2020.01.31 13:43 Lubi Olvasottság: 206x
0

Családi hazugságok

Garry Marshall színész, rendező, forgatókönyvíró, producer a filmszakma igazi veteránja volt. Neve főleg rendezőként lett ismert olyan klasszikussá vált romantikus komédiák levezényléséért, mint A vasmacska kölykei, a Neveletlen hercegnő és legfőképpen a Micsoda nő. Ezek a popkultúra szerves részeivé vált, habkönnyű komédiák hatalmas közönségsikereket értek el, és olyan színésznőkből csináltak világsztárokat, mint Anne Hathaway és Julia Roberts. Marshall tehát jogosan tekinthető a zsáner 90-es évekbeli úttörőjének. Karrierje vége felé azonban minden filmje csak egy újabb szög volt hírnevének koporsójába.

A tematikusan rendezett, mozaikos szerkezetű filmjei, mint a Szilveszter éjjel és a Valentin nap sablonosak, gyengén sikerültek, de a valódi mélypontot a komédiát mély drámai traumákkal ötvözni próbáló alkotásai jelentették, mint a Kisanyám - Avagy mostantól minden más és az Anya, lánya, unokája.

Családi hazugságok

A film kiindulópontjaként a problémás Rachelt anyukája nyárra a nagymamájához viszi. A kisvárosi közegben is folyamatosan konfliktusokat szító lány nemsokára bevall egy olyan gyermekkori traumát, ami az egész család életét fenekestől felforgatja. Rachel illogikus viselkedése a teljes film alatt azonosulhatatlanná teszi a karaktert. Még az őszinte együttérzést kiváltó traumáját is képes úgy tálalni, hogy a néző az elkövetővel értsen egyet, és groteszk módon az áldozatot hibáztassa.

Ez egy rendkívül érdekes hatásmechanizmus, amit a történet nem tud kezelni, és nem is szándékos. A címben szereplő anya és nagymama pedig végig saját mondvacsinált problémáikkal vannak elfoglalva. A családtagok rendkívül keveset szerepelnek együtt, és a közös traumaoldás, ami a film fő komponense kéne, hogy legyen, hamar átvált egymástól idegenkedő és független önámítások sorozatába.

A játékidő legnagyobb hányadát pedig Rachel romantikusnak szánt szerelmi afférjai teszik ki, amik inkább kínosak, mint szerethetők. A film nem találja meg a közös hangot érzelmi tónusa, stílusa és témája között. Különböző, egymástól független elemekből összerakott mozgóképes szörnyszülött az Anya, lánya, unokája, ami legalább annyira gyomorforgató és groteszk mű időnként, mintha egy holokauszt-musical, vagy egy kisgyerekekkel előadott erotikus thriller lenne. Ezen még a takarékos üzemmódban játszó, nagy nevekből álló színészgárda sem segít. Egy érzelmes családi film helyett egy unalmas, humortalan fércmű született, ami nem éri meg a rá áldozott időt.

dráma | vígjáték

Rachel (Lindsay Lohan) egy igazi lázadó tinédzser és hisztikirálynő: iszik, bulizik, káromkodik. Amikor a lány autóbalesetet okoz, alkoholista anyja, Lilly (Felicity Huffman)... több»

0