Osborne regénye, ha nem is zseniális alkotás, igyekszik a gazdag nyugat kontra szegény arabok divatos témáját némi pártatlansággal, árnyaltan és nagyobb kontextusba helyezve meglovagolni. A könyv elolvasása után csak azért néztem meg a filmet, mert gyanakodtam, hogy ezt egy nyugati filmes sem meri így adaptálni, és hát persze, hogy így van. Alaposan belenyúltak a történetbe, és addig gyúrták, amíg sikerült minden szereplőt elhelyezni a két sematikus oldalon: gazdag és erkölcstelen nyugatiak vagy szegény, de jóravaló arabok.
A főszereplő a sivatagi néppel töltött másfél nap után megvilágosodva tér vissza, ami elég életszerűtlen, de azért lehetséges. Az viszont, hogy ő maga kéri az arab fiútól a halált (zsákutcába futott élete miatt, vagy bűneiért vezeklésül?), és a néző is úgy érezheti, ez így van rendjén, már kifejezetten torz és káros üzenet. Egyszemélyes felelősség-vállalás lenne a történelemért vagy a társadalmi különbségekért? Nevetséges. Esetleg a balesetokozásért már elfogadható a főbelövés, mint helyi szokás? Ijesztő. Talán a főhős rossz szokásai alatt megbúvó erkölcsiség nem bírta elviselni a felismeréseket – ez még egy érthető magyarázat, de hová vezet? Kollektív öngyilkossághoz?
Átemelték a regényből az elég eredetinek mondható Boeing-metaforát a filmbe, miszerint a főhős úgy éli meg helyzetét, hogy álmában egy repülőgép hajtóművét tisztogatja fogkefével, majd a hajómű bedarálja – kár, hogy így már nem sok értelme maradt. Az életkörülmények, szokások, történelem és társadalom által formált burokban élő kisember minden oldalon egyformán tehetetlen, bűneiben is ártatlan – ezt járja körbe a regény. A mozi már csak elcsépelt féligazságok erőltetése, a politikai áramlatoknak megfelelő, bőséges és haszontalan önostorozással. Egyébként a film rendben van: szépek a tájak, jók a színészek, hatásos a rendezés. Kár az erőforrásokat így elpazarolni.

Egy hétvége története, amelyben egy véletlenszerű esemény további történések beláthatatlan következményeit indítja el egy parti vendégei között.
Szereplők: Ralph Fiennes, Jessica Chastain, Matt Smith, Christopher Abbott, Caleb Landry Jones