Mindent a filmről: A Vadász és a Jégkirálynő

A Vadász és a Jégkirálynő a nagy sikerű Hófehér és a vadász előzményeit meséli el. Ismét Charlize Theron alakítja a gonosz Ravenna királynőt, aki elárulja jó szándékú húgát, Freyát (Emily Blunt). Freya szíve megfagy, és a fiatal királynő olyan jeges hatalom birtokosa lesz, amelyről nem is tudta, hogy benne szunnyad. Freya visszatér északi birodalmába, és testőrsereget állít fel vadászokból, akiknek egyetlen főszabályt kell betartaniuk: nem eshetnek szerelembe.

Háború tör ki a hatalomért a két királynő között, s a jó és a rossz küzdelmének kimenetelét Freya legkiválóbb vadásza, Eric (Chris Hemsworth) döntheti el. Oldalán harcol Sara (Jessic Chastain), az egyetlen nő, aki valaha is komolyan megdobogtatta a szívét. Ericnek segítenie kell, hogy Freya legyőzhesse nővérét – különben Ravenna gonoszsága fog uralkodni örökké.

Ez történt Hófehér előtt:

kezdődik a téli háború

2012-ben a Hófehér és a vadász nagy ívű és komor története új életet lehelt a tündérmese műfajába. A film, amelynek főszereplői Kristen Stewart, Chris Hemsworth és Charlize Theron voltak, csaknem 400 millió dolláros összbevételt ért el.

A producerek elhatározták, hogy visszatérnek az oly népszerűnek bizonyult mesevilágba, és a közönség elé tárják Eric tragikus szerelmének történetét, amelyre utalás történt az előző filmben.

Az előkészületek során az alkotók végiggondolták, mely területeken érdemes változtatni az előző produkcióhoz képest. „Nem akartuk, hogy ez a film is olyan sötét és komor legyen, mint az előző volt – magyarázza Joe Roth producer. – Azt is célul tűztük ki magunk elé, hogy több romantikát vigyünk a történetbe.”

A forgatókönyv ennek az elvárásnak a jegyében készült el: Eric első és egyetlen igaz szerelmének tragikus történetét meséli el. A sztori egyben a Vadász eredettörténete is, aki az első filmben már kiforrott karakterként toppant a nézők elé.

Miután a gonosz Ravenna királynőt sikerült legyőzni, mindenki boldogan él a jó királynő, Hófehér uralkodása alatt. Ám miután kitiltotta a Varázstükröt a palotájából, és a gonosz jószágnak nyoma veszett, Vilmos herceg csak egyvalakire számíthat: Ericre, a Vadászra, aki képes arra, hogy előkerítse a tükröt. Eric útnak is indul, hogy a varázserejű tükör ne kerülhessen rossz kezekbe, és kiderítse, ki a tolvaj, mindeközben visszatérnek múltjának kísértetei és fel kell készülnie élete legnagyobb kalandjára.

Hemsworth számára a történetben kibontott témák tették igazán vonzóvá az előzményfilmet. „Nem élhetünk szerelem nélkül – szögezi le a színész. – A film fő kérdése: mit jelent a szerelem Ericnek, és mit hajlandó megtenni érte?”

A színész szerint az előző film nagy sikere nemcsak annak köszönhető, hogy Hófehérke klasszikus meséje közismert, hanem a rendkívül invenciózus látványtervezésnek is, továbbá annak, hogy a mesebeli ártatlan leányzóból félelmetes harcost varázsoltak, aki megküzd a maga igazáért. „Megmaradtunk az eredeti mesevilágban, de ezzel a csavarral jelentősen kiszélesítettük a palettát.”

A film alkotói ügyeltek arra, hogy az új fejezetben még többet tudjon meg a közönség a hősökről. A történet a kirakós újabb elemét illeszti a képbe, amely mindig is ott volt, de eddig senki nem tudott róla. „Ez a világ azért olyan izgalmas, mert egyfajta köztes univerzumról van szó – mondja a rendező, Cedric Nicolas-Troyan. – Nem teljesen a fantázia birodalma, de nem is tűpontos hitelességű történelmi táj. Ez a középkorias, archaizáló környezet kiváló színtérül szolgál ahhoz, hogy szabadon áradjon a varázslat és a romantika.”

A Hemsworth által megformált Eric nagyszerű harcos és derék vadász – lojális és igaz ember, de nehezen nyílik meg mások előtt. A Vadász és a Jégkirálynő Eric küzdelmes múltját tárja fel. A történetből kiderül, hogy nem volt mindig magányos és világ életében harcolt, mégpedig először Freya királynőért.

