filmet. Apatow ki tudta tölteni a hézagokat. Sirus és Davidson felettébb örvendezett azon, hogy a sztori mélyebb és meghatóbb lett. „Judd megvilágította nekünk, hogy a vígjátékot ugyanolyan tisztelettel kell kezelnünk, mint bármely más történetet – mondja Sirus. – A forgatókönyv első változata 90 oldalas poéntömkeleg volt. Miután Judd beszállt, 120 oldalas poéntömkeleg lett, de tele érzelmekkel és mondanivalóval.”

Ahogy a 8 mérföld (8 Mile) és a Rögtönzött szerelem (The Big Sick), a Staten Island királya is erőteljesen életrajzi alapú történet. „A filmbeli karakter nagyjából 70 százalékban én vagyok – mondja Davidson. – De lehet, hogy nagyobb arányban. Pontosan nem tudom megmondani.”
„Úgy döntöttünk, hogy teljesen elemeljük a sztorit, de benne lesznek Pete érzelmei és élettörténete – magyarázza Apatow. – Nem 9/11-szól a történet, hanem egy srácról, akinek a tűzoltó apja meghal tűzoltás közben. Elképzeltük, milyen lenne Pete élete, ha nem lesz komikus, hanem marad Staten Islanden és húszas éveiben is egész nap csak a lábát lógatja.”

„Úgy kezdtük, hogy hármasban leültünk és beszélgettünk – folytatja a rendező. – Órákig elemeztük, hogy Pete min ment keresztül és mit érez ezzel kapcsolatban. A történet e beszélgetések eredményeként öltött végső formát.”

Apatow arra törekedett, hogy szórakoztató vígjátékot alkosson, de az is érdekelte, ilyen esetben hogyan fest a gyógyulási folyamat. „Azt akartam, hogy hősünk megérjen a szerelemre, és hogy el tudjon fogadni egy új apát.”

Apatow azt is elárulja, hogy eddig olyan vígjátékokat készített, amelyek drámai elemekkel vannak megspékelve, most viszont fordított a helyzet: olyan drámát forgatott, amelyben sok vicces momentum van. „Megfordítottam a fontossági sorrendet – magyarázza. – A sztori és a karakterek számítottak. Azt gondoltam, oké, legyen vicces, de nem kell minden jelenetben asztalt borítani. Meséljünk el egy történtet, amelyben nagyon érdekes emberek vannak, aztán a végén meglátjuk, mennyire lesz vicces az egész.”

A karakterek

Pete Davidson első filmjében közeli barátokkal, családtagokkal és régi példaképekel vette körül magát. Olyan feltörekvő sztárokat is meghívott, akik régóta várnak a nagy kiugrásra. ezek a szoros emberi kapcsolatok teszik hitelessé, hogy egy család élete ugyanolyan fájdalmas tapasztalat, mint amennyire vicces.

Scott Carlin

Pete Davidson

Naponta édesanyja, Margie (Marisa Tomei) főztjét fogyasztja, szuperintelligens húga, Claire (Maude Apatow) árnyékában él, és azzal dobja föl a szürke hétköznapokat, hogy három haverjával füvezik. Nagy álma, hogy tetoválóművész lehessen, mert úgy érzi, erre született.

Amikor Margie romantikus kapcsolatba kezd egy helyi tűzoltóval (Bill Burr), aki az első férfi az életében Scott apjának halála óta, a fiú teljesen kiakad.

Apatow elámult, Davidson milyen brutálisan őszinte Scott megformálása során. „Hihetetlen, hogy képes volt másokkal megosztani a legmélyebb érzéseit. Nem vagyok biztos abban, hogy ezt tudatosan tette, inkább ösztönös megnyilvánulásról lehet szó. Csodálatos dolog, ha meg akarod mutatni a világnak, min mentél keresztül. Szerintem a nézőknek sokat segít, ha látják, hogy másoknak is komoly problémáik vannak.”

Margie Carlin
Marisa Tomei

Amikor Margie-t megismerjük, egyedülálló özvegy, aki 24 éves láblógató drogos fiával él együtt. Margie a férje halála után két gyermeke felnevelésének szentelte életét. Miután a lányát, Claire-t egyetemre küldte, egyedül marad a fiával, és megismerkedik Rayjel, a tűzoltóval, akinek van egy 9 éves fia. Ray konfliktusba keveredik Scott-tal és haverjaival.

A karaktert Pete édesanyjáról, Amyről mintázták, aki Staten Islanden született. Margie-t az Oscar®-díjas Marisa Tomei alakítja, aki a karakter érzelmi gazdaságát akarta kiemelni. „Nem törekedtem arra, hogy lemásoljam Amyt, azt hangsúlyoztam, mennyi szereti a fiát – engedi, hogy megpróbáljon kibontakozni és önmaga lenni.”

