Artemisia   2022.10.04 15:24   olvasottság: 348x
3

Egy  ember a történelem szolgálatában

Az európai történelem egy kevésbé közismert szelete Dánia felvilágosodása, amely kulcsszereplőiről, VIII. Keresztély királyról, Johann Friedrich Struensee-ról és Hannoveri Karolina királynéról eddig egyetlen film sem készült. Ezt a hiányt pótolta Nikolaj Arcel dán rendező, aki nagyszabású történelmi eposzában megénekli a dán felvilágosult abszolutizmus megszületését, az egyén szerepét és felelősségét a haladás és a nép szolgálatában, valamint az egy ország sorsán fordító szerelem történetét, a címben szereplő királyi affért is.

Arcel alkotása tűpontos metszete az ábrázolt kor társadalmi-politikai viszonyainak és eseményeinek. Hiteles, ám csöppet sem száraz történelmi beszámoló, mely a remekbe szabott forgatókönyvnek köszönhetően az emberi drámákkal, sorsokkal, udvari intrikákkal egyenrangú, azokkal kölcsönhatásban, ok-okozati összefüggésben álló katalizátorként, következményként, vagy a történet egy-egy fordulópontjaként ábrázolja a történelmi tényeket, eseményeket.

Egy  ember a történelem szolgálatában

Karakterábrázolása szintén tökéletesre sikeredett, hiszen hús-vér emberekként láttatja a történelmi személyiségeket. Emberi motivációkkal, erényekkel és jellemhibákkal ruházza fel őket, így átélhetővé teszi a főszereplők drámáját.

VII. Keresztély (a mozivászon itt debütáló Mikkel Følsgaard brillírozik a szerepében), az elmebetegségével küszködő bábkirály, akinek bár papíron korlátlan hatalma volt, minden fontos döntést - érintsék azok az országát vagy a magánéletét - mások hoztak meg helyette. De a film nem hallgatja el kicsapongásait, gyengekezűségét és feleségével való lekezelő bánásmódját sem. Mikkel Følsgaard kiváló érzékkel alakítja az ellentmondásos életű királyt, akivel az ő alakításában még szimpatizálni is könnyű.

Johann Friedrich Struensee Mads Mikkelsen fantasztikus alakításában egy roppant mély karakter, kidomborodik a név mögött rejlő ember összes oldala: a himlő és elmebetegségek gyógymódját elhivatottan kutató orvos, a nép érdekében fellépő, felvilágosult reformer, a bölcs államférfi, a szerelmes férfi, a Keresztély iránt szánalmat és baráti érzéseket tápláló, a királynéval mégis viszonyt kezdő, esendő ember.

Karolina Matild, a felvilágosult királyné szerepére kiváló választás volt Alicia Vikandert castingolni. A svéd színésznő egy kivételes nő portréját rajzolja meg a tragikusan fiatalon elhunyt, az országra mégis nagy hatást tett királyné szerepében. A Mads Mikkelsennel közös jeleneteik egy gyönyörű szerelem krónikáit mutatják be, és különösen fájdalmas, hogy a boldogságuknak éppen népjóléti és társadalomújító törekvéseik vetettek véget, ráadásul azokkal a középkori módszerekkel, amik ellen harcoltak.

Aljas cselszövések, hatalmi harcok, puccskísérletek, koholt vádak, kínvallatás, koncepciós perek, középkori kivégzési módszerek, a film minden-minden korabeli problémára reflektál, bámulatos mennyiségű anyaggal dolgozik, a végeredmény mégis egy homogén egész. A látványvilág, atmoszférateremtés és képminőség terén sem apróz el semmit, a 18. századi Koppenhága utcaképe, a királyi palota és a különböző mulatók belső terei, az emberek viselete élő-lélegző hatást keltenek, szinte kézzelfoghatóak.

Nikolaj Arcel mesterműve történelmi gyorstalpaló, fordulatos királydráma és lehetetlenül romantikus szerelmi film is. Tartalmas, intelligens, mentes a hollywoodi sallangoktól. Az a fajta gyöngyszem, amely csak ritkán viszont, viszont nagy szükség lenne hasonló alkotásokra.

dráma | életrajzi | romantikus | történelmi

A 18. században, Dániában a mentálisan beteg uralkodó, VII. Keresztély felfogadja udvari orvosának a német Johann Friedrich Struensee doktort. Döntésével Keresztély saját... több»

3