Ravenna gonosz lélekrabló, aki arra használja sötét mágiáját, hogy áldozatait megfossza életerejüktől, húga, Freya viszont jó királynő, aki hóból és jégből épített magának birodalmat, miközben csöndben szemlélte nővére felemelkedését.

Miután az aljas és hataloméhes Ravenna csalárd módon elárulta őt, a megtört szívű Freya visszatér északra, és bezárkózik jégbirodalmába. Többé senki nem érhet hozzá egy ujjal sem, és vadászokból állít fel magának ármádiát – a férfiakat még kiskorukban szakítják el a családjuktól. Sem ő, sem katonái nem élhetik át a szerelem fájdalmát.

Eric Freya egyik katonája, akit arra tanítottak, hogy feltétel nélkül hűséges legyen a királynőhöz és harcoljon érte. A Vadász ahhoz még túl fiatal, hogy átérezhesse, mekkora fájdalom lakik Freya szívében. Amikor találkozik Sarával, a tilalom ellenére szerelembe esnek, és a férfi gyorsan rábred, hogy vannak fontosabb dolgok is, mint a hatalom és a bírvágy.

„Freya történetének az a tanulsága, hogy a szerelem gyilkos dolog – magyarázza Roth. – Ám Eric és Sara minden figyelmeztető jel dacára egymásba szeret. A film arról szól, hogyan talál egymásra Eric és Sara annak ellenére, hogy Freya birodalmában tilos a szerelem. Elvégre a tündérmesékben a szerelem mindent legyőz.”

„A Hófehér és a Vadászban részeges, lecsúszott emberként ismerjük meg hősünket – mondja Hemsworth. – Felesége halála miatt erőt vett rajta a bánat és az önsajnálat. Amikor találkozik Hófehérrel, új életre kel, a mostani film elején pedig már nyugodtan éldegél a rengeteg mélyén.”

Ám hamarosan újra szólítják, hogy a királynő védelmére keljen, és ezzel visszatér a múltja is.

Az alkotóknak nem kellett sokáig keresniük a rendezőt. A vizuális effektusok szakértőjeként már komoly hírnevet szerzett Cedric Nicolas-Troyan régóta készült arra, hogy rendezőként is kipróbálja magát.

„Álmomban sem gondoltam volna, hogy pont egy ekkora produkcióval leszek elsőfilmes – nevet a rendező. – De amikor felhívtak a felkéréssel, rögtön összeállt a kép, hiszen az előző film trükkjein is én dolgoztam.”

Roth számára nyilvánvaló volt, hogy a trükkmester Nicolas-Troyan elsőfilmes rendezőként is megállja majd a helyét. „Több mint 400 filmet hoztam tető alá, és halálbiztos szimatom alakult ki azzal kapcsolatban, ki tud rendezni és ki nem. Cedric az első pillanattól tapasztalt rendezőnek tűnt. Nem ijedt meg attól, milyen komoly színészekkel kell együtt dolgoznia, nyitottságát a stáb azonnal megszerette, és az is sokat számított, hogy mindenről kialakult véleménye van, ugyanakkor elfogadja mások ötleteit.”

„Ez a film nem arról szól, hogy meg kell menteni a világot – magyarázza a rendező. – Love story-val van dolgunk, a történetet az érzelmek irányítják. Hiába raknám tele szörnyekkel meg látványos beállításokkal a filmet, ha nem lennének benne magukkal ragadó érzelmek, fabatkát sem érne az egész.”

„Arra is törekedtünk, hogy kicsit titokzatosabbá tegyük a Vadászt – folytatja Nicolas-Troyan. – Megváltozott, már nem ugyanaz az ember, aki volt. A törpéket meg imádtam az első filmben, ezért még tovább mentünk ezen a humoros vonalon.”

Királynők és vadászok:

a mesevilág kiterjesztése

Már az első filmben is számos élvonalbeli színészt sikerült felvonultatni, a mostani produkció pedig még rajta is túltesz. Chris Hemsworth, Charlize Theron és Nick Frost visszatérnek, és olyan nagy nevek csatlakoznak hozzájuk, mint Jessica Chastain, Emily Blunt, Rob Brydon, Sheridan Smith és Alexandra Roach.

Hemsworth nem tagadja, mindig is érdekelte, kicsoda és honnan jött Eric. „Az előző film elején miért volt részeges csavargó? Nagyon izgalmasnak találtam, hogy most választ kapunk erre a kérdésre.”

Az előző film óta a színész csillaga még magasabbra emelkedett (Thor- és Bosszúállók-franchise). „Amikor először találkoztam Chrisszel, rögtön láttam rajta, hogy nagy sztár lesz belőle – mondja Roth. – Van benne valami, ami azonnal rokonszenvessé teszi, és ösztönösen tudjuk róla, hogy na, ez egy jó ember.”

