Mindent a filmről: Zoolander 2

Kék Acél. Le Tigre. Magnum… Mind elég erővel bírnak ahhoz, hogy megállítsanak egy japán dobócsillagot a levegőben és keresztülhúzzák egy világuralomra törő főgonosz számításait. Csak egyetlenegy férfimanöken van a szakmában, aki puszta csücsörítésével ennyi szépséget és erőt tud közvetíteni: Derek Zoolander.

Amikor utoljára találkoztunk a két férfimanökennel, Derek Zoolanderrel (Ben Stiller) és Hansellel (Owen Wilson), a Derek Zoolander Központ Gyerekeknek, Akik Nem Tudnak Olvasni Jól, És Más Dolgokat Is Meg Akarnak Tanulni Jól nevű intézmény nyújtotta örömöket élvezték, Mugatu (Will Ferrell) pedig rács mögött volt. Ám váratlan katasztrófa sújtja a központot, és hőseink illegalitásba kényszerülnek. Tizenöt év, akár egy pillanat, elszaladt, és Derek meg Hansel továbbra is magányosan élnek, elvágva a világtól.

Amikor mindketten meghívást kapnak egy exkluzív divatrendezvényre Róma ősi és titokzatos városába, képtelenek ellenállni a csábításnak, és úgy döntenek, ismét a ragyogást választják, visszatérve a megannyi veszélyes csapdát rejtő civilizációba. Amikor megérkeznek, bizarr és excentrikus tervezőkkel találják szembe magukat, akik az új divatbirodalmat írányítják. Hamar rádöbbennek, hogy a divat általuk ismert világa drasztikusan átalakult.

Miközben megpróbálnak fogódzókat találni a blogolás, a vlogolás és a divatellenes divat különös világában, felkérik őket, hogy leplezzenek le egy rettentő összeeküvést, amely ha eléri célját, a divat soha nem nyerheti vissza régi dicsőségét. Csak Derek és Hansel képes MEGMENTENI A DIVATOT.

A nézése meg a járása:

a Kék Acél visszatér

Zoolander jellegzetes nézése belopta magát a divatvilág és a nagyközönség szívébe, és arany betűkkel került be a kultúra lexikonjának csillogó lapjaira. #Hashtag lett jóval a #hashtag feltalálása előtt.

Az ötlet Drake Sather és Ben Stiller komikusoktól eredt, és először egy vidám jelenetben adták elő a VH1 zenetévé 1996-os divatgáláján. Maga a jelenet egy divatfotózás kulisszatitkaiba engedett betekintést, ahol csupa túlfejlett egójú híresség forgolódik.

„Drake megkérdezte, akarok-e férfimanöken lenni, amit teljesen röhejesnek találtam, ő pedig pont ezért akarta megcsinálni – emlékszik vissza Stiller. – Drake imádta a divatot és hihetetlen merész és okos komikus volt. (2004-ben, 44 évesen magánéleti gondok miatt fejbe lőtte magá, ezért a múlt idő – a ford.) A jelenetet két éven át folyamatosan előadtuk különböző helyeken, és mindenhol olyan jó fogadtatásban részesült, hogy elkezdtünk játékfilmben gondolkodni.”

Derek és Hansel mostani visszatérésének útja a filmvászonra hosszú és kanyargós volt, 15 éven át tartott és közben számos verzió született.

„A projekt hosszú időn át vajúdott – folytatja Stiller. – Valószínűleg már az első rész után egy évvel megcsinálhattuk volna a folytatást, de a film a mozikban nem lett azonnal sikeres, tehát akkor még senki nem látott benne fantáziát.”

A filmet 2001 szeptemberében, az ikertornyok elleni merényletek utáni feszült időszakban mutatták be az amerikai mozik, így nem tudott elég szép eredményeket felmutatni. A DVD-kiadás azonban hatalmas rajongótábort szerzett, így a produkció idővel kultikus státuszra tett szert. „Kézről kézre adták és olyan hatást keltett, mintha underground alkotás lenne, mint amikor váratlanul felfedeznek egy régi bakelitlemezt. A közönség úgy érezhette, hogy véletlenül rátalált valamire, ami csak az övé” – magyarázza Justin Theroux, aki szerepelt az első filmben, a másodiknak pedig egyik forgatókönyvírója lett.

