2020.08.25 23:04 Filmbarbár Olvasottság: 276x
2

Rémmese egy beteges szerelemről

Hogy őszinte legyek, nem biztos, hogy szívesen töltenék el egy estét a Lynch család társaságában, lehet, hogy még én is félnék, pedig nem vagyok ijedős, de a filmes tapasztalataim alapján apucinál és a lányánál is lehet némi "probléma". Jennifer Chambers Lynch sem ment túl messzire ihletért, amikor a filmjeit forgatta, s a Dobozba zárt szerelem egy női rendezőhöz képest meglehetősen betegesre sikerült.

A film kissé vontatottan kezdődik, részletes bepillantást nyerhetünk Nick, a fiatal orvos (Julian Sands) életébe. A férfi nagyon tehetséges, sikeres a szakmájában, csak éppen borzasztóan ügyetlen a nők terén. Szerelmének elérhetetlen tárgya Helena (Sherilyn Fenn), a dögös, ugyanakkor a férfiakat csak kihasználó, cinikus nő. Nick voltaképpen nem is ismeri Helenát, ám a megszállottságig körberajongja őt, vagy legalábbis megpróbálja. Virágot küldözget neki, leskelődik utána, igyekszik elérni az elérhetetlent, miközben a nő tudomást sem vesz róla. A férfi motivációi persze csak a történet vége felé derülnek ki, addig viszont a nézőnek bírnia kell idegekkel. Merthogy a film első mintegy egyharmada rendkívül lassú, részletesen bemutatja Nick magánéletét, de Helena mindennapjait is megismerhetjük.

Rémmese egy beteges szerelemről

A cselekmény akkor vesz fordulatot, amikor Nick meghívja magához Helenát, aki kiviharzik az ajtón, ám elüti őt egy autó. A férfi számára kapóra jön a lehetőség, s ő maga kezd "gondoskodni" a nőről. Ám ez a gondoskodás sokkal inkább egy őrült, önző szerelem kiélése, a birtoklási vágy furcsa megnyilatkozása. Az "ápolás" ugyanis valójában testi-lelki megaláztatássá és tortúrává válik Helena számára, Nick fokozatosan amputálja a nő végtagjait, aki így lényegében véve egy vegetáló lénnyé változik, aki ki van szolgáltatva a férfinak, ugyanakkor viszont talán igényli és élvezi is ezt. És mire eljutunk a film végéhez – ami nem kis teljesítmény, tekintve, hogy a majdnem kétórás játékidő jelentős része tömény unalom, kicsit öncélúan egymás mögé pakolt jelenetek sorozata –, azt hisszük, hogy most már mindent tudunk, erre jön egy blődnek ható csavar, és csak a fejünket fogjuk.

A film jól megvezeti a nézőt, miközben kőkemény kritikát fogalmaz meg a jóléti társadalomról, illetve néhány emberről. Nick torz személyiség, gátlásos, gyáva figura, akinek pszichéjét a Helenára hasonlító anyja tette tönkre, és talán elmondhatjuk, hogy a Helenával való "párharca" során egyszerre próbál megküzdeni önmagával és az anyja emlékével/hatásával is. Valószínűleg ennek a frusztrációnak is köszönhető az, hogy Nick lényegében véve képtelen közeledni a nőkhöz, és hogy, amint az a film befejezéséből is kiderül, gyakorlatilag örök kudarcra ítéltetett.

A két főszereplő színészi játéka egészen jó, de valami plusz hiányzik ebből a filmből. Megítélésem szerint az egyik nagy probléma az, hogy voltaképpen nincs igazi története, ráadásul jó néhány fölösleges jelenet is csak rabolja a néző idejét és türelmét. Ez olyan alkotás, amely valószínűleg megosztja a nézőket, mint ahogyan Lynch papa művei is, és bár az alapötlet nem rossz, nagy klasszikusnak mégsem merném nevezni a végeredményt. Elég nehéz értékelni ezt a filmet, mert van, ami tényleg kiemelkedő benne, más viszont elég gyenge, ezért mindent összevetve egy izmos közepest adnék neki.

dráma | misztikus | romantikus | thriller

Nick elismert orvos, és már igazi szaktekintélynek számit, fiatal kora ellenére. Ám amennyire sikeres a szakmájában, annyira járatlan a szerelemben. Beleszeret egy gyönyörű... több»

2