2019.04.02 21:17 Filmdoki Olvasottság: <100x
0

Játék a nézőkkel

A Hitchcok életmű, és úgy egyáltalán a filmtörténelem egyik leghíresebb darabja a Psycho. Vitatkozni pedig fölösleges ezzel a ténnyel, hiszen a Bates Moteli hátborzongató események még ennyi idő távlatából sem vesztettek erejükből, sőt, jó borként csak tovább nemesedett a mozi.

Hitchcock előszeretettel játszadozik a nézővel, ez a húzása pedig itt hatványozottan igaz. 1960-ra már szép kis hírnévre tett szert, a nézők pedig tudták, hogy mire számítsanak, ha beülnek a pocakos úr egy filmjére. A pocakos úr azonban úgy gondolta, kicsit játszadozzunk el a közönséggel, így a film ügyesen vezet fel szálakat, helyez el elemeket, melyek tettre késztethetnék a szereplőket, hogy aztán az egész filmet teljesen más irányba terelje és egy, a korában rendkívül váratlan végkifejletre vigye ki. Mindez olyannyira újszerűnek hatott, hogy muszáj volt beleírni egy pszichológust a történetbe, aki elmagyarázza, miről is van szó. Ma ez a jelenet már teljesen kiüt a történetből, igaz, maga Hitchcock sem rajongott a dologért.

Játék a nézőkkel

A film azonban így is mind a mai napig hatásos. Hitchock egy masszívan suspensre építő thrillert alkotott, mindeközben megalapoz a néhány évtized múlva felvirágzó slasher műfajának is. Nem mehetünk el szó nélkül az impozáns színészgárda mellett sem. Itt mindenképp Janet Leigh és Martin Balsam kiemelendő. Utóbbit mindig öröm látni. A filmet persze Anthony Perkins viszi a hátán, aki nem pusztán eljátssza Norman Bates karakterét, hanem ő maga Norman.

A Psycho egy időtálló klasszikus, mely minden szempontból kiemelkedő. Elég csak abba belegondolni, hogy Hitchcock eléri: a néző a gyilkosnak is elkezd szorítani, hogy összejöjjön neki minden.

89 Psycho  (1960)

horror | misztikus | thriller

Marion Crane, a titkárnő ellop 40 ezer dollárt főnökétől, majd új autót vesz, és egy motelben húzza meg magát. Együtt vacsoráznak a szelíd, de furcsa tulajjal, Norman... több»

0