A legnehezebb feladat talán az volt, hogy megtalálják a Sarát játszó színésznőt, aki méltó párja lehet a főhősnek.

Sara nem tud megbízni Ericben, mert úgy érzi, nem maradt hűséges hozzá, amíg távol voltak egymástól. Amikor a férfinak nincs más választása, el kell mennie, Sara csatlakozik hozzá, de képtelen megbízni benne. „Sarának önértékelési problémái vannak, meg akarja tudni, elég értékes-e ahhoz, hogy szeressék – magyarázza a karaktert alakító Jessica Chastain. – Ez nagy teher a számára, és akkor ott van még a súlyos bizalmi deficit is.”

A színésznő nagyon elégedett volt Sara jól megírt karakterével. „Tetszik, hogy honnan indul és végül hová érkezik meg. Azt is szeretem benne, hogy titkokat hordoz magában. Ilyen karaktert még soha nem játszottam. Imádtam a mozgalmas jeleneteket. Korábban főleg lassúbb, súlyos, komor filmekben játszottam, ezért olyasmire vágytam, ami jobban elszórakoztat. És ebben a filmben aztán megtaláltam, amit kerestem.”

A színésznőt Hemsworth cserkészte be, amit megkönnyített, hogy közös az ügynökük. A színész elmesélte, miről szól a történet, és megígérte Chastainnek, hogy elküldi neki a forgatókönyvet. A színésznő első kérdése ez volt Hemsworth szerint: „Sokat kell majd bunyóznom ebben a filmben?”

„Sokkal többet kellett bunyóznia, mint az összes korábbi filmjében együttvéve – mondja Hemsworth. – Szinte minden jelenetem közös volt Jessicával. Kitűnő a humorérzéke, sokat poénkodtunk egymás rovására. Néha olyan érzésünk volt, mintha testvérek lennénk, folyton húztuk egymást.”

Szintén nem volt egyszerű megtalálni a valóban királynői tekintélyt sugárzó, egyben üdítően rémisztő Charlize Theron mellé a húgát, akinek hasonlóan lenyűgöző jelenségnek kellett lennie. A producerek választása Emily Bluntra esett, aki azonnal igent mondott.

„Freya érdekes főgonosz, mert a történet elején még egészen más, mint amilyenné a cselekmény előrehaladtával válik – magyarázza a színésznő. – Amikor találkozunk vele, még nagyon kedves ember. Történetünk elején még fiatal lány, aki nem a megfelelő emberbe szerelmes. Aztán elveszíti a gyermekét, és ettől annyira megkeseredik, hogy felfedezi a benne szunnyadó titkos erőt. A haja kifehérdeik, a bőre sápadt lesz, és rájön, hogy bármit meg tud fagyasztani, amit csak akar.”

A szörnyű árulás után Freya elhatározza, hogy ezentúl gonosz lesz, és kiirtja a szerelmet a világból. Kisgyerekeket raboltat el, és arra neveli őket, hogy a szerelem veszélyes. „Szerintem komolyan azt hiszi, hogy helyes dolgot cselekszik – mondja Blunt. – Úgy gondolja, megmenti azzal a gyerekeket, ha katonának neveli őket és megtiltja nekik a szerelmet. Megóvja őket attól, hogy olyan szenvedésen menjenek keresztül, mint ő.”

„Freya nem attól az egyik nagyszerű főgonosz, hogy hatalomra vágyik – helyesel Nicolas-Troyan. – Ennél jóval bonyolultabb karakter. Nem veszi észre, milyen kegyetlen dolog, hogy katonákat nevel a gyerekekből, mindentől elszakítva őket, amit szeretnek.”

„Alighanem a legijesztőbb anyafigura, akit csak egy gyerek számára el lehet képzelni” – teszi hozzá tűnődő félmosollyal a színésznő.

Hemsworth siet leszögezni, hogy Freya jelentősen különbözik a nővérétől. „Ravenna borzasztóan gonosz és nem ismer bocsánatot, egy szikrányi emberség sincs benne. Emily viszont olyanná formálta Freyát, mint akiben maradtak még érzelmek, csak kétségbeesetten igyekszik elfojtani őket.”

Ám ez a megmaradt emberség különös módon csak még ijesztőbbé teszi Freyát. „A Jégkirálynő másképp gonosz, mint a nővére – mondja Hemsworth. – Manipulatív, mert képes kedvesnek is mutatni magát, ám a következő pillanatban könyörtelenül odacsap.”