Bár Margie sok megpróbáltatáson ment keresztül, Tomei egyáltalán nem tragikus vagy szomorú karakterként ábrázolja. „Nagyon tetszett, hogy Marisa átvette Pete édesanyjának apró rezdüléseit – mondja Dave Sirus. – Amy nem boldogtalan, átjárja az életöröm, és Marisa ezt tökéletesen tudja ábrázolni.”

Margie-t azonban tovább is érik megpróbáltatások. Egyik nap arra megy haza, hogy Scott és Ray ütik-verik egymást, aminek a végén Ray belevágja Scottot egy medencébe. Margie erre kiakad, és mindkettejüket kirúgja a házból. „Erre a napra vártam! – mondja a színésznő. – Én is olyan balhét akartam csapni, mint a többiek. Nagyon meleg volt, Pete-re hevedert kötöttek, és többször is bedobták a medencébe. Láthatóan kellemetlen volt neki, ezért sajnáltam, hogy ordibálnom kelle vele. De azért nem sajnáltam túlságosan.”

Tomei teljesítménye túlszárnyalta Apatow elvárásait. Az utómunka során olyan finom részleteket vett észre, amelyek a forgatáson nem tűntek fel neki. „Elképesztő, hogy Marisa milyen mélységeket képes felmutatni a karakter megformálása során, mennyire vicces és ötletes. Nem számítottunk arra, hogy ennyire átadja magát a karakternek. Amikor először mutattuk meg a filmet a közönségnek egy hatalmas vásznon, kiderült, mekkorát alakított.”

Ray

Bill Burr

A komikus színészt már korán kiszemelték maguknak a film alkotói. Ray elhunyt férjére emlékezteti Margie-t, ő is tűzoltó. Burr-re nem csupán a komikus tehetsége miatt esett a választás, hanem mert érdekes kapcsolatban állt Pete Davidsonnal.

Davidson már kamaszként érdeklődni kezdett a vígjáték műfaja iránt, de ez a tanulás és minden más rovására ment. Édesanyja megállapodást kötött vele, hogy a gimnázium mellett elmehet stand-upos rendezvényekre, hogy kipróbálja magát, de éjfélre haza kell érnie. Davidson eközben Burr első számú rajongója lett.

Pete felfigyelt arra, hogy Burr olyan komikus, akinek poénjaiban a fájdalom katarzissá alakul, amit nagyra értékel a közönség. Amikor 16 éves lett, édesanyja elvitte Pete-et Burr egyik előadására Atlantic Cityben, másnap pedig belebotlottak a komikusba a lift mellett, és Amy arra ösztökélte a fiát, hogy mutatkozzon be neki. Majdnem tíz évvel később Davidson így jellemzi Burrt: minden idők legjobb komikusa, igazi hős.

Claire Carlin

Maude Apatow

Scott húga, Claire alakját Davidson húga, Casey inspirálta. Claire egyetemre megy, s ezzel új fejezet nyílik az életében, amit immár nem árnyékol be bátyja drámája. Normális gyerekkorra vágyott, de nem jött össze neki, mostantól felszabadultan élvezheti az egyetemisták életét. A baj csak az, hogy továbbra is aggódik Scott miatt.

„Claire azt szeretné, ha Scott-tal jóval közelebb kerülnének egymáshoz – mondja Maude Apatow. – Nehezen találnak közös nevezőt, mert a lány egészen másként vibrál, mint a bátyja.”

Mivel Claire még nagyon kicsi volt, amikor az apja meghalt, másként dolgozta fel a veszteséget. „Nagy káoszban nőtt fel, és az ellenkező irányban indult el – folytatja a színésznő. – Mindenből a legjobb akart lenni, és nagyratörő álmokat dédelgetett. Maga mögött akarta hagyni Staten Islandet, egyetemre készült. Scottnak nincsenek céljai. Feszültség van közöttük, mert a srácnak nincsen semmilyen ambíciója, miközben a húga nagyon célratörő.”

Bár Maude édesapjának több filmjében is szerepelt, évek óta nem dolgoztak együtt. Az évek során Maude tapasztalt színésznővé érett. Apatow számára nagy örömöt jelentett, hogy ismét együtt forgathattak. „Maude játssza azt a karaktert, aki határozottan helyre tudja rakni Pete-et – mondja a rendező. – Folyton mondogatja neki, hogy ‘ez a baj veled, ilyen hülyeségeket csinálsz’. Maude a valóság talaján álló karaktert formál meg, de közben nagyon vicces is. Minden közös jelenetük vibrál a feszültségtől. Egy ilyen helyzetben minden lánytestvér azt gondolja: ne hidd, hogy te többet szenvedsz, mint én. Ez az egyik dolog, ami miatt Scott és Claire folyton veszekednek.”

