2022.11.04 11:40 Artemisia Olvasottság: 705x
4

Agatha Christie nélkül nincs krimi

A krimi műfaja egy ideig Hollywood elfeledett mostohagyerekének számított, azonban az utóbbi években ismét felszállóágba került, elsősorban Kenneth Branagh Poirot-filmjeinek és Rian Johnson, valamint a Tőrbe ejtve sikerének köszönhetően. Ebbe a sorba állt be az első filmes Tom George, azonban míg előbbiek kimondva-kimondatlanul Agatha Christie örökségét hordozzák, addig Tom George egyfajta vérfrissítést kívánt végre hajtani - egy Agatha Christie-központú, de Agatha Christie nélküli filmmel.

Az Ecc, pecc, ki lehetsz? legfőbb dramaturgiai jellemzője ugyanis a folyamatos önreflexió, a whodunnit történetek elemeinek paródizálása és a szarkasztikus humor.

Agatha Christie nélkül nincs krimi

„Ez egy krimi. Aki egyet látott, látta az összest.” Ezzel a cinikus mondattal indít a film nyitányában Leo Köpernick, az Adrian Brody által szellemesen alakított, csapodár filmrendező, aki londoni West Enden nagy sikerrel futó színdarab, Agatha Christie Egérfogójának 100.előadása tiszteletére rendezett ünnepségre érkezik. Feltett szándéka, hogy filmre adaptálja az Egérfogót, azonban erre nem kerülhet sor, mivel még az este hidegvérű gyilkosság áldozata lesz.

A gyilkosság az áldozat narrálásában, valamint a színdarab elemeinek beépítése a történetbe, a párhuzamok, a finom utalások, az önreflexív kiszólások („Mindig a legellenszenvesebbet teszik el láb alól először!”) jól működnek, sikerül egy jó ízes, angol krimi hangulatát (vagy inkább látszatát?) megidézni, és ezt a látszatot többé-kevésbé fenn is tudja tartani egészen a film végéig.

A gyilkosság után megérkezik az elmaradhatatlan detektív, a mogorva és iszákos Stoppard felügyelő (Sam Rockwell), és csatlakozik hozzá a túlbuzgó, hiperaktív újonc, Stalker rendőrnő (Saoirse Ronan). Természetesen az össze nem illő páros közötti ellentétek, illetve buddy movie-juk lesz a fő humorforrás. Rockwellnek alapvetően jól áll az életunt nyomozó szerepe, viszont a forgatókönyv nem bontja ki annyira a karaktert, hogy a színész kiteljesedhessen benne, így kettejük közül Saoirse Ronan viszi a prímet a cserfes zöldfülű szerepében.

Stoppard karaktere rávilágít a film gyengeségeire is: Tom George annyi figyelmet fordított a stilisztikai elemekre, a krimi sablonokra és azok kifigurázására, hogy kevesebb idő és energia jutott az olyan területekre, mint a karakterek kidolgozottsága vagy a cselekményvezetés. A mellékszereplőkről például alig tudunk meg valamit, ahogy maga a nyomozás sem elég rejtélyes vagy csavaros. Többször is említésre kerül a krimik sablonos lezárása, vidéki ház, mindenki egy helyen, a nyomozó ismerteti a gyilkost stb., azonban ehhez képest nem nagyon sikerült megugrani ezt a sablont.

Az Ecc, pecc, ki lehetsz? tehát egy olyan bejáratott sablonokból építkező krimi, ami lépten-nyomon viccet csinál a sablonokból, viszont túllépni rajtuk vagy újat mutatni helyettük már nem tud. Tom George összerakott egy krimit, ami ugyan nem mutat semmi újat, viszont elvárja, hogy újításként fogadjuk el a klasszikus whodunnit történetek sablonjainak újramelegítését, csak mert a karakterek többször kihangsúlyozzák, hogy ezek elhasznált sablonok.

Jó példa erre, hogy Agatha Christie műveit ugyan tucattörténetekként állítja be, viszont nemcsak Christie egyik legismertebb színpadi műve körül forog a cselekmény, hanem konkrétan az írónő is feltűnik a fináléban.

Kétségkívül szórakoztató filmről van szó, viszont nem sikerült neki a régi elemek, sablonok új színben láttatása, ami mondjuk a Tőrbe ejtve esetében teljesen természetesnek hatott.

misztikus | thriller | történelmi | vígjáték

Egy kétségbeesett hollywoodi filmproducer elindul, hogy egy népszerű színdarabból filmet csináljon. Amikor a produkció tagjait meggyilkolják, Stoppard felügyelő és az újonc... több»

4