2019.02.24 20:39 Filmbarbár Olvasottság: 121x
1

A téboly anatómiája

Mario Bava tőle talán kissé szokatlan módon nem vérgőzös alkotást készített, ez alkalommal a gótikus horror területére kalauzolja el a nézőket. Illetve a filmet szerintem nyugodtan nevezhetjük pszichothrillernek is, főként a befejezés ismeretében, noha azért akadnak benne horrorisztikus és suspense elemek is. Maga a történet nem különösebben egyedi, legfeljebb bizonyos elemeiben. Az egyik ilyen - és talán ez a legfontosabb momentuma a filmnek - a korabeli cenzorokat is felháborító erős szexualitás, jobban mondva a szado-mazochisztikus jelenetek. Kurt (Christopher Lee) ugyanis előszeretettel üti ostorral Nevenkát (Dalilah Lavi), aki Kurt bátyjának, Christiannak (Tony Kendall) a felesége, de amint az a sztoriból kiderül, Kurt is jól ismeri őt, hogy finoman fogalmazzak. Nevenka bár fájdalmat érez az ostorcsapások miatt, mégis élvezi a helyzetet, és Kurt meg is jegyzi, hogy mindig is szerette ezt. (Egyébként nem tudom, ki ferdítette magyarra a címet, de az olasz eredetiben is ostor szerepel, az angol változatban is, nem pedig hús, a magyar cím értelmetlen és téves is. Nem mellesleg az ostornak nagyon is jelentős szerepe van a történetben, nyilván nem véletlenül kellene szerepelnie a címben.) A családi viszonyok kissé unalmas bemutatása után azonban Kurt nemsokára látványosan meghal, s innentől kezdve kezd érdekesebbé válni a történet.

Most már Nevenka szemszögéből látjuk az eseményeket, és a néző a főszereplővel együtt kezdi úgy érezni, hogy lassan megőrül. A nő ugyanis látni véli Kurtöt vagy a szellemét, a férfi folyamatosan kísérti őt, és tanúi lehetünk egy újabb megostorozásnak is. Persze nem nagyon akarnak neki hinni a környezetében élők, ahogyan ez már lenni szokott, ám több gyanús esemény is történik, pl. meghal a fiúk apja is, így már szinte mindenki gyanússá válik a néző szemében. Kurt halála után az addig meglehetősen visszafogott látványvilág is megváltozik, a rendező bátran kísérletezik a fény-árnyék viszonyokkal, a színekkel, egyszerre félelmetes és nyomasztó, ahogyan pl. Kurt megjelenik a sötétben a tükörben, vagy ahogyan közeledik az ágyban fekvő Nevenka felé. Mindez persze a nő lelkének széthasadását is jelzi, próbál hűséges maradni a férjéhez, de Kurthöz is ambivalens viszony fűzi, egyszerre szereti és gyűlöli őt. Nevenka számára az éjszaka hozza el a szexuális felszabadulást, a "jó feleség" szerepétől való megszabadulást, a titkos vágyak kiélésének lehetőségét.

A téboly anatómiája

A fájdalom és a szenvedély együttes tobzódását, a nő megtébolyodásának folyamatát jól visszaadják a képi effektusok, az arcokról készített közeli felvételek, a színek, a szimbólumok - pl. az olló -, és az erős szexualitás végig átszövi a filmet. (Az már csak hab a tortán, hogy úgy tűnik, a szereplőket még a hajszínük is összeköti. Lee és Lavi ugyanis sötét hajúak, míg Kendall világosabb hajú, ahogyan a Katiát, Christian szerelmét alakító Evelyn Stewart, alias Ida Galli is.) Nevenka figurája viszi el a hátán a sztori nagy részét, az ő figurája az egyik leginkább domináns - és viszonylag kidolgozott -, bár a színésznő alakítása helyenként meglehetősen túljátszott. Christopher Lee-nek sajnálatos módon kevés játékidő jut, Kurt alakja kissé szomorkás, picit mintha súlytalan lenne "főgonosznak", mégis ijesztő tud lenni. Összességében egy meglehetősen szokatlan, bizarr és szexuálisan túlfűtött filmet láthat a néző, a csemegék kedvelőinek valószínűleg tetszeni fog.

horror | romantikus

Egy 19. századi szadista nemes terrorban tartja a saját családját. A férfi meghal, ám halála után is visszatér a kastélyba, hogy tovább terrorizálja a lakókat. több»

1