A karakterek és az abszurd verbális poénok közkinccsé váltak, beépültek a kollektív kultúrába. A közösségi média és annak számos platformjának megszületésével a hívószavak #hashtagekké lettek, a poénokat széles körben megosztották és újraalkották szerte az egész világon. „Akármerre jártam a világban, legyen szó Európáról, Mexikóról vagy Dél-Amerikáról, mindenhol meglepetést okoztak a rajongók, akik arra kértek, hogy toljak egy Kék Acélt, pedig ez nem is az én karakteremhez kötődik – nevet Owen Wilson. – A vígjátékok nem mindig tudnak gyökeret verni más kultúrákban, de Derek és Hansel a humornak olyan univerzális szintjét képviseli, hogy mindenhol tetszik az embereknek.”

A 15 év során többször is úgy tűnt, hogy megkezdődhet a folytatás elkészítése. Stiller több jó nevű komikussal dolgozott, köztük az első rész egyik alkotójával, John Hamburggel, Nicholas Stoller forgatókönyvíró/rendezővel és Justin Theroux-val, akivel a nagy sikerű Trópusi vihart is készítette. „Egy idő után már az lett a szomorú benyomásom, hogy ez a film soha nem fog elkészülni – emlékszik vissza Stiller. – Ám egy bizonyos ponton az alkotóelemek kezdtek szépen összeállni, és már látszott, hogy mégis csak lesz ebből valami.”

A hosszú vajúdási folyamat lehetővé tette, hogy Stiller és alkotótársai olyan cselekményt és karaktereket dolgozzanak ki, amelyek leginkább elnyerik a közönség tetszését. „Olyan folytatást akartunk készíteni, amely méltó az első részhez és tökéletesen megfelel a rajongók elvárásainak. Borzasztóan szerencsésnek éreztem magam, hogy olyan sokan imádják az első filmet, és nem akartam csalódást okozni nekik.”

Derek, Hansel és Mugatu továbbra is veszélyesek:

a három csúcsragadozó újra akcióban

Akárhogyan alakult is a forgatókönyv a feljesztés különböző fázisaiban, Derek, Hansel és Mugatu bizarr szentháromsága minden esetben érintetlen maradt. Biztos volt, hogy ők maradnak a történet középpontjában. A férfimanökenek velőtrázó világában ennek a három karakternek az ereje határozta meg a történet sodrását, ezért Stiller tudta, hogy az új filmet is rájuk kell építeni. „A nézők a karakterekkel tudnak azonosulni. Ha valaki azt mondja, hogy imádja a Zoolandert, ez számomra azt jelenti, hogy Derekért, Hanselért és Mugatuért lelkesedik, mert ők képviselik azt a minőséget, ami miatt a közönség szívébe zárta a filmet” – magyarázza Stiller.

Stiller számára nem volt egyszerű újra Derek bőrébe bújnia a másfél évtizedes szünet után. „Derek rendkívüli személyiség. Nagyon naiv, ártatlan és kizárólag önmagával van elfoglalva. Újranéztem az első filmet, és pár hét után már úgy éreztem, hogy ismét belerázódtam a szerepbe, és megint élvezni tudom a karakter megformálását.”

Owen Wilson figurája olyan karakter, amely tökéletesen megtestesíti a bohém rocksztár misztériumát, akiért a sikoltozó rajongók akár az életüket is adnák. „Volt szerencsém pár nagyszerű szerephez az évek során, de a tény, hogy Hanselt csak így, egynevű sztárként ismerik, mint Madonnát vagy Stinget, jól mutatja, milyen rendkívüli karakterről van szó” – mondja Wilson.

Az ikonikus Jacobim Mugatut már a sziluettje alapján fel lehet ismerni, de nem csupán emiatt a filmtörténet egyik leghírhedtebb főgonosza. Extrém öltözködése, a kiskutyák iránti olthatatlan vonzalma, az a szokása, hogy bármikor képes tejeskávéval támadni gyanútlan emberekre, valamint a divatot illető csalhatatlan érzéke rendkívül különeges karakterré teszi őt. Will Ferrell az első rész készítése idején még kezdő színész volt, és megragadta a kivételes alkalmat, hogy tetőtől talpig felépíthet egy ilyen abszurd karaktert. „A divatvilágban mindenki érdekes figura, mert termékeny talajból sarjadtak ki – magyarázza Ferrell. – Mugatu azért fontos állomás a pályafutásomban, mert először formálhattam meg egy ilyen nagyszabású, harsány karaktert, amely hatással van a közönségre.”

„Will valószínűleg a legviccesebb színész a szakmában – mondja Stiller. – De amilyen őrült karaktereket képes alakítani teljesen szédült filmekben, olyan normális ember civilben. A csavar ott van, hogy amikor hétköznapi önmagát adja, az az ember érzése, hogy egy Ferrell nevű normális karaktert alakít.”

