2019.07.27 23:56 Paulo-Varga Olvasottság: 439x
0

Németnek való vidék – 25 km/h – Féktelen száguldás

Markus Goller road movie-ja meg sem kísérel túllépni a műfaj jól ismert toposzain, ám épp emiatt működik remekül, ráadásul a szíve is a helyén van.

A 25 km/h közel kétórás játékideje alatt két fivér kalandjait követhetjük, akik hosszú idő után apjuk temetésén találkoznak újra. A búcsúztatást követő sírva vigadós éjszakán, miután látszólag maguk mögött hagyják korábbi sérelmeiket, elhatározzák, hogy nyakukba veszik Németországot két mopeden, régi fogadalmukat megvalósítandó. A kamaszkorukban fogant terv célja sem változik: a kiindulópont a szülőfalujuk közepén található szökőkút, az út végén pedig a tesók szeretnének a tengerbe vizelni, miután átszelték szülőhazájukat. Persze az utazás valódi tétje jócskán túlmutat a fiziológiai szükségletek kielégítésén: az idősebb testvér, Georg (Bjarne Mädel) sosem hagyta magára apját, ezért a faluban rekedt, miközben öccse, Christian (Lars Eidinger) sikeres üzletemberként a világot járja és temérdek pénzt keres. Ám a fiatalabbik testvérnek is megvannak a maga démonai az apa halálát megelőző években a családjával szemben tanúsított közönytől kezdve sosem látott fián át a magánélet szinte teljes hiányáig. A rendhagyó túra így mindkettejük számára a midlife-crisis feloldásaként szolgálhat.

Németnek való vidék – 25 km/h – Féktelen száguldás

Goller és forgatókönyírója, Oliver Ziegenbalg (ők ketten voltak a film producerei is) tehát a road movie-k klasszikus szerkezetét alkalmazza: hamar megismerjük a karakterek dilemmáit, hogy aztán az út egyes állomásai az ezekhez vezető megoldás egyes szakaszaiként működhessenek. A 25 km/h szabdalt szerkesztésű narratívája egyenletesen magas minőségű, élvezetes és izgalmas epizódokon keresztül vezeti végig a két főszereplőt belső útjukon. A film a vígjátékoktól szokatlan közel kétórás játékidő és a sokszor kiszámítható fordulatok ellenére sem ül le, köszönhetően a jól megírt, szerethető karaktereknek, valamint Mädel és Eidinger színészi teljesítményének. Különösen utóbbi alakít emlékezeteset, bár Christian egyébként is nagyobb ívű utat jár be a kiruccanás során, mint bátyja. Az eleinte pökhendi, beképzelt, saját gyökereiről és múltjáról tudomást sem vevő, törtető üzletemberből szép lassan előbukkannak az érzelmek és a régi sérelmek, Eidinger pedig rendkívül tudatosan, testtartásával, tekintetével és mimikájával érzékelteti a figura átalakulását. A két színész között is meglepően jól működik a kémia, ennek köszönhetően az egyébként sokszor feleslegesen hosszúra nyúló asztaliteniszt vagy közös sztepptáncot bemutató szekvenciák sem válnak vontatottá, bár a vágó ollója azért kicsit jobban is megszaladhatott volna néhány ponton. A két fivér közös tevékenységei egyébként okkal kapnak ekkora figyelmet, még ha ez sokszor túlzásnak is érződik: ezek a nosztalgiával átitatott időtöltések az egykor harmonikus kapcsolatra utalnak, egyben azt az örökös összeszokottságot is jelzik, melynek fontosságára Christian és Georg is ráébred majd az út végére.

A 25 km/h ügyesen egyensúlyozik vígjáték és dráma határmezsgyéjén: a szerethető figuráknak hála végig érdekesek maradnak a konfliktusok, legyen szó Christian és fia viszonyáról, vagy Georg a falubeli Tanja (a Toni Erdmann-ból ismert Sandra Hüller) iránt táplált évtizedes szerelméről, miközben a sokszor megható és szentimentális momentumokat konzekvensen felépített helyzetkomikumok ellensúlyozzák. Már önmagában az megmosolyogtató, ahogy a két testvér a temetésen viselt öltönyben két rozoga motoron rója a német utakat, ám útjuk során olyan, meglepően vicces epizódszereplőkbe botlanak, mint például a hippi pár, akik egy goa-fesztiválra csábítják el őket, vagy az Izomagy fedőnevű kültelki vagány, akivel egy szórakoztató pingpong meccs erejéig akadnak össze.

Goller és alkotótársai tehát egy szerethető, jó humorú, átélhető dilemmákból és konfliktusokból építkező dramedy-t kínálnak. Érezhető, hogy a 25 km/h nem kívánja megreformálni sem a dramedy műfaját, sem pedig a road movie-k alapvetéseit, épp ezért önfeledt élmény elmerülni a német vidék sokszor különös világában és elkísérni a két fivért ezen a rögös úton.

dráma | kaland | road movie | vígjáték

Közel harminc év szünet után találkozik egymással édesapjuk temetésén Christian és bátyja, Georg. A találkozás felszínre hozza a régi sérelmeket és a testvéreknek a békés... több»

0