2021.07.27 02:17 Interfectorem Sabnock Olvasottság: 242x
2

Egy Dodge, ami mindenkin túllép

Messze a legjobb road movie, persze a Duel után, amit készítettek és amit láttam, hálaistennek a kettő dolog pedig keresztezi egymást. Valahogy a hetvenes években az emberek még mertek élni. Igaz, néha felelőtlenül és gyorsan, de mégis. Szívtak, ittak és szerettek... A mának éltek, és ezt ma már hihetetlen jó dolog nézni, plusz, ha őszintén mondhatom, én még irigylem is. És nem is kicsit. Nem voltak korlátok, nem volt járvány, sem tömeghisztéria, csak az Élet nevű játékra koncentráltak.

Igaz, arra azért figyeljünk, én az USA nevű országról beszélek, mielőtt valaki elkezdene hitetlenkedni! Itthon Trabantokkal és Wartburgokkal "száguldoztak" az emberek a gulyáskommunizmusban, a Balcsin pocoltunk, és bőszen ettük a lángost a tűző napon. De már megint sokat szövegelek feleslegesen, inkább lessünk rá az aktuális filmünkre!

Egy Dodge, ami mindenkin túllép

A sztori egyszerű, de annál ütősebb. Egy már-már erősen kötelező utazás a kietlen úton a semmibe vagy a végtelenbe, ami mindenkinél máshogy jelenik meg. Egy Dodge Challenger R/T-t kell leszállítani saját lábon San Franciscóba. Az út a kietlen sivatagon vezet keresztül, amit rezzenéstelen arcú hősünk, Kowalski (Barry Newman) óriási napszemüvegben és nyakig kigombolt ingben el is kezd. A hatóság elkezdi üldözni ezt a tetőtől talpig "cool" fickót, igaz, kisebb hiba a filmben, hogy a miértet igazából nem fogjuk megtudni, ami egy kellemetlen, nyitott szál marad, ami őszintén szólva engem személy szerint egy kissé zavar.

Rozsdamarta autótetemek, őrületesen kavargó por, csörgőkígyók és kaktuszok. Kowalski, mint egy modern Ikarosz, csak száguld, és soha nem mosolyodik el, hiszen az ex-autóversenyző élete már csak ezen a síkon mozog, mint a társadalom nagy része, romokban hever. A speed hatása, az üres út mind-mind őrületes sebességre sarkallja Kowalskit, aki a hatóságok üldözése ellenére sem marad egyedül.Társa egy vak, fekete DJ, aki nyíltan neki szurkol, hiszen most ő testesíti meg az eltűnt vagy elveszett szabadságot, és ad reményt egy boldogabb életre.

Szinte már minden államban üldözik, ő lesz az új, első számú közellenség, az egyszerű emberek szinte már istenítik a száguldó félistent. Super Soul, a vak rádiós (Cleavon Little) szinte narrálja nekünk az eseményeket, és ezzel hergeli a végletekig felspannolt hatóságokat. Az utazás egyfajta útmutatás nekünk, nézőknek, hogy mit okoznak a háborúk és a gazdasági machinációk társadalmunkban. A konzervatív emberi formák ellen lázadás például a meztelen nő (gyönyörű testtel megáldva) (Gilda Texter) a motoron, aki legnagyobb sajnálatomra később már csak jelmeztervezőként dolgozott a filmiparban. A flashbackek pompásan ülnek a filmben, és szerencsére így tökéletesen megformálódik egy keretes szerkezet, ami zseniálisan sikerül.

A rendező, Richard C. Sarafian egy igazi kultfilmet alkotott, amit sajnos csak igen kevesen ismernek, és amit az írónak, Malcom Hartnak köszönhetünk nagy részben. A zene... A sivatagi táj, ahol bömböl a rock 'n' roll, ahol a falak körbevesznek, itt csak egyvalamit érdemes, és szó szerint csak egyvalamit lehet. Kitörni mindenáron, ha kell, leszegett fejjel. Jimmy Bowen zseniális zeneválasztásai is megdobják az amúgy sem unalmas mozit. Flower-power, amit a hippimozgalom hirdetett, és a düh, ami Kowalskit hajtja előre, sőt még az őt bálványozó civilek előtt sem nyílik meg, és így számunkra misztikusan és ismeretlenül egy még nagyobb ász lesz.

Nem kér és nem ad kegyelmet, csak hajt az ismeretlenben, makacsul és kegyetlenül. Mi is kénytelen vagyunk a filmben úgymond "oldalt" választani, mikor Soul stúdióját megrohamozzák a zsaruk, és egy flashbackből megtudhatjuk, hogy Kowalski miért is nem szimpatizál a rendőrökkel. Így a választásunk határozott és egyértelmű.

Sok mai hírességet is inspirált a film, például Quentin Tarantino az egyik legjobb filmnek nevezte egyszer egy riportban. Sőt, a Halálbiztos című mozijában ki is mondatja az egyik szereplőjével, ami számomra kifejezetten szimpatikus dolog. Tisztelgés az ősök és a nagy elődök előtt, hogy soha ne felejtsük el őket. Mivel nem is szabad. Ami nekem kifejezetten fontos mondandó még az alkotással kapcsolatban, hogy maguk a zsaruk sem értik még az elején, miben is vétkezett hősünk. Hiszen csak egy kis, ártatlan heccel indult maga a sztori lényegi része. De nem számít, mert el kell taposni, megsemmisíteni azt, aki a társadalmi normák szerint hibázott, és a (mindenkori) hatalom által felállított dogmákat és szabályokat nem tartja be. Bármi áron, és egyértelműen kíméletlenül.

A Száguldás a semmibe egy olyan kultfilm, amit senkinek nem kellene kihagynia, mert van mondanivalója, és ez tökéletesen lejön a képernyőről. Egy igazi remekmű. Mindig két út van előttünk, csak lehet, hogy az egyik a semmibe vezet. Aki nem fél, nyugodtan ezt is választhatja. Nem kell hozzá sok, hogy mi is legendák legyünk.

akció | krimi | road movie | thriller

Kowalski egy autókereskedőnél dolgozik. Egy nap megbízást kap felettesétől, hogy szállítson le egy autót az egyik ügyfélnek. A mesés járgánnyal Kowalski száguldozni kezd, s a... több»

2