Antonio Salieri (F. Murray Abraham), a bécsi udvari zeneszerző kétségbeesetten tapasztalja, hogy az isteni tehetség, amire mindig is vágyott, egy léha, életvidám és időnként alpári mókamesternek adatott meg, aki nem más, mint a II. József udvarába érkező Wolfgang Amadeus Mozart (Tom Hulce). Az irigységtől elvakult középszerű zeneszerző mindenáron tönkre akarja tenni Mozartot. De vajon valóban ő némította el a világ egyik legnagyobb zenei zsenijét? A rejtély és a zene örök marad...
Mozart és Salieri: a tehetség és a középszerűség ellentéte, örök harca sokakat megihletett már. Milos Forman szakított e művészi hagyományokkal. Filmje nem a középszerűség szívósságát és a zseni törékenységét ábrázolja. Az Amadeusban két súlyos egyéniség mérkőzik, ütközik meg. Forman Salierije cseppet sem kisszerű, csupán a tehetség félreismerhetetlen nagyvonalúsága hiányzik belőle. Az a fajta művészi és emberi természetesség, ami Mozartot igazán naggyá tette... Mozart halálos ágyánál Salierinek lassacskán megvilágosodik: hiába a düh és a görcsös akarás, a tehetség egészen más anyagból van. Mozarttal olyan ember távozott, aki valóban a teremtő kegyeltje volt. (Pannonia Entertainment)
(hp)A rendezői változat három órás, mégis mindvégig leköt, nagyon szép íve van a történetnek. F. Murray Abraham zseniális Salieri szerepében, Tom Hulce is jó Mozart, bár eleinte szoknom kellett a bohó és arrogáns karakterét. Forman rendezése is kiemelkedő, a tömegjelenetektől kezdve a zenei koncertekig nagyon profi munka volt tőle. Remek film
A film, amelynek címében minden idők egyik leghíresebb és legjobb zeneszerzője szerepel, de a történet középpontjában mégsem ő, hanem sokkal inkább Salieri áll. Az ember, aki a végén úgy nyilatkozik, hogy felment mindenkit, aki középszerű. Az Amadeus... teljes kritika»
Film az örökkévalóságnak. Hogy történelmileg mennyire hiteles, azt hagyjuk, semmit nem von le a film értékeiből. F. Murray élete alakítása, akárcsak Tom Hulce-nak. Tökéletesen bemutatja, mi a különbség a jó és a zseni között....a legnagyobb jelenet e... több»
Ez a film maga a tökéletesség. Reménytelen próbálkozás akár csak nyomába is érni. Mint minden mestermű több rétegű jelentéssel bír; felfogható életrajzi filmnek (zenetörténészek ez ellen bőszen tiltakoznak, főleg Salieri alakját illetően, lehet, hogy... több»
Azon ritka filmek közé tartozik, amit kötelezően levetítettek a suliban, viszont mégis egy igazán elbűvölő és különleges film tárult elém, amibe a hossza ellenére is érdemes belevágni.
Nem okozott túl nagy meglepetést, hogy az 1001 film, amit látnod kell mielőtt meghalsz című írásban fellelhető ez a film is.
(Norbi)Salieri Requiem megrendelése csak fikció, valójában a mai napig rejtély kinek a felkérésére készült.
(HETEDIK )A film forgatásakor Cynthia Nixon még csupán 17 éves volt és éppen szerette volna befejezni a tanulmányait, amikor megkapta a szerepet. A szülei csak úgy egyeztek bele a külföldi forgatásba, hogy ha két napig nem forgat, akkor azonnal hazaküldik őt.
(ArpiHajdu és Réci)Milos Forman életrajzi művében elárulta, hogy még a kezdet kezdetén egy filmstúdió felajánlotta, hogy támogatja az Amadeus elkészültét, abban az esetben, ha Walter Matthau játszhatja el Mozart szerepét. Forman azonban úgy gondolta, hogy az akkor már 60 éves színész túl öreg lenne a szerepre, hiszen Mozart csupán 35 évet élt.
(ArpiHajdu és Réci)Elizabeth Berridge több mint 15 darabot megevett Vénusz bimbóimból abban a jelenetben, amikor Constanze meglátogatja Salierit a lakásán. A színésznő később elárulta, undorító ízük volt a csupa marcipánból készült bonbonoknak és majdnem rosszul lett tőlük.
(ArpiHajdu és Réci)Az egyik jelenetben Mozart unalmasnak nevezi Gluck zenéjét és azt mondja, hogy nem szereti Handelt. Pedig több forrásban is elhangzik, hogy Mozart két kedvenc zeneszerzője éppen Gluck és Handel voltak.
(ArpiHajdu és Réci)Szeretnéd használni a Mafab értékelését a weboldaladon?
Használd ezt a HTML-kódot »