2022.07.19 16:38 Artemisia Olvasottság: 249x
4

Ámor Pradát visel

Daniel Day-Lewis utolsónak szánt filmszerepére ismét Paul Thomas Andersonnal állt össze, azzal a rendezővel, akivel nagyívű karrierje talán legikonikusabb filmjén, a Vérző olajon is együtt dolgozott.

Andersont ezúttal az 50-es évek egyik legnagyobb hatású divattervezője, Cristóbal Balenciaga személyisége és művészete ihlette meg.

Ámor Pradát visel

A Fantomszál Paul Thomas Anderson munkásságához híven a lélek és a psziché mélyére szántó, intellektuális darab lett. Emellett a Balenciaga-örökséghez méltóan az elmúlt évtized legstílusosabb és legesztétikusabb kosztümös filmje.

Részletgazdag képet fest az 50-es évek londoni divatvilágáról, az patinás belsőépítészeti megoldásoktól kezdve a kor elegáns ízlésén át, egészen a lélegzetelállító ruhakreációkig.

Reynolds Woodcock karakterén keresztül részletesen képet fest az alkotás, egy ruhaköltemény megszületésének folyamatáról. Az ihlet forrása, a megálmodott ruha papírra vetése, az anyagok, színek és díszítések kombinációjának kiválasztása. A Woodcock-ház szabó-manufaktúrájának óraműpontosságú működése és precíz munkája, a megrendelő elégedettsége és magabiztossága a ruhákban mind-mind nagy figyelmet kapnak a 130 percre nyúló játékidő alatt.

Ez a pedáns környezet és sztahanovista napirend egyúttal mély jellemrajz Reynolds Woodcock karakteréről. Ő a befelé forduló, hűvös és kimért zseni iskolapéldája, emellett elérhetetlen és megrögzötten agglegény. Mindezek elegye pedig egyfajta tiltott gyümölcs-mechanizmust vált ki a fiatal pincérnőből, Almából, amikor Reynolds találkozik vele egy vidéki bisztróban. Románcuk hamar szárba szökken, gyönyörű, glamúros hangulatú snitteken követhetjük végig szerelmük szövődését, bár gyorsan kiderül, hogy nem a klasszikus love-story az övék. Miközben Alma szerelme egyre erősebb, ragaszkodása egyre határozottabb alakot ölt, Reynolds távolságtartó marad. Mindössze művészete inspirációjaként, múzsájaként tekint Almára. Magánéletében tökéletes kontrollal rendelkezik a fiatal nő felett, amiben szobor szerűen kimért nővére, Cyril is a keze alá dolgozik.

A kép lassan árnyalódik, a Woodcock-ház menetrendszerű precizitással működő, monoton mindennapjainak árnyékában újabb és újabb titkokról hull le a lepel Reynold toxikus maszkulinitásával kapcsolatban. Látszólag nem sokra becsüli a nőket, de valójában teljes mértékben függ tőlük: életének legmeghatározóbb személyisége édesanyja volt, aki a divat világa felé terelte. Mindennapjainak irányítása valójában nővére kezében van. Előkelő ügyfelei igényeinek teljes kiszolgálása a hivatása része, ami pedig a személyiségének szerves részét képzi Alma látszólag csak egy szegény és egyszerű lány, akit Reynolds karolt fel és tett azzá, aki, de kapcsolatuk valójában szimbiózis, melyben nem mindig Reynold a domináns fél.

Daniel Day-Lewis-t nem véletlenül szokták olyan jelzőkkel illetni, mint "színészóriás", "színészlegenda" vagy "generációjának legjobb színésze". Most újfent bizonyítja, hogy nem csak méltó ezekre a jelzőkre, hanem ezek még kevesek is ahhoz, hogy leírják az ő színészi teljesítményét. Nem egyszerűen csak színészkedik, hanem átlényegül. Egy ilyen mély és sokrétű karaktert senki sem tudott volna olyan magas színvonalon megformálni. mint ahogy ő tette. A Fantomszál Daniel Day-Lewis nélkül nem jöhetett volna létre.

Nem marad el mögötte Alma karaktere sem, aki az álmodozó naivából fokozatosan a film-noirokat idéző famme fatale-lá válik. Észrevétlenül és csöndesen hálózza körbe Reynolds-ot, de ha sarkoba szorítva érzi magát, drasztikus lépésekre is képes. Kapcsolatuk fájdalmas, mérgező és gyönyörű.

Vicky Krieps pedig méltó társa Daniel Day-Lewis-nak, lenyűgöző az ősi energiákat felszabadító férfi-női, jin és jang párharc, ami közöttük zajlik.

Paul Thomas Anderson magvas gondolatai, Daniel Day-Lewis , Vicky Krieps és Lesley Manville brilliáns teljesítménye a romantikus-noiros hangulattal, a festői képivilággal, a gyönyörű ruhákkal és Johnny Greenwood lágy, melodikus dallamaival kombinálva olyan stílust és esztétikumot teremt, ami frontális támadást indít a szépérzék ellen. Aki eddig nem volt a divat szerelmese, a Fantomszál hatására garantáltan az lesz. És ha tényleg ez Daniel Day-Lewis utolsó filmes munkája, akkor méltán búcsúzhatunk el tőle.

76 Fantomszál  (2017)

dráma | romantikus

SkyShowtime (2023.02.14.)

A 2018-as hírek szerint feltehetően Daniel Day-Lewis utolsó alakítása látható a filmben. Az ötvenes években Reynold Woodock és nővére, Cyril a brit divatvilág  meghatározó... több»

4