Játssz egy Samsung Galaxy A20e-ért · Nyerj mozijegyet akár minden héten! Több info itt » Login  
Filmadatlap
 
27
Szereplők
29
Vélemények
26
Képek
4
Videók
 
elekm90   2020. 06. 11.

legújabb vélemény

Hosszú, de megéri

A rendezői változat három órás, mégis mindvégig leköt, nagyon szép íve van a történetnek. F. Murray Abraham zseniális Salieri szerepében, Tom Hulce is jó Mozart, bár eleinte szoknom kellett a bohó és arrogáns karakterét. Forman rendezése is kiemelkedő, a tömegjelenetektől kezdve a zenei koncertekig nagyon profi munka volt tőle. Remek film

 
ArpiHajdu és Réci   2017. 07. 13.

Remekmű

A film, amelynek címében minden idők egyik leghíresebb és legjobb zeneszerzője szerepel, de a történet középpontjában mégsem ő, hanem sokkal inkább Salieri áll. Az ember, aki a végén úgy nyilatkozik, hogy felment mindenkit, aki középszerű. Az Amadeus szerintem egy örök témát boncolgat, amely felett sosem fog/tud eljárni az idő: az ihletett zseni és a tanult középszer ellentéte, amely gyakorlatilag az élet minden területén jelen van, de talán épp a művészet az, ahol igazán meglátszik, hogy világok választják el a jót a legjobbtól. Sőt, továbbmegyek: Salieri a korának egyik legjobb zeneszerzője volt, de az ő tudása, képessége a nyomába sem érhetett Mozartéval. Nem csoda, hiszen vele (s ez a filmben is szépen kirajzolódott) senki sem vehette volna fel versenyt. Az én szememben Salieri helyzete nagyon érdekes: nem elég jó ahhoz, hogy korának legjobb és legismertebb komponistája legyen, de ahhoz megvan minden adottsága, hogy hallja és értse a zsenialitást, azt a fajta virtuozitást, amelyet más nem képes észlelni, azt a pluszt, amely oly kevesekben lelhető fel. Ez egyszerre áldás és átok, így egyszerre szül irigységet és áhítatot. S ilyen szempontból válik különösen érdekessé, hogy Mozart nevét gyakorlatilag mindenki ismeri, míg Saliériét alig-alig. MÉGIS: Mozart az, akit tömegsírba dobnak, s senki sem kíséri el utolsó útjára, míg Salierit méltatták halálakor. Nem mindennapi a kette... több»


 
HETEDIK   2017. 11. 06.

Film az örökkévalóságnak. Hogy történelmileg mennyire hiteles, azt hagyjuk, semmit nem von le a film értékeiből. F. Murray élete alakítása, akárcsak Tom Hulce-nak. Tökéletesen bemutatja, mi a különbség a jó és a zseni között....a legnagyobb jelenet egyértelműen, mikor Mozart atomjaira szedi Salieri direkt az ő tiszteletére komponált dallamát, ronggyá alázva az olaszt és miközben ráközelít arcára a kamera megértjük, miért gyűlölte annyira. Mert ő nem született zseninek, míg riválisa igen. Az emberi irigység pedig nem ismer határokat. Hiába volt a földkerekség egyik legnagyobb komponistája, élete állandó harc volt a megélhetésért, halála után ismerték el igazán és egy tömegsírba dobták, állítólag kutyája volt az egyetlen, aki elkísérte végső útjára... De ami a legfontosabb és amit senki sem vehet el tőle: muzsikája míg létezik emberiség, fennmarad és újra és újra felcsendül, hogy mindig gyönyörűséggel töltse el szívünket.

 
Deku   2017. 07. 08.

Szerintem az, hogy történelmileg is próbált hiteles maradni a film kiválóvá tette. Nekem legalábbis teljesen hozta azt amit elvártam tőle. Egyszerűen imádtam. Erre nincs jobb szó mint, hogy magával vitt a sztori.

 
Berto49   2018. 04. 13.