Ferrell számára nagy élményt jelentett, hogy 15 év után ismét felvehette Mugatu hajmeresztő parókáját. „Először nagyon fura volt, hogy teljesen visszaköltöztem a karakterbe, aztán meg az lett fura, hogy teljesen hozzászoktam – magyarázza a színész. – Kicsit elfelejtettem, hogy Mugatu milyen intenzív személyiség. Sosincs nyugton és mindig üvölt valakivel, mert a dolgok nem úgy mennek, ahogy kellene, de éppen ettől olyan szórakoztató ez a figura.”

Új és régi szereplők

(de mindegyik eszméletlenül jól néz ki)

Dereket és Hanselt ott hagytuk el az első rész végén, hogy visszavonultak a világtól egy katasztrófa következtében. Remeteségüknek az vet véget, hogy meghívót kapnak egy nagyszabású divatgálára, anelynek háziasszonya Alexanya Atoz (Kristen Wiig), a világ legnagyobb divatmágnása, aki hatalmas birodalmat irányít. Mivel régi dicsőségük csábítja őket, a két férfimanöken külön-külön felkerekedik Rómába.

Derek és Hansel hamar rádöbben, hogy az ő világuknak leáldozott: a divatot az Y generáció tagjai és internetes celebek diktálják, akik vlogolnak, angrybirdöznek, twittereznek, és abban lelik különös örömüket, hogy utálják a divatot. A két férfimanöken menthetetlenül lekéste a csatlakozást a közösségi média és a modern technológia száguldó vonatától, amit az is tükröz, ahogyan a kütyükhöz viszonyulnak. „Az első filmben az egyik poén az volt, hogy Dereknek milyen apró a telefonja, ami mostanra már pont fordítva van – magyarázza Stiller. – Ma már mindenki a kütyüje képrenyőjére van tapadva a közösségi média miatt, és e tény mellett nem lehet szó nélkül elmenni.”

„Nagyjából két ősember téved be a modern divatvilágba, és fölfedezi, hogy már semmi nem úgy van, mint régen – magyarázza Jeff Mann producer és látványtervező. – Az antidivat lett a menő és a lustaságot díjazzák, tehát egy csomó dolog, ami fontos volt számukra, immár nem létezik.”

Rómába érkezésük után Dereket és Hanselt megkeresi Valentina Valencia, az interpol Divatrészlegének gyönyörű különleges ügynöke, és felkéri őket, hogy vegyenek részt egy nyomozásban: valaki sorra öldösi a popsztárokat. Minden gyilkosságnak van egy közös momentuma, amely elvezethet a megoldáshoz: egy szelfi a halál pillanatában azzal a bizonyos KÉK ACÉL nézéssel. Mivel ennek a nézésnek csak egyetlenegy valódi szakértője van, Valentina megkéri Dereket, hogy vegyüljön el a divatvilág legfelsőbb köreiben, és nyomozza ki a tettest.

Stiller már a forgatókönyv írásakor tudta, kire bízza az intelligens és szuperszexi nyomozó szerepét: a senkihez sem fogható Penélope Cruzra. „Elképzeltem, ahogy a szövegét mondja a különleges akcentusával – meséli Stiller. – Az elsők között kértem föl, és nagyon gyorsan igent mondott. Boldog voltam, mert senki másra nem tudtam volna rábízni a szerepet.”

„Nagyon sokszínű ez a karakter, okos és sikeres, de egy kicsit zizzent is – mondja a színésznő. – Ki kellett találnom, milyen húrt pengessek ezzel kapcsolatban, hogy a karakterem párhuzamba legyen állítható a szintén kissé hibbant Derekkel.”

Zoolander hajmeresztő világában hemzsegnek az excentrikus karakterek, akiket imád a közönség – minél képtelenebb egy-egy figura, annál inkább. Stiller és csapata hű maradt ehhez a hagyományhoz, és a már meglévő csodabogarak mellé újabbakat álmodott meg.

Miután Mugatu rács mögé került, a divatvilág vezető nélkül maradt, és mindenkinek magának kellett eldöntenie, mi számít stílusosnak és mi nem. Szerencsére a hatalmas űrt sikerült teljes mértékben betölteni Alexanya Atoz felbukkanásával. A mérhetetlenül körülrajongott divatmágnás nem jár, hanem vonul (a járás olyan uncsi), és minden téren eligazítást nyújt a divatot illetően: mik az új trendek, milyen fazont kell viselni és mi számít szépnek. Amikor Dereket és Hanselt Alexanya személyesen meghívja pártfogoltja, Don Atari divatbemutatójára, a két férfimanökent figyelmeztetik a gesztus óriási jelentőségére, és ők felkészülnek a visszatérésre a kifutók világába.

