2021.07.30 15:54 Harper Olvasottság: 2197x
6

Idő (Old) - Shyamalan ezúttal közepeset alkotott

Nagyon vártam már Manoj N. Shyamalan, indiai származású amerikai rendező legújabb filmjét, mert nagy rajongója vagyok a munkásságának, és a Jelek, Hatodik érzék, Üveg, illetve Lány a vízben után kíváncsi voltam, mivel rukkol elő. Aztán a Mafab döntésének hála (pontosabban a "nap legjobb véleményírója" projektnek, melynek keretében én lettem nemrégiben a kedvezményezett és díjazott [amit ezúton is hálásan köszönök, jónak tartva ezt a szokást itt, a Mafabon]), nyertem egy mozijegyet, és azonnal erre a filmre használtam fel egy Cinemában.

Igazából nem bántam meg, ugyanakkor picit csalódtam is. Ugyanis mind Shyamalantól, mind pedig a remek témától sokkal többet vártam. Az indiai rendező – aki mellesleg nemcsak direktora, de forgatókönyvírója is a filmnek – védjegyeként sokan emlegetik a mesteri feszültségfokozást, a sajátos párbeszédeket, a rejtélyek egyedi tálalását és a karakterek közti kevés dialóggal megoldott érzelmi kapcsolatrendszert. Mindez azonban az Idő című thrillerben alig-alig érzékelhető.

Idő (Old) - Shyamalan ezúttal közepeset alkotott

Bár az alapötlet valóban nagyon jó, és Shyamalan megfelelő Időben rántja le a leplet a rejtélyek okairól, az egyes karakterek bemutatása és egymással való kapcsolata igencsak szegényes. Bár maguk a karakterek egyébként jól kiválasztottak, és megtestesítenek több tipikus archetípust: a beképzelt sebészorvostól a férjét elhagyni készülő családanyáig. Kiemelkedőt talán csak Rufus Sewell nyújt, és esetleg Vicky Krieps, akik mellett felbukkan maga Shyamalan is (szokása szerint, hisz mindig feltűnik saját rendezésű műveiben).

A 11, parton rekedt ember sztorija lehetne sokkal érdekfeszítőbb is, ha például Shyamalan mélyebbre megy az egyes szereplők bemutatásakor, hogy aztán találgatni tudjunk, mi a kapcsolat közöttük, és kiben mi lakozik. Ez a sansz azonban elúszik, és kihagyott lehetőség marad csupán. A hang és látvány szintén közepes: a hangeffektek ugyan nincsenek túltolva, de zenei aláfestést sem nagyon kapunk. A látványvilág nem kiemelkedő (enyhén szólva), sőt a homályosítások (az egyes szereplők szemével való láttatások során) kimondottan gagyira sikerülnek. A végső magyarázat nem rossz, szerencsére nem valami misztikus maszlag, de egy részére nem kapunk választ (ami mondjuk lehet, hogy nem is annyira baj).

Összességében én elvoltam ezzel a filmmel, igazából nem unatkoztam rajta, de a moziból kijövet nem is agyaltam a sztorin (ami egy Shyamalan filmnél nem túl jó jel). Sajnos mind a rendezés, mind pedig a script elmarad az indiai filmes élvonalbeli műveitől (melyek közül személyes kedvencem a 2002-es Mel Gibson - Joaquin Phoenix mozi, a Jelek). Ezt a filmet azoknak tudnám csak jó szívvel ajánlani, akik nem toronymagas elvárásokkal ülnek be rá, és nem Shyamalan korábbi műveihez akarják hasonlítani az Időt. Számokban kifejezett értékelésem 55-60%, vagyis körülbelül annyi, mint az IMDb-n 10 ezer vélemény után. Egyszer be lehet vállalni, egy mozijegyet azért bőven megér.

62 Idő  (2021)

dráma | misztikus | thriller

Egy kellemes családi vakációként indult az egész... Egy kedves család útja során megáll egy idilli, félreeső tengeparton, ahol úgy tűnik, hogy az idő is másképpen telik, így... több»

6