2024.03.05 22:05 Ahoj poplacsek Olvasottság: <100x
0

5/10, van neki magyar címe is

„Ami összeköt minket”

Cédric Klapisch, a Lakótársakat keresünk, megint keresünk, meg még mindig keresünk, vagy hogy volt c. filmek rendezője ismét nekifutott, hogy felmutasson nekünk valamit, és egy hosszú családregényt kaptunk. Két kávét ittam a film előtt fél órával, de nem mindig volt elegendő.

5/10, van neki magyar címe is

Juliette, Jean és Jérémie testvérek, egy végeláthatatlan, a legnagyobb villányi és szekszárdi szőlőbirtokokat többszörösen felülmúló méretű szőlészet örökösei. Anya öt éve, apa nemrég csekkolt ki. Jean Ausztráliából érkezik, a testvérek között feldolgozatlan feszültségek vannak. „Ami összeköti őket”, az a birtok, közösen öröklik meg, így egyik se tudja elpasszolni a részét a másik két testvér beleegyezése nélkül.

Matematikailag érdekes, hogy ez az elképesztő méretű és szanaszét gépesített pincészet a hagyatéki ügyvédnél történt beszélgetés szerint kb. évi 60 ezer eurót hoz a konyhára, ami alsó hangon is valószínűtlen, nevetségesen alacsony szám (egy fél budapesti kislakás ára). Mindegy, higgyük el. Ezzel szemben az ingatlanpiacon állítólag 6 misit tudna a három testvér felmarkolni a földért, ezen azért eldilemmáznak. Bár az se egy bazi nagy szám, az örökösödési illeték, ügyvédi stb. kiadása után testvérenként marad annyi belőle, amiből tudnak venni 1-1 háromszobás lakást Marseille valamelyik algériai lakosságú lakótelepén. Na jó, túloztam, talán Párizs jobb környékén is. Azért az még nem az a végeláthatatlan gazdagság. Lehet, hogy nem akarták a nézőket túl magas számokkal elidegeníteni, melyik néző akar vagyonokkal kitömött burzsujok lelki problémáival azonosulni, pláne ha az a néző francia, ők a mai napig nagyon büszkén élik azért meg azt, hogy annak idején szociális alapon hatalmasat mentek a guillotine-nal.

Különösen komolyan azonban nem merül fel az eladás lehetősége egy darabig, mert érzelmileg túlságosan is kötődik a három gyerek a múltjuk e darabjához, ahol az apjuk hátulgombolós koruktól arra kondicionálta őket, hogy majd vegyék át tőle a vállalkozást. Sajnálatos, amikor a szülők dinasztikus szemlélettel meghatározzák a gyerekeik felnőttkori mozgásterét. A film végére megfigyelhetjük, mennyire volt sikeres a kondicionálás.

Némi szociológiai csemege is akad, mert a francia társadalom három évszázada berögzült kollektivista közös lélekérzésének lenyomatai gyakran figyelhetők meg a filmben: pl. amikor a szüretelő idénymunkások széthajigálják a szőlőt egy nagy szőlőcsatában, és Juliette számonkéri a főhülyét, akkor a főhülyének áll feljebb, miközben burzsoázik, hallatlan. A szomszéd borász ráküldi a szüretelő embereit a testvérek birtokára (értsd: lopja a szőlőjüket), aztán kiakad, amikor rászólnak, hogy ne lopjon. Meg ilyenek. Munkaadó vállalkozóként agybajt kapnék egy ilyen környezetben.

A többire nem nagyon emlékszem, kicsit olyan volt, mintha Villányban hátramentem volna az egyik főutcai borozó mögé, és belekukkoltam volna a Bock, Tiffán, Wunderlich vagy teszem azt, Günzer család nem túl épületes és érdekfeszítő magánéletébe két óra hosszat. Azt is nézhettem volna helyette, ahogy itt március elején a kertemben fakadnak a rügyek, csak ahhoz már sötét volt így este. De egy fejlámpával az is lett volna ennyire izgalmas.

dráma | vígjáték

Jean évekkel ezelőtt elhagyta szülővárosát. Amikor hírt szerez apja betegségéről, hazatér. Rá és testvéreire, Juliett-re és Jérémie-re hárul a családi szőlőültetvény... több»

0