2021.01.02 21:05 Artemisia Olvasottság: <100x
5

Kalandfilmes kliséhalmaz

A 2010-es évek kétségkívül a hollywoodi remake-ek, rebootok, folytatások és előzményfilmek virágkoraként fog bevonulni a filmtörténelembe. Ezen reneszánsz egyik mellékterméke volt 2015-ben a Pán. A film a J. M. Berrie regénye alapján készült bájos Disney-mese, a Pán Péter laza adaptációja, a hivatalos szinopszis szerint az előzményfilmje. Bár Berrie műve és a Disney 1953-as animációja is teljes és egész művek, melyek nem igényelnek előzményt, de talán az eredeti történet tisztelettel való kezelésével kihozhattak volna valami értéket ebből a projektből, hiszen volt már rá példa korábban is, pl. Spielberg Hookja. Itt azonban nem erről van szó.

Már a marketingkamPány során egyetlen kérdésre – Péter és Hook kapitány hogyan lettek ősellenségek? – hegyezték ki a film körüli hype-ot, azonban el kell, hogy keserítsek mindenkit: erre nem kapunk választ, a prológus utolsó képkockáin úgy búcsúznak el a nézőtől, mintha egy életre szóló barátság kezdetén járnának, nem egy életre szóló viszályén... (Merthogy a Pánt egy franchise első darabjának szánták, csak ez a terv meghiúsult az anyagi bukás miatt, amit produkált).

Kalandfilmes kliséhalmaz

A módszeres mítoszrombolás Péter e világban töltött előéletével kezdődik. A kis Péter egy londoni árvaházban cseperedik, történetesen épp a II. világháborús Londonban, mert manapság a II. világháborúval mindent el lehet adni, az már más kérdés, hogy az eredeti történet a II., sőt az I.világháború kitörése előtt íródott. A hatásvadász Twist Olivéres felütés után Pétert néhány más árvával együtt eladják a Sohaországból érkező kalózoknak, akik, miután repülő kalózhajóikkal megütköznek a Luftwaffe vadászgépeivel, megérkeznek Feketeszakáll birodalmába. Feketeszakáll pontosan ugyanazt képviseli, amit az eredetiben Hook kapitány, csak sokkal vérszegényebb módon.

A filmre jellemzők a rosszul megírt karakterek, így hiába az impozáns színészgárda, Hugh Jackman és a Nirvána dala sem segít a sekélyes főgonoszon. De a további szereplők sem jobbak, az ifjú James Hooknál nehéz elképzelni sótlanabb figurát, sőt maga Péter is meglehetősen ripacs, és az őt alakító gyerekszínész sem lesz valami sikeres a pályán az alapján, amit itt nyújtott. További érdekesség, hogy egyetlen épkézláb párbeszéd sem hangzik el a film során.

Ráadásul csöppet sem gyerekbarát elemeket emel be, amelyekkel végleg lerombolja az eredeti Pán Péter báját és varázslatosságát. Lásd: Sohaország nem az a vidám hely, aminek megismertük, ugyanis Feketeszakáll megszállottan kutatja a pixumot, vagyis a tündérport, ezért a sziget nagy részén egy komor pixumbánya működik, ahol az árvaházból elrabolt gyermekeket fogják rabszolgamunkára. Aki pedig nem dolgozik elég szorgalmasan, azt nyilvánosan kivégzik. Mindezt Feketeszakáll "Engedjétek hozzám a kisdedeket" utalásának égisze alatt. Mellesleg pedig a szigeten élő bennszülött törzset (ahonnan Péter anyja is származik) hidegvérrel megtizedeli a pixumlelőhelyek miatt, az apró tündéreknek pedig a lángnyelvekkel pörköl oda.

A cselekmény tartalmaz minimális kalandot, de az idő haladtával így is egyre unalmasabb, gyakorlatilag minden kalandfilmes klisét összedobtak találomra. Tehát zéró Pán Péter feeling, zéró izgalom, zéró kreativitás. Inkább tekinthető rebootnak, mint előzményfilmnek.

69 Pán  (2015)

családi | fantasy | kaland | vígjáték

Egy árva kisfiú megszökik a lelencházból. Még nem sejti, hogy új barátja és segítője a későbbiekben ádáz ellensége lesz - Hook kapitány. Közös kalandjaik során a fiú... több»

5