![]()
Spike Lee többször is állította már filmjei középpontjába az afroamerikai történelmet és identitást, többek között olyan művekkel, mint a Malcolm X vagy a Csuklyások. 2020-ban ismét a hozzá legközelebb álló témához nyúlt, és ezúttal a vietnámi háborút mutatja be egy olyan szemszögből, amelyből eddig csak ritkán láttuk: az amerikai hadsereg színeiben harcoló afroamerikai katonák szemszögéből.
Hogy a Vietnámban harcoló afroamerikaiak helyzete mennyire volt ellentmondásos, azt jól példázzák Muhammad Ali (a film elejére is bevágott) gondolatai, amit a vietnámiakról mondott: „Miért lőném le őket? Ők sosem neveztek niggernek, nem lincseltek meg, nem uszítottak rám kutyákat, nem fosztottak meg a nemzetiségemtől...” Az anyaországban ellenben a múlt szádban még nagyon is gyakoriak voltak a feketéket ért hasonló atrocitások, sőt, a film bemutatásának évében, 2020-ban éppen tetőpontjára hágott a Black Lives Matter mozgalom, George Floyd halála kapcsán.
![]()
Érthető tehát, hogy miért nem volt könnyű ezeknek az embereknek egy olyan hazáért harcolni és elesni, amely őket lekezelte és elnyomta.
Spike filmje 4 fekete vietnámi veterán történetét követi nyomon, akik évtizedekkel a szörnyűségek után, napjainkban térnek vissza Vietnámba, hogy megkeressék a harcokban elesett szakaszvezetőjük – az 5. bajtárs – földi maradványait, na meg egy láda aranyat.
A találkozás és a vietnámi dzsungelbe való visszatérés pedig felszínre hozza a régi emlékeket, a régi sérelmeket és a még ma is élő traumákat és kollektív sebeket.
„A háború sosem ér véget az érintetteknek” – hangzik el többször a film során, és Spike Lee nagyon hatásos módon mutatja be, hogy mennyire is igaz ez. A helyiek barátságosan, amolyan egyszerű turistaként fogadják a veteránokat, akik szintén próbálják élvezni az egzotikus ország szépségeit. Azonban a legkisebb feszültség is hatalmas konfliktusokat és évtizedek óta elnyomott, kollektív sérelmeket hoz felszínre: vietnámiak és amerikaik kölcsönösen háborús bűnöst, barátaik és szeretteik lehetséges gyilkosait látják egymásban. A veteránok önváddal, a túlélők bűntudatával, a társadalomba való visszatérés nehézségeivel és saját démonaikkal egyaránt küzdenek. Közülük legemlékezetesebb Paul (Delroy Lindo), a leginkább traumatizált, poszttraumás stresszel küzdő férfi, aki a legközelebb állt a harctéren elesett „Raham” Normhoz (Chadwick Boseman rövid, ám kulcsfontosságú szerepe). Norm nemcsak katonai, de szellemi vezető is volt bajtársai számára („Ő volt a mi Martin Luther Kingünk és Malcolm X-ünk” – mondják róla a többiek).
Sőt, az egyik nagyon erős jelenetben azt a megrázó tényt is kézzelfoghatóvá teszi, hogy Vietnám-szerte a háborúban felrobbant lövedékek és aknák rejtőznek, amik 1975 óta 42 ezer ember életét követelték, ami döbbenet szám!
Megjelenik a világpolitika mai arculata, mely sok változáson esett át '70-es évek óta, de a francia, amerikai és vietnámi szereplők közötti párbeszédek megvilágítják, hogy a nacionalizmus, az elfojtott rasszizmus és a gazdagság hajszolása ugyanúgy jelen vannak.
Bár vannak olyan akciódús szegmensei a filmnek, melyek őrült trash film hangulatát idézik (hasonlították már Tarantino kaotikus stílusához is a film akciójeleneteit, ami igencsak találó), a háború- és rasszizmusellenes mondanivaló átjött. A záróképsorok a feketék mai helyzetéről és a Black Lives Matter mozgalomról pedig keretbe foglalják és egyben alá is húzzák a film teljes üzenetét: a feketék élete igenis számít, sőt minden élet számít!
75 Az 5 bajtárs (2020)
Eddie (Norm Lewis), Paul (Delroy Lindo), Melvin (Isiah Whitlock, Jr.) és Otis (Clarke Peters) színes bőrű háborús veteránok, aki elhatározzák, hogy visszatérnek életük legnagyobb... több»
Szereplők: Jean Reno, Chadwick Boseman, Delroy Lindo, Mélanie Thierry, Paul Walter Hauser