Ez a film maga a tökéletesség. Reménytelen próbálkozás akár csak nyomába is érni. Mint minden mestermű több rétegű jelentéssel bír; felfogható életrajzi filmnek (zenetörténészek ez ellen bőszen tiltakoznak, főleg Salieri alakját illetően, lehet, hogy igazuk is van), remek korrajz, Bécs (Prága volt a „dublőr”) pontos ábrázolása, az arisztokrácia és a „pórnép” hiteles megjelenítése, megrendítő dráma, és a mindezt megkoronázó Mozart zene. Kiváló érzékkel és muzikalitással sorjázó remekül előadott részletek a zeneszerző monumentális életművéből. Jelentős szerepe van a filmnek a klasszikus zene megkedveltetésében is. Akire ezek a részletek nem hatnak elementáris erővel, az ne is kísérletezzen a komolyzenével. A rendezői változat időtartama majdnem három óra, de egyetlen unalmas másodperce sincs. Sir Peter Shaffer kiváló drámaíró volt, sikeres darabjainak egyike, az „Equus” több mint 1.000 telt házzal ment a Broadway-n, de ez a darabja a filmváltozatban érte el a maximális diadalt. A film forgatókönyvét is ő írta. 11 Oscar-jelölésből nyolcat meg is kapott! A rendezői változathoz készített szinkron méltó a film színvonalához, Salieri – Gáti Oszkár, Mozart – Gyabronka József (a nevetés akár ilyen volt, akár nem – fantasztikus), Constanze – Eszenyi Enikő. Időközönként elő kell venni, mert mindig új és új értékeket lehet benne felfedezni.

 
MKristijan   2016. 11. 18.

Többször is láttam már, elég mély film, olykor kacsingató humor is megtalálható benne, de többnyire Salieri irigysége sötét lepelként hull az egészre.

 
Norbert93   2019. 01. 28.

A kötelező JÓ

Azon ritka filmek közé tartozik, amit kötelezően levetítettek a suliban, viszont mégis egy igazán elbűvölő és különleges film tárult elém, amibe a hossza ellenére is érdemes belevágni.

Tom Hulce
Tom Hulce
Tom Hulce
Elizabeth Berridge
Tom Hulce
F. Murray Abraham
Tom Hulce
Tom Hulce
F. Murray Abraham
Jeffrey Jones
Charles Kay
Tom Hulce
Tom Hulce
F. Murray Abraham
Tom Hulce
Jeffrey Jones
Tom Hulce
Tom Hulce
Elizabeth Berridge
Tom Hulce
Elizabeth Berridge
Tom Hulce
Tom Hulce
Tom Hulce
Tom Hulce
Tom Hulce
Tom Hulce
Elizabeth Berridge
 

Nem okozott túl nagy meglepetést, hogy az 1001 film, amit látnod kell mielőtt meghalsz című írásban fellelhető ez a film is.

(Norbi)
 

A Requiemet Mozart nem tudta befejezni, egyik tanítványa készítette el a végét.

(HETEDIK )
 

Salieri Requiem megrendelése csak fikció, valójában a mai napig rejtély kinek a felkérésére készült.

(HETEDIK )
 

Amadeus valóban szeretett billiárdozni, amire a filmben is van utalás.

(HETEDIK )
 

Tom Hulce a zongora jeleneteknél valóban ő játszott.

(HETEDIK )
 

Amadeus jellegzetes vigyora csak fikció.

(HETEDIK )
 

A film forgatásakor Cynthia Nixon még csupán 17 éves volt és éppen szerette volna befejezni a tanulmányait, amikor megkapta a szerepet. A szülei csak úgy egyeztek bele a külföldi forgatásba, hogy ha két napig nem forgat, akkor azonnal hazaküldik őt.

(ArpiHajdu és Réci)
 

Milos Forman életrajzi művében elárulta, hogy még a kezdet kezdetén egy filmstúdió felajánlotta, hogy támogatja az Amadeus elkészültét, abban az esetben, ha Walter Matthau játszhatja el Mozart szerepét. Forman azonban úgy gondolta, hogy az akkor már 60 éves színész túl öreg lenne a szerepre, hiszen Mozart csupán 35 évet élt.

(ArpiHajdu és Réci)
 

Elizabeth Berridge több mint 15 darabot megevett Vénusz bimbóimból abban a jelenetben, amikor Constanze meglátogatja Salierit a lakásán. A színésznő később elárulta, undorító ízük volt a csupa marcipánból készült bonbonoknak és majdnem rosszul lett tőlük.

(ArpiHajdu és Réci)
 

Az egyik jelenetben Mozart unalmasnak nevezi Gluck zenéjét és azt mondja, hogy nem szereti Handelt. Pedig több forrásban is elhangzik, hogy Mozart két kedvenc zeneszerzője éppen Gluck és Handel voltak.

(ArpiHajdu és Réci)
 
Milos Forman filmje egy olyan témát boncolgat mesteri módon, ami korszakokon túlmutató, több száz évvel ezelőtt, és több száz év elteltével is pont ugyanolyan aktuális lesz, mint amilyen ma. Ahogy a címszereplő munkássága, az Amadeus című film is egy örökérvényű alkotás. 10/10 több»
Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk, és módosíthatóak a beállítások.