2019.03.30 11:52 Filmbarbár Olvasottság: 463x
2

Kár, hogy csak ennyire futotta

Lucio Fulci véres, brutális és komor rémmeséje a New York-i mocsok világába kalauzolja el a nézőt, miközben éles kritikát fogalmaz meg az "amerikai álomról" is. Bevallom, bennem felemás érzéseket keltett ez a film, egyrészt érdekes volt a kilátástalanság ábrázolása és a rendkívül nyers képi világ, másrészt viszont a történet eléggé gyenge és sablonos, ami kicsit kiábrándulttá is tett. A sztori több szálon fut, nehezen követhető, hogy kinek mi is a szerepe az egészben, és vannak olyan szereplők is, akik fontosaknak tűnnek, de kiderül róluk, hogy valójában jelentéktelen figurák, akik csak "tölteléket" jelentenek a filmben. Közben persze a rendező ügyesen tereli a gyanút a különböző szereplőkre, és a néző már-már kezd megtébolyodni, mert nem érti, hová is fog kilyukadni a történet. Ha nagyon szigorúak akarunk lenni, akkor azt is mondhatjuk, hogy nincs valódi cselekménye a filmnek, többé-kevésbé összefüggő események sorozatát látjuk a szemünk előtt, ami Fulcinak már A pokol hét kapuja c. filmjére is jellemző szerkesztési elv volt. A szétesettséget persze felfoghatjuk úgy is, hogy a modern világ poklának elbeszélhetetlenségét próbálja itt visszaadni a rendező, ám szerintem meglehetősen kérdéses, hogy ezzel nem rontott-e a film befogadhatóságán.

A kiindulási helyzet nem lenne teljesen érdektelen, hiszen furcsa, hogy egy ember Donald kacsa hangján hápogva gyilkolásszon, majd pedig a főszereplő Williams felügyelőnek is így telefonálgasson. A film így eléggé bizarr felhangokkal indul, de akár viccesnek is tarthatnánk azt, hogy a gyilkos hápog, mígnem aztán szembesülünk a kegyetlen tetteivel, a befejezésben pedig - szokás szerint - megtudjuk ennek az okát is, aminek következtében a tettest egy kissé még talán sajnálni is lehet. Viszont érdekessége a filmnek, hogy lényegében véve nincsenek szerethető karakterei, sőt, szinte mindenkinek van takargatnivalója. A felügyelő kiégett és prostizik, a pszichiáter homokos, de felbukkan itt egy impotens milliomos és a kielégülést perverz módon kereső felesége, egy drogos és szexuálisan aberrált piti bűnöző, és még lehetne sorolni. Fulci itt jól bemutatja a társadalom minden rétegébe behatoló mocskot, a film legtöbb jelenete a sivárságot, a kilátástalanságot mutatja meg. A néző megismerkedhet New York árnyoldalával: a zsúfolt, bűnökkel teli éjszakai utcákkal, a nézőket élő pornóshow-kkal szórakoztató moziépületekkel, a lepusztult városnegyedekkel és metrókkal, egyszóval a nagyvárosi félvilággal. Persze ez a terep a társadalomkritikához jó alapot nyújt, hiszen itt az emberek kiüresedve, robotként élik a mindennapjaikat, nem törődve a másik emberrel, csakis a saját önző céljaikat hajszolják. Ehhez adódnak hozzá a gyilkosságok, amelyek szintén egyrészt a városi bűnözést mutatják meg, másrészt a rendőrség tehetetlenségét. Ebben az esetben ugyan nagy szerep jut(na) a rendőrségnek és a nyomozásnak, a valóságban azonban nem jutnak ötről a hatra, ezért is érdekes az, amikor Fulci is megjelenik a filmben a rendőrfőnök szerepében, és kéri Williamset, hogy legalább próbálják azt a látszatot kelteni, mintha eredményt próbálnának elérni. Persze a rendező a gyilkosságok ábrázolása terén sem fukarkodik, a néző szinte testközelből "élvezheti" az áldozatok haláltusáját, hallhatja a nők sikolyait, láthatja tehetetlen vergődésüket, rémületüket, a fröcskölő vért, a szétnyíló húst, a kifolyó belsőségeket, vagy éppen a zsilettpengével összeszabdalt prosti megkínzott testét, akinek a gyilkos még a szemgolyóját is kettévágja. És miközben a néző iszonyodik, és menekülni próbál ebből a világból, valamilyen szinten mégis részese lesz ezeknek a bűnöknek, és nem találja a kiutat. Talán meglepő a film erős szexuális töltete (maga Fulci sem gyakran él ezzel az eszközzel), a nyílt pornográfia, de itt dramaturgiailag fontos szerepe van, nem mellesleg ezzel valószínűleg azt is üzenni kívánja a rendező, hogy a modern világban a szexualitás és a bűn/erőszak kéz a kézben jár. Vagyis voltaképpen a néző - de még a rendező is - részesévé válik ennek az egésznek, hiszen mindenki (csúnya szóval élve) bevonódik a játékba, maga Fulci is, aki - mint azt említettem - mellékszereplőként is feltűnik a filmben. A műfaji szabályoknak megfelelően aztán a végén persze kiderül, hogy ki és miért gyilkol - noha azért a történet közepétől akad egy-két sejtető nyom -, és szerintem az, hogy ennyi film szól a pszichopata, lelkileg gyenge, a társadalom ellen forduló emberekről, azt is sugallja, hogy a társadalom is hibás ebben, hiszen kitermeli magából ezeket a brutális gyilkosokat, akik könnyen összeroppannak, és megtébolyodnak, miközben a felszínen tovább élik a normálisnak tűnő életüket. Amit kicsit sajnáltam, az a szokás szerint összecsapott befejezés, a végső leszámolást és a tettes motivációinak ismertetését meglehetősen gyorsan elintézik.

Kár, hogy csak ennyire futotta

Összességében véve azt tudnám mondani, hogy nem ez Fulci legjobb munkája, kicsit talán érződik rajta az, hogy az angolszász világnak engedményeket tett, és inkább a tengerentúli közönség ízlésének megfelelő alkotást próbált tető alá hozni, valamelyest kilúgozva az európai giallo sajátosságait, és számomra hiányoztak azok a karakterek akikkel azonosulni lehetne, akikért izgulni lehetne. Nem mellesleg a cselekményszövés sem volt különösebben fordulatos, úgy éreztem, mintha a gyilkosságok közötti részek csak azért lennének, hogy valamivel ki lehessen tölteni a játékidőt. Viszont szerintem nagy pozitívumot jelentett a sötét hangulat, a mélységes pesszimizmus, hiszen amint azt Susy, a kislány sorsa is megmutatja, a jövő is kilátástalan, a fiatal nemzedékre sem vár túl jó sors, és ritka az ennyire nyomasztó film, ahol nincs feloldozás, nincs semmi, amibe a szereplők kapaszkodhatnának. (De a felnőttek számára sincs más kilépési lehetőség, mint a halál, aki életben marad, az ugyanúgy ebben a sekélyes pocsolyában dagonyázhat tovább.) Talán ez a borúlátás teszi ezt a filmet igazán hangulatossá, egyebekben viszont nem lép túl az átlagos színvonalon. Kicsit sajnálom ezt, mert úgy érzem, nagyobb potenciál lett volna ebben a történetben, kár, hogy csak ennyire futotta.

horror | misztikus | thriller

A New York-i mészárlás filmtartalma: Fulci nem mindennapi slasherjében Fred Williams felügyelő egy New York-i sorozatgyilkos után nyomoz, aki fiatal nőket tesz el láb alól, illetve... több»

2