2021.04.25 23:37 Artemisia Olvasottság: 349x
6

2020-as kórkép

A Borat-jelenség átéléséhez és élvezetéhez mindig is nyitottság, egyfajta ínyenc ízlés szükségeltetett, azonban most Borat második eljöveteléhez fel kell magunkat vértezni jó nagy adag toleranciával, na meg az elmúlt évek Sacha Baron Cohen filmtermésén (Brüno, A diktátor) edzett gyomorral. Ha ezek megvannak, és ráhangolódtunk Borat groteszk kifejezésmódjára, akkor viszont az indokolatlanul belógatott péniszek és vaginák sűrűje mögött megragadhatjuk a jelenség gondolatébresztő illektusát.

Borat ugyanis 2006-os színre lépésétől kezdve görbe tükröt tart a társadalomnak, melyet még zavarba ejtőbbé tesz az a tény, hogy az erkölcs és a józan ész ellen intézett támadásait kandi kamerával felfegyverkezve követi el, beavatatlan statiszták, vagyis gyanútlan, hétköznapi amerikai állampolgárok ellen. Az őszinte reakciók szórakoztatóak, és további pikantériát kölcsönöznek a filmnek, azonban sokszor ki is fordítják a sarkaiból, az emberek ugyanis sokszor komolyan veszik, sőt osztják Borat nyilvánvalóan karikaturista célú provokációs hozzáállását, illetve véleményét.

2020-as kórkép

A 2020 váratlan fordulataként megjelenő, titokban készült folytatás, a Borat utólagos mozifilm pedig minden eddiginél aktuálisabb témákat boncolgat, minden eddiginél botrányosabb módon. Hogy mennyire állja meg folytatásként a helyét, az kérdéses, hiszen a 2006-os előd után nehéz újat mutatni alpári, altesti poénokkal, nyílt antiszemitizmussal és szexizmussal operáló, áldokumentarista vígjátékok terén; már csak azért is mert Boratot rendre felismerik az utcán az átverendő palimadár-jelöltek. És az újdonság varázsát is elveszítette már.

Ezt orvosolandóan az elborult cselekményt egy apa-lánya kapcsolat köré szőtte, mely alapvetően jól működik, persze egy percig sem szabad komolyan venni, vagy komolyabb karakterfejlődést várni. Másrészt a film intellektusának színvonala magasan felülmúlja az előző részt, és aktuálpolitikai témákat feszeget, melyek megkerülhetetlen alkotássá teszik 2020-ban: Donald Trump önkényuralma, az amerikai elnökválasztás, koronavírus, Kína-ellenesség, feminizmus, szexuális visszaélések.

Utóbbi témában egyenesen odáig megy, hogy privátban leplezi le Donald Trump ügyvédjét, amint interjú közben megpróbálja becserkészni a Borat lányát alakító Maria Bakalovát, és egy hotelszobában tör rájuk Sacha Baron Cohen. Vagyis a Borat-jelenség áldokumentarista, leleplező jellege az egyik legerősebb bizonyítékot adta a #Metoo-mozgalom kezébe; anélkül, hogy eltervezte volna. Ezenkívül trumpista összeesküvés-elmélet hívőkkel, vírustagadókkal is találkozhatunk, akik többek között a kamerába mondják, hogy Hillary Clinton gyerekeket eszik, vagy hogy a kínaiak szándékosan szabadították el a koronavírust. Ezek mellett persze Borat célzattan is bevisz néhány ütést a republikánus Amerikának jó pár szarkasztikus poén és szubkulturális utalás formájában, sőt már a megjelenése dátumával is, ugyanis a 2020-as elnökválasztás előestéjén mutatták be, mely időzítés természetesen nem a véletlen műve volt.

Összegezve tehát kellett egy újabb Borat-film 2020-ban, de míg az első rész azért válhatott a maga nemében kultfilmmé, mert olyan fajsúlyú témákat érint, amik örök érvényűek, foglalkoztatják az embereket, és még jó sok évig aktuálisak maradnak, addig az Utólagos mozifilm kifejezetten a 2020-as állapotok kórképe, így kérdéses, hogy a 2020-as évek elejének politikai és társadalmi arculatát konzerváló, inkább hírhedt, mint híres kultfilmmé válik-e, mint az elődje tette, vagy esetleg Trump távozásával és a politikai színtér későbbi változásával elavulttá válik-e. Jelenleg garantáltan egy zsigeri trash élmény, igazi bűnős élvezet a trash univerzumában.

vígjáték

A 2006-os vígjáték folytatása, amely egy fiktív kazah televíziós újságíró, Borat valós kalandjait tárja a nézők elé. több»

6