2018.07.26 12:33 ArpiHajdu és Réci Olvasottság: 189x
1

A Terminator utóérzés

Emlékeztek arra a filmre, melyben az óriási kamionok életre kelnek, elkezdenek emberekre vadászni, közben pedig dübörög az AC/DC? Na, ez a Maximális túlhajtás, Stephen King első, s máig egyetlen filmrendezői munkája. A végeredményt elnézve King a saját bőrén tapasztalhatta meg, hogy a suszter maradjon a kaptafánál mondást nem véletlenül találták ki.

A látottak alapján megint azt mondhatjuk, hogy egy érdekes alapötletből kerekedett ki egy pocsék megvalósítás: a Föld mellett elhalad egy üstökös, amelynek hatására a gépek öntudatra ébrednek és az emberek ellen fordulnak. A film során javarészt egy észak-karolinai benzinkúton rekedt csapatot követhetünk, akik (legalábbis a szinposzis alapján) egy bő héten keresztül próbálják túlélni a megvadult kamionok által okozott tortúrát.

A Terminator utóérzés

Ezek alapján egy bűnös élvezet jellegű alkotás még simán lehetne a Maximális túlhajtás, de nagy kár, hogy a rendezői melléfogások még ezen is képesek rontani. Csak néhány példa: a gépek a filmben igencsak szelektív módon kelnek életre (kb. az összes nagyméretű kamion, az italautomata, konyhai robotgépek, a fűnyíró és még a fagyiskocsi is, de a személyautók nem). A sztoriba bele csempészett egy-két kötelező elemet: pl. egy ügyeletes szépfiút (jelen esetben: Emilio Estevez), akinek a múltja sötét (igaz, mindez a történethez semmilyen pluszt nem ad), s miközben próbálja menteni embertársait, szerelemes lesz a vagány csajba. Vagy ott van a Pat Hingle által alakított koma, aki mindenféle ok nélkül keseríti meg a túlélők életét.

King nem dimenzionálja túl a karaktereit, gyakorlatilag Estevezen kívül az összes szereplő faék egyszerűségű, s a halálukért sem kár. Az pedig külön poén, hogy az író a film elején még önnönmagát is belecsempészi (ironikus módon a bankautomata nem túl kedves szavakkal illeti cameóját). King nem is tagadhatja, hogy a főleg a Terminátor hatott rá az irodalom alap és a film elkészítéséhez, ahogy azt sem, hogy pocsék rendező (talán nem is véletlen, hogy ő azóta nem is vállalt újabb rendezést, ha annyira el akarja rontani művei filmváltozatát, azt rábízza Mick Garrisre).

Ugyan a Maximális túlhajtás nem katasztrófa, inkább csak egy nagyon gyengére sikerült film, de a rengeteg hibája ellenére helyenként képes szórakoztató lenni. És ne feledjük az ausztrál rockbanda aláfestő zenéjét, mely remekül passzol a hangulathoz (igaz, amennyire tudom, az együttes sem rajongott a kész filmért). Egy egyszeri bűnös élvezetként elmegy a film, s ezzel nagyjából le is írható az egész.

akció | horror | sci-fi | szatíra | vígjáték

Egy kamionos pihenőhelyen a pincérnő elvágja a kezét egy elektromos késsel, ami hirtelen életre kel. Később kiderül, hogy mindez egy üstökös hatására történik, sőt... több»

1