Egy PR-cég manipulálhatta a Rotten Tomatoes értékeléseit. De az igazi probléma nem is a megvásárolt értékelésekkel van, hanem a Tomatometerrel...

"A Rotten Tomatoes hanyatlása: a filmek legjobban túlértékelt mérőszáma ingatag, reduktív és könnyen manipulálható - mégis a markában tartja Hollywoodot" - ez volt a címe a Vulture magazin nemrég megjelent, nagy port kavaró cikkének.

Már a címadásból is eléggé egyértelmű, hogy a cikk milyen mélyen foglalkozott a kritikagyűjtő oldal körül felmerült problémákkal. Végül a "megvásárolt kritikák" témája a perifériára szorult, mivel a probléma, amit a cikk szerzői a "Hollywoodot markában tartó" jelzővel írtak le, úgy tűnik, sokkal nagyobb és összetettebb.

A megvásárolt (?) kritikák

Egy PR-cég kihasználta, hogy Hollywood legnagyobb és legfontosabb kritikai platformja, a Rotten Tomatoes az elmúlt években megnyitotta kapuit, és egyre több embert fogadott be - a YouTube-kritikusoktól a jelentéktelenebb bloggerekig. 

Az oldal a Tomatometer segítségével méri, hogy egy film vagy sorozat értékelései hány százalékban pozitívak. Ez egy 0-tól 100-ig terjedő pontszámot eredményez. Lényegében a kritikák mind egyformák. Van néhány apró különbség az oldalon való megjelenítésben, de végső soron a számítás szempontjából nincs különbség, hogy egy kritika a Variety nevű, nagy tekintélyű iparági magazin 20 éves veteránjától származik, vagy egy bloggertől, aki hobbiból 50 olvasónak ír. És innen indul ki az állítólagos manipulációs botrány.

A Vulture leleplező cikke szerint ugyanis a PR-cég állítólag ilyen bloggereket célzott meg, és arra kérte őket, hogy írjanak pozitív kritikákat egyes filmekről. "Gyakran önjelölt" kritikusok voltak a kampány célpontjai - írja a Vulture. Ez is logikus.

Egy neves magazin által alkalmazott kritikusok sokat kockáztatnának egy ilyen üzletben. Ha ugyanis kiderülne, hogy ilyen manipulációkban vesznek részt, elveszítenék az állásukat és a jó hírüket, esetleg még kártérítési igényekkel is szembesülnhetének.

Milyen filmeket érintett az ügy?

Ettől eltekintve a vádak csak kisebb filmeket érintenek, amelyek gyakran nem is kaptak nagy mozibemutatót. Példaként említi a cikk a Kerozin köz című olcsó Bruce Willis akciófilmet (lásd a trailer a cikkünk végén) vagy az Ophelia című történelmi drámát, amely szintén nem kapott nagy visszhangot, annak ellenére, hogy a szereplőgárdában olyan neves színészek voltak, mint Daisy Ridley, Naomi Watts, Tom Felton vagy épp Clive Owen.

Mi lehetett az ok az állítólagos vesztegetési ügy mögött?

A nyár két nagy blockbustere, a Barbie és az Oppenheimer kapcsán egyenként több mint 460 kritika született. Valószínűleg ennyi kritikát nem lehetne megvenni ahhoz, hogy az összes értékelésből adódó összértékelést manipulálni lehessen. A PR-cég viszont ezekre a fentebb említett kis filmekre koncentrált, mert fél tucat pozitív értékelés az "ismeretlen" bloggerektől elég volt ahhoz, hogy a Tomatometer pontszámát masszívan megváltoztassa. 

Mit tett a Rotten Tomatoes a lebukás után?

A platform kivette az egyes kritikákat az értékelésekből a leleplezés után, de továbbra is meghagyja azok íróit a platformon. Az igazi probléma az egyre fontosabbá váló kritikagyűjtő oldallal nem is igazán ez a kis manipuláció, hanem a sokkal nagyobb gondot okozó Tomatometer.

Mi a baj a Tomatometerrel?

Talán ti is tisztában vagytok vele, hogy a Tomatometer pontszámát a legnagyobb óvatossággal kell kezelni - és érdemes pontosan tudni, hogy mit is jelent. Hiába azonban a különböző filmes magazinok intése, az értékelő felület továbbra is komoly befolyással bír.

Ahogy a Vulture magazin kritikusan kifejti, már régóta komoly elismerésnek számít, ha egy film különösen magas Tomatometer pontszámmal rendelkezik. Jól hangzik, hogy egy filmnek 93-as Tomatometer pontszáma van, ezért azonnal "jobbnak" tartják, mint például egy 75-ös pontszámmal rendelkező filmet. De mi emögött az üzenet?

Ahogy talán tudjátok, a Rotten Tomatoes weboldal a Tomatometer segítségével méri, hogy a vélemények hány százaléka pozitív. Tehát minden egyes véleményt csak két kategóriába sorolnak: Pozitív vagy negatív. Mindenki számára világosnak kell lennie, hogy ez mennyire szélsőségesen leegyszerűsítő és mennyire kevéssé felel meg összetett gondolatoknak és állításoknak. 

Mit tehetünk, hogy kikerülhessük a Tomatometer befolyását?

Természetesen fontos, hogy a Tomatometer pontszám nem teljesen haszontalan. Ha egy filmnél magas a pozitív kritikák aránya, akkor teljesen ésszerű, hogy adjunk neki egy esélyt. De fontos, hogy ne hagyjuk csak a pontszámokat hatni! Értsük meg miért kaphatta adott film adott pontszámot és ne egyszerűen mint a minőség megkérdőjelezhetetlen védjegyeként tekintsünk rájuk.

Ha mindenképp ragaszkodsz a számokhoz, akkor nézz meg más pontszámokat is. A konkurens Metacritic adatait, az imdb vagy épp a Mafab pontszámait.

Ha pedig ennél is többet szeretnél tenni, olvass valós filmkritikákat hiteles filmkritikusoktól. Ne csak a számok vagy a bloggerek, influencerek véleményére hagyatkozz. Olvass, tájékozódj önállóan. Több munka? Igen. De mindenképp megéri, mert hosszú távon a kritikus, önálló gondolkodásra neveled ezzel magad.

*

akció | thriller

Egy férfi saját nyomozásba kezd, miután három hollywoodi sztár gyilkosságával gyanúsítják meg. Segítségre szorul, így a nyomában lévő hatóságat is bevonja, hogy egy olyan... több»