Artemisia   2021.12.07 16:10   olvasottság: 524x
8

Lady Gucci

A Gucci sikertörténete kitörölhetetlen része a divattörténelemnek. A legendás divatház alapjait lerakó Gucci család három generációjának intrikákkal teli története, mely során eltékozolták a Guccio Gucci által rájuk hagyományozott céget, és mely Maurizio Gucci tragikus meggyilkolásába torkollott, régóta nagyvászonra kívánkozott. Ridley Scott már a 2000-es évek eleje óta szerett volna filmet készíteni a Guccik bukásáról, a kész alkotás pedig idén futott be, mindössze 5 héttel Az utolsó párbaj premierje után. Scott szerelemprojektje azonban nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.

A filmnek a hiányosságai mellett rengeteg apró pozitívuma is van, melyek hatásossá, néhol élvezhetővé teszik. Ilyen például a film atmoszférája, mely nagyon jól megragadja a 70-es, 80-as évek fülledt hangulatát, a korhű díszleteket és kosztümöket, a felső tízezer luxus életérzését, a sikerrel együttjáró cselszövéseket és hatalmi harcokat, valamint Patrizia Reggiani ellentmondásos személyiségét.

Lady Gucci

Viszont korántsem hozta ki az alapanyagból azt a tökéletességet, ami benne van. Bár a film felütése jól indul a válságos napjait élő Gucci-birodalommal, Mauritzio és Patrizia nagykönyvbe illő románcával, a családi kapcsolatok átrendeződésével, a háttérben egyre feszültebbé váló viszonyokkal. Azonban ahogy az események előrehaladnak, és a botrányoknak dagadniuk kellene, a film veszít a kezdeti lendületéből, és a sztori egyre érdektelenebbé válik, lassan elsikkad.

Ironikus módon Ridley Scott művének legnagyobb erősségét a színészgárda jelenti, míg leggyengébb pontja a karakterábrázolás. Nem ad igazi személyiséget és valódi, emberi motivációkat a szereplőinek, nem alapozza meg cselekvéseiket vagy pálfordulásaikat. Jó példa erre a kulcsszerepeket betöltő Patrizia Reggiani és Mauritzio Gucci karakterei. Kezdetben remekül működik a személyiségük és vérmérsékletük közötti ellentétekre épülő dinamika a kapcsolatukban, megismerjük Patrizia tüzes és karakán egyéniségét, aki a szenvedélyt csepészi a nyugodt és csöndes Mauritzióval való házasságába, és aki törtető természetével mindig feljebb ösztökéli a ranglétán férjét. Azt hitelesen körüljárja a film, hogy miért is jelentett olyan sokat Patriziának a Gucci név, azonban az már homályban marad, hogy pontosan mi vezette rá a végzetes döntésre. Ahogy az sem világos, hogy a Gucci nevet csak nyűgnek tekintő, a cég életében mindössze a felesége nyomására részt vevő Mauritzio hogyan ragadja hirtelen magához a hatalmat, és hogyan tesz túl a törtetésben és költekezésben még egykori feleségén is. Ahogyan a többi Guccival is meglehetősen hálátlanul bántak, Guccio Gucciról mindössze 2-szer tesznek említést, a céget nemzetközi birodalommá szélesítő Rodolfo és Aldo Guccit hóbortos öregként, illetve fehérgalléros bűnözőként mutatja be, míg az ikonikus Gucci-logó megtervezésében is résztvevő Paolo Guccit szimpla vásári bohócként ábrázolja, amire csak rátesz egy lapáttal Jared Lero értelmezhetetlen alakítása...

A nagyszerűen összeválogatott színészgárda ugyan jelentősen feljavítja a faék egyszerűségű, sablonos karaktereket, mégis hatalmas űrt hagy maga után a sok-sok kiaknázatlan, neves személy.

A Gucci-ház legnagyobb erénye összességében Lady Gaga jutalomjátéka, aki a Csillag születikben letette e névjegyét színésznőként, most pedig valósággal szárnyakat kapott. Ismét szívvel-lélekkel játszik, aminek az eredménye egy elemi erejű alakítás, mely önmagában megérte a film elkészítését.

Adam Driver Az utolsó párbaj után egy jóval visszafogottabb, ám vérprofi alakítást nyújt, még a gyéren megírt karakter mellett is.

Jeremy Irons és Al Pacino játékát jó nézni, még akkor is, ha csak rutinból hozzák a kötelezőt.

Salma Hayek rövid szerepe ellenére is érdekes tud lenni, tekintve pedig, hogy az általa megformált Giuseppina Auriemma kulcsszerepet töltött be a Mauritzio Gucci-gyilkosságban, igazán kaphatott volna kicsit több játékidőt.

Ahogyan a befejezés is rávilágít, a máig a minőség és a luxus fokmérőjeként szolgáló Gucci márka tulajdonosai és irányítói között jelenleg egyetlen Gucci sincs, ami talán összefüggésben lehet a film elején is emlegetett Gucci-átokkal. És talán a film középszerűsége is annak tudható be, az eddigiek tanulsága szerint: amihez a Guccik hozzáérnek, az bukásra van ítélve.

dráma | krimi | thriller

Maurizio Guccival, az ikonikus divattervezővel bérgyilkosok végeztek, a nyomozati szálak pedig feleségéhez, Patrizia Reggianihoz vezettek. Az asszonyt 26 év börtönbüntetésre... több»

8