A szinte természetfeletti jelenségnek ható Alexanya Atoz maga a két lábon járó művészeti intsalláció. Nem egyszerűen öltözködik, hanem gondosan megvizsgálja megjelenésének minden aspektusát, és az ennek nyomán előálló látvány maga a kinyilatkoztatás. Az örök szépséget hajszolva mindent megtesz azért, hogy megállítsa az öregedést, az eredmény pedig egy felpumpált, teleinjekciózott, szétfeszített és barnított arc, amely megfelel a szépség és a kozmetikai sebészet iránt támasztott társadalmi igényeknek. „Alexanya maga a szépségipari katasztrófa, úgy tele van boxolva a feje, hogy beszélni is alig tud” – mondja Theroux.

A Saturday Night Live komikuscsapatából indult színésznő, Kristen Wiig a karakter külsejének extremitását használta fel arra, hogy Alexanyát jellemezze. „Sosem játszottam még ilyen gonosz királynő típusú figurát. Mivel alig tud beszélni a sok botox miatt, a forgatókönyvben fonetikusan van leírva a szövege, ami úgy jön ki a számon, mintha orosz akcentusom lenne. Emellé még azt is kitaláltuk, hogy eleve nem törődik a szavak helyes kiejtésével.”

Különleges pillanat a filmben, amikor Wiig és Ferrell csókot  vált – a közönség aligha fogja egyhamar elfelejteni. Stiller csak minimális rendezői utasításokat adott, és nem számított arra, mit képes kihozni a két színész a jelenetből. „Egy-két szó esett róla a felvétel előtt, de aztán azt mondtam Will-nek, csinálj, amit akarsz, úgysem az igazi bőröm – mondja a színésznő. – Utána Ben egy kicsit meglepődött, annyira odatettük magunkat.”

 Azt, hogy 15 év alatt mennyit változott a divat világa, Don Atari (Kyle Mooney) testesíti meg. Ő a divat fenegyereke, aki a banalitás piedesztálra emelését tekinti művészi hitvallásának, és kritizálja a divat hagyományos értékeit. Kijelentette, hogy a szépség csúnya, a ciki a menő, és az a legklasszabb, ami egyáltalán nem klassz. Derek és Hansel egy kukkot sem értenek az Atari-jelenségből. „Don Atari egy mondaton belül állít és tagad, a kijelentései kioltják egymást, Derek és Hansel csak kapkodják a fejüket, mint egy teniszmeccsen” – magyarázza Jeff Mann producer.

A párizsi bejelentés:

Derek és Hansel diadalmas visszatérése a kifutóra

Tizenöt évet kellett várni a Zoolander folytatásásra, és a világ leghíresebb férfimanökenjei stílszerűen akarták közölni a jó hírt a világgal. Stillerék azt találták ki, hogy a valóság és a fikció közötti határt elmosva a párizsi divathéten jelentik be a produkció elindulását. Hogy az esemény még szürreálisabb legyen, azt is elhatározták, hogy a médiát, a közönséget és modelleket nem értesítik előre. „Érdekes ötletnek tartottuk, hogy úgy jelentjük be a mozit, hogy nem teszünk bejelentést, hanem Derek és Hansel egyszerűen csak felbukkan a kifutón – meséli Stiller. – Legalábbis nagyon viccesnek tűnt, amíg el nem jött a nagy nap, akkor viszont már attól rettegtünk, hogy mekkora pofáraesés lehet ebből.”

„Nagyon vigyáztunk arra, hogy miközben filmünk világának abszurditását képviseljük, maximálisan tiszteletben tartsuk a divat világát – magyarázza Jeff Mann producer. – Férfi divatbemutatót kerestünk és olasz márkában gondolkodtunk.”

A választás végül Valentinóra esett, és a divatház készségesen rendelkezésre is állt. A legnagyobb titokban készítették elő az eseményt, Stiller és Wilson magukat álcázva repültek Párizsba.

A divatbemutató végét választották, amikor az összes modell felvonul, nagyon közel a közönséghez. Mielőtt a finálé elkezdődött volna, a fények elhalványodtak, a zene megváltozott, majd Stiller és Wilson egymás mellett végigvonult a kifutón. A kezdeti zavarodottság után nevetés és taps söpört végig a közönségen. „Láttam, amint az emberek tanácstanaul egymásra néznek, hogy akkor most mi van – emlékszik vissza Stiller. – Aztán egyre többen előkapták a telefonjukat, és mire a kifutó végére értünk, már mindenki felállva nevetett és tapsolt.”    

(forrás: UIP Media)