Ravenna olyan jól sikerült főgonosz volt, hogy hiába halt meg az első filmben, az új produkció alkotói elhatározták, hogy visszahozzák. Ennek Charlize Theron örült a legjobban, mert nagyon élvezte a karakter megformálását. „Ravennában azt szeretem, hogy olyan rejtélyes jelenség – mondja a színésznő. – A cselekmény során sokat megtudhatunk róla, de ő olyan körülmények között lett azzá, amivé, ahol az ő cselekedetei normálisnak számítanak. Nincs más választása, ezért ő saját maga legnagyobb ellensége. Olyan ember, aki legbelül borzasztóan retteg, és ezt is nagyon szeretem benne.”

A gonosz királynő visszahozatala végül nem bizonyult olyan nehéz feladatnak, mint korábban gondolták, mert az új film nagy része A Hófehér és a vadász cselekménye előtti eseményeket meséli el.

„Az új filmben Ravenna gyakorlatilag két különböző karakter – mondja Nicolas-Troyan. – Találkozunk vele A Hófehér és a vadász előtti időkben, amikor már gonosz, de vannak még emberi tulajdonságai. Aztán visszatér a Hófehér története utáni korszakban, ezúttal szellemként, és ez már egy másik karakter: a teste nem él, de a lelke, a gonoszsága meg a varázsereje megmaradt.”

A három női főszereplő felkérése az alkotók azon szándékát mutatja, hogy erős, összetett női karaktereket varázsoljanak a vászonra. „Részben Chris miatt vállaltam el a felkérést, de jórészt azért is, mert ez a film hihetetlenül jól megírt szerepeket kínál nőknek – mondja Chastain, aki régóta küzd a hollywoodi férfiuralom ellen. – Amikor megkaptam a forgatókönyvet, tudtam, hogy Charlize és Emily már leszerződtek, én pedig utálok egyedüli nő lenni egy forgatáson. A történeteknek, még ha fantasyról van is szó, mint esetünkben, a mi világunkat kell leképezniük, ezért örültem annyira, hogy ebbe a filmbe ilyen remek női szerepeket írtak.”

A törpék mint humorforrás

A Hófehér és a vadász törpéi is a legnépszerűbb karakterek közé tartoztak, akiket olyan színészóriások formáltak meg, mint Ray Winstone, Ian McShane, illetve az azóta már elhunyt Bob Hoskins. Nyilvánvaló volt, hogy az új filmbe is kell törpe.

Az előző részből Nick Frost tér vissza Nion szerepében. A közvetlen, vicces karakter a törpék felsőbbrendűségét hirdeti és sokáig nem bízik Ericben. Mivel kincsekkel kecsegtetik, mégis elindul a Vadásszal, hogy a Tiltott Erdőbe vigye a Varázstükröt. Új törpével is megismerkedhetünk, ő Gryff, akit Rob Brydon alakít. Míg Nion hozzáállása sokat javult az eltelt években, társáról ugyanez nem mondható el. Gryff goromba, kétszínű és kapzsi fráter, mindent megtesz azért, hogy minél rosszabb hírbe hozza a törpéket.

A két népszerű brit komikus gondoskodik arról, hogy az új film könnyedebb hangvételű legyen, mint az előző volt. „Egészen más energiát hoztak a forgatásra, mint amilyet megszoktunk – mondja Hemsworth. – A kitűnő humorukkal az én karakteremből is új energiát hívtak elő, remek szópárbajokat folytattunk.”

Frost imádta az első filmet – persze miután hozzászokott, hogy órákon át készül a törpe különleges maszkja. Örült, hogy újra a vicces karakter bőrébe bújhat. „Mezítlábas törpéről van szó, aki nem foglalkozik ontológiai kérdésekkel – mondja a komikus. – A barátai meg a családtagjai érdeklik leginkább, no és meg akarja találni a szerelmet. Túl sokat nem gondolkodik, az biztos, amivel alighanem jobban is jár.”

A törpék persze nem csak a humorról gondoskodnak, ugyanolyan romantikus bonyodalmakba és hajmeresztő helyzetekbe keverednek, mint az emberek. „A törpékről ezúttal azt is megtudhatjuk, hogy magányos természetűek, és nemigen vegyülnek a másik nemhez tartozókkal – folytatja Frost. – De amikor Nion meglátja Doreenát, akit Alexandra Roach alakít, azonnal beleszeret. Teljesen eluralkodik rajta ez a korábban sosem tapasztalt érzés, de ő nem ijed meg tőle.”

A Brydon által alakított Gryffet viszont más fából faragták. „Érdekes kapcsolat van a két törpe között – mondja a walesi színész. – Gryff az idősebb közülük, és nemcsak Nion barátja, hanem egyfajta apafigura is számára. Gryff egyébként gyáva alak. Szeret hőbörögni meg rengeteget beszél, de ha a tettekre kerül a sor, látszik, hogy be van rezelve. Niont viszont a szíve vezérli, nem a feje.” (UIP Duna)