Arthur ébredése, avagy a város, amely JOKERT csinál egy hétköznapi emberből

:::A HOZZÁSZÓLÁS CSELEKMÉNYLEÍRÁST TARTALMAZHAT:::

Hol is lehetne elkezdeni, hiszen olyan erővel adta át a nézőnek ez a dráma-krimi a benne rejlő erőt, hogy az már teljesen más szintet képvisel, és ezt próbálom mindenféle „egekbe emelés” nélkül leírni.

Arthur ébredése, avagy a város, amely JOKERT csinál egy hétköznapi emberből

Sok részre le lehet bontani, és elemezgetni lehet Todd Phillips alkotását, mivel remekül tükrözi a világunk sanyarú „mocskát”. Belevitte egy DC előtörténetbe a mai társadalom ékes hibáit. Az elnyomásra, az elégtételre, a gazdagok és szegények közti állandó ellentétekre operál egyrészt a Joker. Ugyebár Arthur Flecket, akit Joaquin Phoenix alakított – nem is akárhogyan, de ezt majd csak később – elképesztő jól mutatták be a játékidő elejétől, azt a sorozatos pofont, amit az élettől kapott egy akkor még ártatlan, szerény, udvarias ember, aki próbálja túlélni a mindennapokat. Csak hát ez a pohár előbb vagy utóbb megtelik, és meg is telt, de a rögös út, ami odáig vezetett, élményszámba ment.

Személy szerint, ahogyan azt külső szemmel nézem, szinte minden esetben a szegényebb sorsú embereknek szurkolunk a galád nagyhatalommal bíró gazdagokkal szemben. Itt is arról beszélhetünk, több jelenetben is ott van, miként bánnak a szegényekkel, és mit tehetnek meg a jobb módúak. Gondolok itt Thomas Wayne karakterére, és ott az ellentét Arthur Fleck személyében. Természetesen egészen addig, míg „Jokert nem csinál belőle a város”. De lehetne a feldühödött tömeg az álarcok mögé bújva, vagy éppen a színházban mulatók zöme is az ékes példa.

Visszatérve Joker jellegzetes karakterére; amit nem győzők hangsúlyozni, milyen eredménnyel alakította Phoenix, honnan is indult, milyen utat kellett bejárni, hogy a kedves visszahúzódó Arthurból elmaszkírozott pszichopata gyilkost csináljon a város, hiszen a sok arculcsapás miatt kaptuk meg Batman főellenségét. Kiemelném a sok erős színvonalú rész közül az egyik leghatásosabbat. Érdekes és egyben idegtépő volt a Murray Franklin és Robert De Niro közti párbeszéd a műsorban. Tapogatni lehetett azt a fajta feszültséget, amit a két jó színész generált, és a műsorvezető, Franklin volt az a személy, aki mindenki helyett a lényeget megragadva, bátran belement Joker nyílt sisakos játékába, és feltette a nyílt kérdéseket.

Arra gondolok, hogy a valós életben sem tudnánk, mit is gondoljunk ilyesfajta kijelentések után, amit Jokertől kaptunk (Én követtem el a metróban történt haláleseteket). Én valahol a két mérleg között álltam, hiszen egyrészt sajnáltam is a megtört szívet, de a pszichopata gyilkos akkor született meg teljes valójában, amikor élőadásban lelőtte Franklint. Nézői szemmel roppant erős látvány volt, és mindvégig idegtépő jelenetsorok után történt meg a tragédia. Kitérve erre a koncepcióra, egyben sajnáltam is, másrészt itt jött az elő, hogy a fő gonosznak szurkolok. Ebben az esetben Joker, de ide lehetne sorolni Hannibal karakterét, vagy éppen a Kirakós „Tobin Bell” személyére asszociálni. Általában a gyilkosok kapnak nagyobb figyelmet, és az ő történetüket ismerhetjük meg, ezáltal jobban tudunk velük azonosulni, és megérteni az ő viselkedésüket, mit miért tesznek. Ellentétben a filmbéli áldozatokéval.

Persze Arthur esetében nincs mit beszélni erről a témakörről, mivel megjárta a poklok útját, és egyre mélyebbre zuhant, miután bekövetkezett az első gyilkosság. A kérdés itt csak az volt, hogy mikor és milyen formában lesz elege a társadalom kirekesztő-vulgáris helyzetéből. Lehetne ezt tovább boncolgatni, és még mélyebbre ásni, de szerintem, aki tisztában van a mai társadalmi körülményekkel, és összegezni tudta a Joker film mondanivalóját, annak több sem kell. A DC egyik legikonikusabb karakteréről van szó, aki egy igazán különleges és erős történetet kapott. Joaquin Phoenix szerintem remek választás volt, és elképesztő módon hozta a rászabott nehéz karaktert. Szép lassan beinduló pszichológiai dráma-krimi, amely elképesztő nyomást gyakorol a nézőre, és méltó előtörténeti bemutatkozó résszel rukkolt elő Joker életéről.

98 Joker  (2019)

dráma | krimi | thriller

Eszelős, veszedelmes, kissé mulatságos. Vajon mi vezetett oda, hogy a sikertelen stand-up komikusból pszichopata gyilkos, Batman főellensége váljon? Todd Philips szenzációs... több»