Artemisia   2022.08.12 23:33   olvasottság: 520x
5

Hentes járat

David Leitch ért a pörgős akciófilmek készítéséhez és a humor sem idegen tőle. Ezt bizonyította már olyan filmekkel mint a John Wick vagy a Deadpool 2.

Legújabb rendezése egy groteszk hangvételű akcióvígjáték, mely olyan érzetet kelt, mintha a Gyilkosság az Orient expresszen elgondolása Quentin Tarantino kifejezésmódjával találkozott volna.

Hentes járat

A film Kōtarō Isaka japán író 2010-es regényének laza adaptációja, mely alapanyból Leitch egy igazán elborult sztorit kreált - csak épp nem a jó értelemben elborultat.

A cselekmény szinte teljes egészében egy japán expressz vonaton játszódik, ahol látszólag véletlenszerűen felszálló utasok próbálják túlélni egymást, miközben lassan kiviláglik, hogy itt minden mindennel összefügg. Ígéretes felállás, hangulatos helyszín, paradés szereposztás, a film mégis több sebből vérzik.

Először is: a kerettörténet közel sem olyan elmés és csavaros, mint amilyennek feltehetően a készítők szánták. Az információadagolás sem a legprofibb, de minél több mindenre derül fény, annnál klisésebbenek és erőltetebbnek hat az egész.

Másodszor az akciójelentek mennyiségre ugyan elegendőek és a minőségükkel sincsenek különösebb bajok, viszont egy idő unalmassá válnak. Talán a behatárolt színtér, talán az egy kaptafára felhúzott koreografáltságuk miatt, de valahogy pl.amikor Katica és Citom-Mandarin páros már 10.alkalommal csépeli egymást az már nem üt akkorát mint mikor először akaszkodnak össze. Az esetleges izgalmak pedig úgy lankadnak, ahogy a Brad Pitt karakterét védő plot armor-megoldások sűrűsödnek.

A következő sarkalatos pont - akcióvígjáték lévén - a humor. Alapvetően illik a film hangulatához az a fajta tarantinói fekete humor amit próbál megidézni, de a poénok nem akarnak ülni. Jobban mondva ugyazon poénok folyamatosan ismételt elsütése nem ül. Brian Tyree Henry Citromjának egytől egyig minden poénja a Thomas, a gőzmozdonyhoz kötődik, ami egy idő után már kellemetlen. Brad Pitt Katicája ugyanazzal az unott fapofával kezd bele újra és újra a filozófiai fejtegetésbe a falról és az ajtóról. Joey King minden jelenetben átmegy pszichopata merénylőből bajba jutott kislánya (és a többiek mindig beveszik). A Channing Tatum által játszott meleg férfi szóról szóra mondja el ugyanazt az egy mondatot kétszer is, ami először nagyon bohókásan hangzik az ő szájából, másodszor viszont teljesen felesleges. Katica és Mandarin bunyóit mindig kívülállók zavarják meg, akik előtt úgy tesznek mintha mi sem történet volna, majd folytatják. Zazie Beetz rövid szerepet kapott, de nem rossz karaktere minden mondatában kb.5-ször ismétli meg ugyanazt a szót. Az "ikrek-nem ikrek" dolgot is kivesézik amikor csak lehet, de még az olyan helyzetkomikumat is 2-3-szor megismétlik mint a hullák alvó utasokként való álcázása.

Halványan kivehető a bérgyilkos-illetve harcművészfilmek parodizálásának szándéka, de ez a vonal sajnos nem lett rendesen kibontva.

Végül az egyik -ha nem a legkritikusabb pont : a karakterek. Minden prototípus képviselteti magát, aki számít, van itt visszavonuló, megjavult bérgyilkos, apakomplexusos kislány, szociopata "testvérpár", bosszúszomjas yakuzavezér stb., azonban a színes felhozatal ellenére nincsenek mély és jól megírt karakterek. Sablonfigurák ők, akik nem tudnak kilépni a rájuk húzott egyetlen egy tulajdonság szürkeségéből, amin a színészi játékok sem segítenek, az allstar szereplőgárdával sincsenek kiemelkedő karakrerek/alakítások. Talán Aaron Taylor-Johnson vagy Michael Shannon akiket ki lehetne emelni, bár az ő karaktereik is súlytalanok- előbbi azzá válik, utóbbiról csak a végén derül ki hogy végig az volt. Ráadásul Sandra Bullock nevével is reklámozták a filmet, mint az utolsó szerepét a visszavonulása előtt, erre egy aprócska epizódszerepben tűnik csak fel. Csalódás.

A gyilkos járatban tehát nagy potenciál volt, de egyik hozzáfűzött reményt sem váltja be. Letesz ígéreteket mind a sztorival, mind az akcióval, humorral, karakterekkel szemben és sorra elvérzik az összes fronton. Pedig David Leitch egyszer már jól vizsgázott ebben a műfajban a Deadpool 2-vel, most mégis egy olyan filmet tett le az asztalra ami ugyan alkalmas arra hogy 2 órára kikapcsolja az agyat, ám a moziszékből felállva rögtön el is felejthető.

akció | szatíra | thriller

Öt profi bérgyilkos néz szembe egymással egy száguldó vonaton, a kirakós részletei pedig lassan összeállnak, hiszen úgy tűnik, hogy mindannyian ugyanabban a küldetésben vesznek... több»

5