2024.10.13 21:45 Mark89 Olvasottság: 241x
0

Méhek porozzák a virágokat, a háttérben genocídium hangjai...

A holokausztról ilyen megközelítésben filmet még nem láttam, de úgy gondolom, a széles nagyközönség sem. Nincs benne egyetlenegy erőszakos jelenet sem, egyetlenegy szenvedésre vagy halálra ítélt sors sem. Mégis ott vannak milliók a háttérben.

És ez a fontos: a háttérben. Olyan filmművészeti érához nyúl vissza Jonathan Glazer, ami mára már a múlté: amikor nem akarnak mindent a szánkba rágni, több körben túltárgyalni, és szégyentelenül az arcunkba tolni. Amikor még bíztak a nézőben, aki tud befogadni és értelmezni. Ezt a kort idézi meg ez a film, amely nagykorúnak tekinti a nézőjét, s milyen jól teszi.

Méhek porozzák a virágokat, a háttérben genocídium hangjai...

Aki olvasta a Mesterségem a halált, az tudja, mennyire igaz minden képkocka. Az általános európai műveltség a "hátán" elviszi ezt a filmet. Ismerjük, tudjuk, s mégis csodálkozunk. A naturalizmus és a sejtetés olyan valószínűtlenül feszült egyvelegét kapjuk itt, amely mintául szolgálhatna a világ filmiparának. Talán a Schindler listája gyakorolt rám ekkora drámai hatást utoljára.

A holocaust az emberi lét értelmezésének felfogási határait fenyegeti minden tekintetben, ezernyi oldalról és nézőpontból. Egy olyan esemény, mely után Elie Wiesel azt írta, hogy innentől nincsenek szavak. Ezt érezzük itt is, a tágas Höss-otthonban látott planok kapcsán, a nyíló virágokat nézvén... Ahol egyesül az emberiesség történelmi léptékű, de mégis pillanatnyi, értelmetlen és elkerülhetetlen önfelszámolása az örökkévaló természeti világával. A háttérben kemencéket izzítanak, miközben azáleákat poroznak be a méhek az előtérben...

Hálásak lehetünk, hogy ez a filmnyelv egyáltalán még létezik, hogy mementóul szolgálhasson egy, a történelem rövid, de az elembertelenedés egy új abszolútot jelentő korszakában. Ahogy a film végén a Höss-hányás és a múzeumi képsorok váltakoznak, úgy éreztem magamhoz közel 1939-et és 2024-et. Kemencék és porszívók. Népirtás és szükséges éberség kora. 2024.

dráma | háborús | történelmi

Rudolf Höss, Auschwitz parancsnoka feleségével, Hedwiggel együtt megpróbál ideális életet teremteni családjuk számára a koncentrációs tábor közelében lévő rezidencián. A... több»

0