Nem tudom besorolni műfajilag, de ha ténylegesen kellene rá voksolnom, akkor egy mély családi dráma áll hozzá a legközelebb. Én ebbe a műfajba sorolnám a mondanivalója és a filmbéli ambivalens esszenciája alapján.
Veronika Franz és Severin Fiala filmje. Ha pedig egy nőnek is "benne" van a keze egy moziban, az bizony mindenféleképpen meglátszik a végeredményen.
Ilyen és persze olyan szempontból is, ami egyes részekben negatív, de legalább annyira pozitív is.
Egyfajta érdekes reveláció, amelyben az anya, Laura (Alicia Silverstone) és elhidegült férje, Richard (Richard Armitage) utolsó, házasságban eltöltött napjairól van éppen szó. Az apa éppen egy nyugodt reggelen közli már régóta külön élő feleségével, hogy össze akar házasodni barátnőjével, Grace-szel (Riley Keough), úgyhogy most már ideje véglegesíteni a válást.
Ám az anya ezek után öngyilkos lesz, ami a két gyermeket, Miát (Lia McHugh) és Aident (Jaeden Martell) teljesen összetöri, és máris találnak maguknak egy ellenségképet, Grace-t. De a gyermekek hamarosan más, sötét titkokra is rájönnek.
Felfedezik a nő nagyon sötét múltját, mivel ő maga egyedüli túlélője volt egy nihilista szekta tömegesen elkövetett öngyilkosságának... Persze hamarosan megtudják, hogy az apjuk mindent tud a történtekről, és így is elfogadja a nőt.
Azonban (látszatra) úgy tűnik, Grace már valahogy túllépett a borzalmas múltján, bár továbbra is erős orvosi gyógyszereket szed, amik segíthetnek stabilizálni, vagy csak szinten tartani depresszív állapotát... Szóval a családi béke ingatag, és a gyermekek nehezen fogadják el a nőt.
De az apa mindent megpróbál, és közös karácsonyt tervez egy isten háta mögötti házban, közösen, együtt. Bár a gyermekek hevesen tiltakoznak, végül is a négyes útnak indul a kietlen vidéki házba. Ám az apát váratlanul berendelik, így Grace és a két gyermek egyedül maradnak.
Bár azért kezdetben a házbéli hangulat nagyon ideges és feszült, Grace próbál mindent megtenni, hogy összebarátkozzon a gyerekekkel, és próbálkozásait kisebb-nagyobb sikerek övezik, a kezdeti jeges tekintetek szépen lassan olvadni kezdenek. Már-már a hangulat is kezd jó lenni, ám...
A családi idillbe forduló cselekmény azonban megszakad, amikor a ház lakói arra ébrednek, hogy minden egyes holmijuk, ruhájuk és Grace gyógyszerei, plusz az ételük is eltűnt. Az első reakciójuk, persze mi sem természetesebb, az egyfolytában egymásra mutogatás, ám egyre inkább ráébrednek, mekkora hatalmas probléma is valójában szinte a semmi közepén, hóviharban mindenféle ellátmány és telefon nélkül lenni egyedül, amikor segítségért menniük is valósággal lehetetlen a hidegben, hóesésben és megfelelő ruha nélkül...
Ám a helyzet csak súlyosbodik, ami egy rettenetes tragédiába torkollik. De nem lőném le a film végi csavart, ami meglepő, de valahogy adódik a szituációból...
Egy nagyon érdekes, mély társadalmi dráma horrorisztikus elemekkel, ami tényleg megdöbbentő képsorokkal operál. Thimios Bakatakis képi világa csodálatos, és mégis félelmetes. Misztikum, álomvilág? Vagy mindkettő?
Érdemes megnézni ezt a formabontó mozit. Az IMDb-n 62 ezer szavazatot követően 6,0/10-es, a TMDB-n 1304 vélemény után 61%. Nálam pedig 72%. Mert tényleg jó kis mozi.

54 Téli menedék (2019)
Richard és Grace hamarosan egybekelnek, az örömteli eseményt azonban beárnyékolja, hogy Richard gyerekei úgy érzik, Grace jogtalanul készül elfoglalni anyjuk helyét a családban.... több»
Szereplők: Jaeden Martell, Alicia Silverstone, Richard Armitage, Riley Keough, Lia McHugh