2019.08.13 10:39 superzero Olvasottság: 1528x
1

Sokkolóan hatásvadász

Ez a film mérföldkő a krimik világában. Ebben kezdték el mutogatni a halottakat közvetlen közelről, ami azóta standard filmes eszköz lett napjaink krimi sorozataiban is. A maga idejében ez a film "nagyot szólt". Persze értem a sok elismerő magasztos véleményt, a sok méltató jelzőt, úgy mint zseniális, fordulatos, legjobb stb. De! Valahogy tudat alatt nekem bajom van a filmmel. Bár vagy kétszer láttam, mégis érdekes mód nem töröm magam, hogy HD minőségben bekerüljön a gyűjteményembe. Miért is?

Mert szerintem a leghatásvadászabb film, amit valaha a krimi műfajában elkövettek. Persze ez csak később fogalmazódott meg bennem, amikor arra kerestem a választ, hogy mi is a bajom vele. Valami mindig is zavart a filmmel kapcsolatban. Végül arra jutottam, hogy a rendező elhatározta, hogy egy sokkoló krimit visz "vászonra", melyben fokozatosan kapja a néző a "vizuális ütéseket", és mivel egy valamire való film akkor jó, ha a végén tudja überelni az addig látottakat, így a legnagyobb "gyomorszájon való rúgást" a végére tartogatta. Így azt kell mondjam, hogy a kitűzött célt tökéletesen megcsinálta. Kaptunk egy jól felépített, hiánytalan, sokkoló krimit, ami még az utolsó képkockákra is tartogatott brutalitást. Már csak az a kérdés marad, hogy ezzel az alkotóknak mi volt a céljuk? Ha valami ütőset, maradandót akartak, akkor az sikerült. De elég-e egy jó filmhez a rengeteg sokkolás és a sötét képi világ. Nem lesz-e egy idő után túl öncélú, egysíkú a film? Persze a bibliai párhuzam elég jól és logikusan kapcsolja össze a gyilkosságokat, és még a végére is ad megfelelő magyarázatot, motivációt.

Sokkolóan hatásvadász

De a lényeg, hogy számomra a film nem működik. Nem úgy él az emlékeimben, hogy de jó lenne újra megnézni. Sőt, inkább úgy él, hogy elég volt, nem kérek belőle többet. Mert hiányzik belőle a fordulatos nyomozás. A hangsúly a hullák mutogatásán és a bibliai szál követésén van. Aztán majd hirtelen előkerül a gyilkos, és már készen is vagyunk, irány a végső, letaglózó képsorokkal való lezárás. Szóval ez egy sokkoló mozi, ahol a zord képi világ uralkodik , a fordulatos krimik kedvelői pedig sokat nem kapnak tőle. Mert itt a lényeg az elrettentés és a brutalitás, nem pedig a fordulatos nyomozás. Így sajnos ki kell mondjam, hogy kriminek gyenge, amit a sokkoló képi világgal palástolnak.

92 Hetedik  (1995)

dráma | krimi | misztikus | thriller

David Mills (Brad Pitt) újonc nyomozó és társa, a nyugdíjba készülő William Sommerset (Morgan Freeman) egy elvetemült sorozatgyilkos után nyomoz, aki a bibliai hét főbűn szerint... több»

1