![]()
Valójában nem kifejezetten szeretnék ünnepelt zeneszerző lenni, tulajdonképpen a bennem megnyilatkozó múzsa dallamait sem kívánom az utókorra hagyni. Lelkem szárnyal a dallamok káprázóan andalító puha felhőin, testem a gyönyörök kincsestára, vágyaim netovábbja a ledér hölgyemények siserahada. Meglepő módon ez az elképesztő képi benyomás tárul a néző szemei elé, amely még köszönőviszonyban sincs azzal a patinás eszményképpel, melyet évszázadok óta megismertettek az arra érdemessel. Ehhez minden kétséget kizáróan hozzájárult az a tudatosan sokszorosára fújt – mai nyelven szólva – imázs kreálás, ami a valóságot tekintve ilyen disszonanciát okozott. Ugyanakkor természetesen megmásíthatatlan a hatalmas zenei örökség, mégis azt kell, hogy higgyük, a különbségtétel és az ilyen mértékű kiemelés a zeneszerzők között kissé méltánytalan.
Salieri csodálattal vegyes kínzó frusztrációja teljesen érthető, látván az élet szívtelen igazságtalanságát, melyben az arra érdemest megveti, míg a tudattalan henye virtuóznak odadob mindent. Ezzel együtt az író prudens emelkedettséget és mély lelkiséggel telt alázatot kölcsönzött a nagy olasz zeneszerző-pedagógus karakterének. Az osztrák császár udvari karmestere önként ugrott hatalmasat nimbusza alá, ezzel ugyanakkor szellemileg emelkedett önmaga felé. Mindazonáltal s ezeket figyelembe véve nem túl valószínű a sokak által meseszerűen megkonstruált história Mozart haláláról. Persze ha az illető az agóniáig is képes eljutni feldolgozni képtelen fixációját illetően – mint arra a rendező utalni is volt szíves –, nos, előfordulhat. Ezt láthatjuk példaként a Good Will Hunting c. nevezetes drámában, melyben egy nagyon hasonló mozzanatnak lehetnek tanúi a nézők. Ha már párhuzam, a matematikai és a zenei zsenialitás nem is áll távol egymástól. Az érzelmi visszacsatolás is kétségkívül hasonló, jóllehet a salzburgi csodagyermek sokkal bensőségesebb viszonyban áll hőn szeretett hangjegyeivel – Will, az említett igényes darabban hogyhogy nem terhesnek érzi tehetségét.
![]()
Szó mi szó, tehát évről évre újra megtekinthető alkotásról van szó, különösen F. Murray Abraham aprólékos színészi játékán érdemes elidőzni, aki az emocionális többletenergiát adja a kissé impulzív légkörben.
90 Amadeus (1984)
dráma | életrajzi | történelmi | zenés
Antonio Salieri (F. Murray Abraham), a bécsi udvari zeneszerző kétségbeesetten tapasztalja, hogy az isteni tehetség, amire mindig is vágyott, egy léha, életvidám és időnként... több»
Szereplők: Cynthia Nixon, Tom Hulce, F. Murray Abraham, Kenny Baker, Jeffrey Jones

