2025.11.06 07:23 Krumplishal Olvasottság: <100x
0

Az idő, ami sosem áll meg

Kevés film képes arra, hogy egyszerre legyen korszakalkotó, generációkon átívelően szerethető és technikailag, dramaturgiailag is mestermunka. Robert Zemeckis filmje pontosan ilyen alkotás. Ez nem csupán egy sci-fi kalandfilm, hanem egy örök érvényű történet az identitásról, a családról és az önmegvalósításról – mindez humorral, lendülettel és szívvel tálalva. Olyan mozi, ami nem öregszik, hiába szól éppen az időről.

A film középpontjában Marty McFly (Michael J. Fox) áll, a kissé lusta, de szimpatikus tinédzser, aki a különc tudóssal, Emmett “Doki” Brownnal (Christopher Lloyd) barátkozik. A történet akkor indul be, amikor Doc elkészíti a híres DeLorean időgépet, amely plutóniummal működik és 88 mérföld/óránál képes áttörni az időhatáron. Egy félresikerült demonstráció során Marty véletlenül 1955-be kerül – abba az évbe, amikor szülei még tinédzserek voltak. Innen indul a legendás időparadoxon, ahol Martynak nemcsak haza kell jutnia, hanem el kell érnie, hogy saját szülei beleszeressenek egymásba, különben ő maga meg sem születik.

Az idő, ami sosem áll meg

Zemeckis filmje mesterien ötvözi a könnyed tinifilmes hangulatot a sci-fi logika játékos kihasználásával. A forgatókönyv – amelyet Bob Gale-lel közösen írt – annyira precízen van felépítve, hogy egyetlen jelenet sem felesleges. Minden apró poén, gesztus vagy tárgy később visszatér, új jelentést nyer (ilyen például a „Twin Pines Mall” átnevezése „Lone Pine Mall”-ra, vagy a „Johnny B. Goode”-jelenet). A narratív szerkezet tankönyvbe illő: tökéletesen működik a bevezetés, a konfliktus és a feloldás aránya.

A film ereje ugyanakkor nemcsak az írásban rejlik, hanem a karakterek közötti kémiában. Michael J. Fox energikus játéka, tinédzser lazasága tökéletesen ellensúlyozza Christopher Lloyd zseniálisan excentrikus Doktorát. Az ő párosuk a film lelke – ahogy Doki vad gesztusokkal magyarázza az időutazás törvényeit, Marty pedig hitetlenkedve, mégis lelkesedve reagál, az örök filmrajongó álma. A mellékszereplők, különösen Lea Thompson mint a fiatal Lorraine és Crispin Glover mint George McFly, ugyancsak felejthetetlenek: groteszk, de szerethető figurák.

A film vizuális világa is azonnal ikonikus lett. A DeLorean maga popkulturális szimbólummá vált – futurisztikus, mégis hűvösen menő dizájnja a 80-as évek technológiai optimizmusát testesíti meg.

Alan Silvestri zenéje szintén megkerülhetetlen: hősies, mégis játékos dallamai tökéletesen visszaadják az időutazás kalandosságát. És ne feledjük a korszak zenéit sem – Marty „Johnny B. Goode” előadása a múltban talán minden idők egyik legikonikusabb mozipillanata.

Ha hibát kell keresni, talán az érzelmi egyszerűségét lehetne felhozni – a film inkább szórakoztat, mintsem filozofál. De ez nem is baj: Zemeckis célja nem az idő természetének boncolgatása, hanem az, hogy a néző ismét gyerekként nézzen a világra. És ebben tökéletes. A film humora sosem válik erőltetetté, az akciójelenetek (különösen a villámcsapásos finálé) pedig ma is feszült, jól megkomponált darabok.

A Vissza a jövőbe időtállósága abban rejlik, hogy univerzális vágyakat szólít meg: a múlt megváltoztatásának kísértése, a család fontossága, és a hit abban, hogy egyetlen döntés is megváltoztathatja az életünket. 1985-ben ez egy könnyed nyári mozinak indult, de ma már egyfajta modern mítosz, amit évtizedek múltán is újra és újra felfedezünk. A Vissza a jövőbe nem csupán a ’80-as évek egyik legjobb filmje, hanem az egész filmtörténet egyik legprecízebb, legszívveltelibb időutazása. Tökéletesen egyensúlyoz a humor, a dráma és a kaland között, miközben emlékeztet arra, hogy az idő nem ellenségünk – csak rajtunk múlik, hogyan használjuk.

kaland | sci-fi | vígjáték

A fiatal Marty McFlynak, mint minden átlagos tinédzsernek, átlagos gondjai vannak a mindennakpokban. Egyvalami azonban megkülönbözteti őt a többiektől. Egyik legjobb barátja, Doki... több»

0