Kelsey

Bel Powley

Amikor Scott éppen nem üti ki magát a haverjaival, gyerekkori barátnőjével, Kelsey-vel tölti idejét. A Bel Powley által alakított karakter azt a generációt képviseli, amely valami többre vágyik.

Kelsey keményen tanul, hogy Staten Island önkormányzatánál dolgozhasson. Egy hajszál választja el attól, hogy otthagyja Scottot, mivel barátja nem vállalja nyilvánosan kapcsolatukat.

Powley nagyon örült a szerepnek, mert Davidson közeli barátja. „A párom két éve készített egy filmet Pete-tel, amikor én egy New York-i színházban játszottam – mondja a színésznő. – Az egész nyarat együtt töltöttük, és jó haverok lettünk. Amikor szereplőket válogattak a Staten Islandhez, az ügynököm szólt, hogy Pete Judd-dal fog együtt dolgozni. Rögtönzős meghallgatásra mentem, ami elég ijesztő volt, mert még sosem csináltam ilyet. Amikor kijöttem, nagyott sóhajtottam: ‘hát ez borzasztóra sikeredett’. Aztán Pete küldött egy sms-t csupa nagybetűvel, hogy enyém a szerep.”

Powley-t nagyon megragadta, hogy a film a vígjáték és a dráma műfaja között egyensúlyoz, s Davidson standupos stílusa keveredik Apatow érzékenységével. „Pete-re a fekete humor jellemző, tehát arra számítottam, hogy ez a film kicsit komorabb lesz, mint Judd korábbi munkái. Ugyanakkor tudtam, hogy nagyon vicces lesz, mert Judd semmi olyat nem csinál, ami nincs tele humorral, és ez a film is rengeteg poént tartalmaz. De az alaptémák, a depresszió, a drogozás és a gyász azért elég súlyosak. Judd viszont úgy tudja mindezt tálalni, hogy nem érzed úgy, mintha kupánvágtak volna egy kalapáccsal.”

Papa

Steve Buscemi

Papa a tűzoltóparancsnokság veteránja, Ray munkatársa, régről ismerte Scott apját. A legendás karakterszínész nem véletlenül örült a szerepnek.

Buscemi, mielőtt színész lett, tűzoltó volt New Yorkban a nyolcvanas években. Később önkéntesként visszatért, és részt vett a 9/11-es károk elhárításában. „Megérti, hogy a tűzoltók mekkora áldozatot hoznak, mert maga is közülük való” – magyarázza Dave Sirus. Ez különösen hasznos bizonyult a film egyik tűzoltásos jelentében. „Azonnal kiderül, amikor profival van dolgod – mondja Bill Burr. – Ahogy Steve mozgott, láthattuk, hogy a régi reflexek nem múlnak el.”

Az egyik legfelkavaróbb jelenetben Scott összefut Papával és más tűzoltókkal egy baseballmeccsen, és azt mondja neki, jobb lenne, ha a tűzoltóknak nem lennének gyerekeik. A feszült jelenetből nyilvánvaló, hogy Davidson ezúttal nem játszott, hanem szívéből beszélt. „Mintha elfelejtette volna, hogy éppen filmet forgat – mondja John Sorrentino tűzoltó-tanácsadó. – Nem a karakterét alakította, hanem levezette a feszültséget.”

„A gyerekek szempontjából ez érthető álláspont – mondja Barry Mendel producer. – A film többek között Scott érzelmi fejlődését mutatja be: hogyan lesz kisgyerekből felnőtt.”

A kaszkadőrmutatványok

Ahhoz képest, hogy a Staten Island királya nem akciófilm, elég sok munkát adott a kaszkadőröknek. Kirabolnak egy patikát, Scott és Ray ökölpárbajt vívnak a kertben. Mivel Scott azt szeretné, hogy Margie és Ray szakítsanak, a srác betép Ray exével, Ginával, aki rengeteg kínos dolgot elárul neki volt férjéről. Ray enyhén szólva nincs ettől elragadtatva.

„A film egyik csúcsjelenete, amikor Scott és Ray egymásnak mennek – mondja Apatow. – A végén Ray behajítja Scottot a medencébe. Szeretek ilyen spontánnak tűnő verekedéseket rendezni, mint amilyen Eric Bana és Adam Sandler bunyója volt a Ki nevet a végén?-ben.”