2022.05.03 09:48 Gyorvik Olvasottság: 385x
4

Fekete-fehér személyiség

Többek szerint az első igazi thriller, ezt leginkább a műfajt megalkotó Alfred Hitchcock tudná igazából eldönteni. Egy picit kamaradráma jelleget ölt, az elme dimenzióin keresztül, álomszerű utaknak lehetnek tanúi a nézők. A kettős személyiség, mint tudati deformáció a jelenségét Hitchcock elég korán és váratlanul hozta be a filmes köztudatba. A fogadtatás is elég vegyes volt. Kérdés, hogy a mondanivaló és a tartalom mennyire jön át a mozilátogató számára. A téma olyannyira szokatlan volt, hogy a folytatás végül egy totálisan más alapfelállásból indították. Nem igazán volt szerencsés Psycho-univerzumot készíteni a neves thriller-rendező gyöngyszeméből. A koncepcióváltás inkább nevetségessé tette az egyébként még mindig briliáns második részt.

A főszereplő, Anthony Perkins filmes karrierje azonnal olimposzi magaslatokba tört, a filmbéli szerepével gyakorlatilag örökre azonosult. Mindemellett remek színész, ezért a hasonló jellegű szerepeket sikerült elkerülnie és számos egyedi, feledhetetlen karaktert tudott nem túlságosan hosszú életpályája során megformálni. A fantasztikus thriller-mozi bizarr személyiségének autentikus megformálása láthatóan nem okozott problémát számára.

Fekete-fehér személyiség

Nyilván pszichológiai szemmel nézve Norman Bates mesterkélt, modoros viselkedése, furcsa fintorai, teátrális mosolya azonnal figyelemfelkeltő lehet. Egy átlagos, középosztálybeli, az amerikai örömidőkben élő hölgy számára felismerhetetlen. A néző kívülről (és évtizedek távlatából) feleslegesen törne pálcát Marion Crane gyanútlan viselkedése fölött. A pszichotikus viselkedés, a megszokott társadalmi rendből történő brutális kiszakadás tapasztalata nem volt megszokott. Pedig csupán 15 évvel jártunk a 2. világháború rémtettei után.

Mindebből látható is, hogy a középszerű, átlagos amerikai polgár számára kevésbé volt megrázó egy, szinte az egész világra kiterjedő megmagyarázhatatlan őrület. Ugyanakkor a kriminális tettek effajta impressziója egy holtteret alkot a mindennapi életben, s bárki számára egy csapdává válhat.

Aki esetleg ismeretlenül tekinti meg, annak figyelmébe ajánlom, hogy nem csupán folytatása, hanem egy Gus van Sant remake-je is készült. Mint általában, az újrafeldolgozások nem minden esetben váltják be a hozzájuk fűzött reményt. Tehát az 1960-as változatot érdemes megszemlélni először. Akinek esetleg csak emlékfoszlányok vannak róla, és a 'pszicho' kifejezés összekapcsolódott elméjében bizonyos fura hangokkal, nos számukra módfelett ajánlott. A fekete-fehér képi koncepció tudatosságra vall. Plusz egy érdekes adat a filmről: bizonyos jelenetek több mint 100 felvételt is megértek (a színészek legnagyobb örömére). Hát, ennyit változott a minőség 60 év alatt.

89 Psycho  (1960)

horror | misztikus | thriller

Marion Crane, a titkárnő ellop 40 ezer dollárt főnökétől, majd új autót vesz, és egy motelben húzza meg magát. Együtt vacsoráznak a szelíd, de furcsa tulajjal, Norman... több»

4