![]()
A film története nem egy szokványos párosítást alkalmaz. Éldegél egy szegény juhászlegény egy kis borsodi faluban, aki a saját maga írt rapszövegekkel fejezi ki önmagát és az érzéseit. Ezzel egy új látásmóddal gazdagítja a nézőket az alkotó, hiszen a néphagyomány általában a népdalt, néptáncot és a népies foglalkozásokat társítja egymással. A népmesékben megjelenő alakokról már nem is beszélve. Így a rappelő juhász koncepciója rögtön egy sématöréssel indul a magyar a közönség számára, ami egyben biztosítja a nézőt a klisémentes folytatásról. A forgatókönyv szerencsére nem épített a „legkisebb szegénylegény”-féle népmesei túrára, ahol egy egzisztenciális nehézségekkel küzdő, magányos fiú elindul szerencsét próbálni Budapestre, sok kihíváson keresztüljut, és végül bezsebeli a tehetségéért járó sikert. Ha párhuzamot kellene állítani, akkor a 8 mérföld című filmmel lehetne összehasonlítani. Mondhatnánk, hogy ugyanaz magyarul, de nagy kár lenne egy ilyen leegyszerűsítő összevetésért. Azon kívül, hogy a rap és a megmérettetés, illetve a traumákkal övezett kiúttalanság a közös kapocs a két filmben, mégsem egy Az ember, akit Ovennek hívnak és Az ember, akit Ottónak hívnak fajta közös történettel van dolgunk. Akár Nell, a remetelány (1994) című filmet is felemlegethetnénk, hiszen ott az az alaptörténet, hogy Nell, aki „a vadon gyermeke”, látszólag értelmetlen nyelven beszél, a környezete nehezen veszi észre, hogy ő egy értelmes ember. A kulcs az volt, hogy az édesanyjának az arca agyvérzés következtében lebénult, ezért nem tudta rendesen kiejteni a szavakat, Nell pedig így sajátította el a beszédet édesanyjától. S ugyan ő ki tudta fejezni magát, teljesen épp volt, mégis pszichiátriai megfigyelés alá akarták helyezni. A párhuzam itt a marginalizálódásra, a meg nem értettségre irányul, illetve arra, hogy nem tekintik „normálisnak”.
A magyar filmek palettáján, de akár világviszonylatban is egy kiváló alkotással van dolgunk a Larry esetében. A szociokulturális látleletet kiváló színészek keltik életre a filmben. Ki kell emelni Vilmányi Benett színészi teljesítményét. Pazar stílus, hiteles, meggyőző előadásmód, nem mellesleg egy elképesztő tehetség sziporkázik a vásznon. Egy pillanatra sem érez a néző mesterkéltséget a filmben. Vilmányi Benett annyira élethűen jeleníti meg Larryt, hogy már azt is feltételezhetnénk, hogy ez nem egy szerep, ez tényleg ő. Oscart neki! Ritka öröm ilyen jó magyar filmet nézni.
![]()
Larry karaktere kiválóan lett felépítve. A dadogó fiú sem a traumáit nem tudja megosztani, sem baráti kapcsolatokat nem tud kialakítani, egészen addig a pontig, amíg két cigány sráccal el nem megy a bontótelepre autólámpát lopni. Igen, egy olyan marginalizált társadalmi csoportot láthatunk reprezentálva, akiknek nem a prosperitás az elsődleges céljuk, hanem a túlélés, de mégis a hírnév jelenthetne kitörést. Szerencsére nincs romanticizálva a szegénység, nem ez a téma kerül a drámai konfliktus középpontjába, hanem a tehetség és a kiútkereső küzdelem. Adott egy dadogó, fiatal, dühös fiú, aki mindössze a megélhetésért és az apja kedvéért juhászkodik. Minden egyes nap cipeli a keresztjét, míg a vele kapcsolatba kerülő szereplőkön keresztül fel nem ismerjük benne a tehetséget és a súlyosan bántalmazott gyerek történetét. Karaktere azért is speciális, mert marginalizáltságát nemcsak társadalmi és családi helyzete, hanem a néma csoporthoz való tartozás is felerősíti. A nyelv által sokkal inkább láthatóvá tudjuk magunkat tenni, de Larrybe a traumája fagyasztja bele a szót. Larry egy társadalmilag elnémított csoporthoz tartozik, melyből az új barátok emelik ki, akik hasonlóan sok nehézséggel küzdenek. Az élethez szerencse is kell. Szükséges egy támogató környezet, hogy megszűnjön a magány, és előbújhasson a tehetség.
A film végére megfordul a nézői attitűd, és már nem a juhászfiút látjuk Larryben, aki rappeléssel próbálkozik, hanem pont fordítva. Egy profi rappert látunk, aki hosszú utat tett meg azért, hogy mások előtt szerepelni tudjon, a katarzist megkapjuk a szomorú valósággal együtt. Valahogy haza kell jutni.
80 Larry (2022)
Ádám egy 22 éves pásztorfiú, aki beszédhibája miatt az emberektől elzárva, magányosan él Borsodban, mígnem óriási felfedezést tesz: rappelés közben nem dadog. Stílusával... több»
Szereplők: Thuróczy Szabolcs, Borbély Alexandra, Bandor Éva, Vilmányi Benett, Orbán Levente

