2021.10.14 09:25 Filmbarbár Olvasottság: <100x
1

Művészsors

Félig dokumentum-, félig játékfilmes alkotással találkozhat a néző, ha megnézi ezt a mintegy egyórás alkotást, amely egy tragikus és hányatott életű osztrák festőművészről szól.

Egon Schiele sajátos művészetfelfogása a saját korában sok embert megbotránkoztatott, egyrészt a szexualitás viszonylag nyílt ábrázolásával, másrészt a korban szokatlan ábrázolásmódjával. Provokatív stílusa mellett a nőkhöz való furcsa viszonya is visszatetszést kelthetett az emberekben, gyakran kamaszlányokat festett meg meztelenül (köztük a saját húgát is). Groteszk, expresszionista műveiben egyszerre jelenik meg a testiség és valami nyugtalanság, komorság.

Művészsors

Alapjában véve jó lett volna egy valóban tartalmas dokumentumfilmet látni egy ennyire sajátos stílusú művészről, azonban nekem az volt az érzésem, hogy maguk a film készítői sem nagyon tudtak mit kezdeni a témával. Úgy tűnt, hogy valamiféle pszichologizálásba menekültek, megpróbálták valahogyan összetákolni Schiele személyiségét, homályos sejtetésekkel, utalásokkal.

Ugyanis például a dührohamokban szenvedő, szifiliszes apa felemlegetése azt is sugallhatja, hogy maga Egon is beteges lélek lehetett, ráadásul a játékfilmes jelenetekben is elhangzik, hogy gyakran a barátnője védte meg Egont Egontól, azaz vélhetően hasadt személyisége is lehetett a fiatal festőnek. Ugyanakkor viszont konkrétumot keveset kapunk a filmben, amit kissé hiányoltam.

Érzésem szerint valami hiányzott ebből az életrajzból, az alkotók sokat akartak markolni, de talán kissé keveset fogtak.

Egon Schiele (Tulln an der Donau, 1890. június 12. – Bécs, 1918. október 21) a szecesszió és expresszionizmus elkötelezett művésze. Halálának 100. évfordulójára készült ez a... több»

Rendező: Herbert Eisenschenk
Szereplők: Anna Novak
1