2022.12.13 17:03 JcWh Olvasottság: 317x
1

A film noirok királynője

Furcsa, hogy én írom ehhez a filmhez az első hozzászólást, hiszen akkora noir klasszikusról van szó, mint a ház. Az egész műfaj egyik legmeghatározóbb filmje a Kertész Mihály rendezte Mildred Pierce, de azon belül az ún. női vagy feminista noirok első számú alkotása. A noirok sajátossága, hogy sokféle műfajt vegyítenek magukban (elsősorban krimit és drámát), de sokszor a thriller és a melodráma irányába is elágaznak. A Mildred Pierce leginkább egy krimi keretbe illesztett családi dráma, pontosabban egy széteső család története, amelyet a címszereplő próbál minden erejével összetartani, de végül mégis tragédiába torkollanak a dolgok. A keretes szerkezet mellett a film fő részét kitevő flashback, a romlott vagy gyenge személyiséggel rendelkező karakterek, valamint a gyönyörű fény-árnyék hatásokkal játszó operatőri munka is erős noiros pontjai a filmnek.

A film bemutatásának időpontja nem tekinthető mellékesnek, ugyanis éppen ezzel egy időben tértek haza a világháborúból a férfiak egy olyan amerikai hátországba, ahol a nők évekig szokatlanul nagy önállóságra tettek szert. Mildred Pierce karaktere pontosan ennek a vetülete: a férje által (egy másik nő miatt) elhagyott nő, hogy el tudja látni két lányát, elmegy munkát keresni, és hosszas teperéssel és kitartással igazi gazdagságra tesz szert a férfiak uralta világban. Csakhogy az érvényben lévő filmes cenzúra, valamint a társadalmi morál nem hagyhatta, hogy egy karrierista nő élete teljesen boldog legyen, így a sikeres karrier ellenpontjaként a nő családi életének kudarcát hangsúlyozza a film. Viszont az nagyon szerencsés része a forgatókönyvnek (és így a regénynek), hogy nem Mildred anyai képességeit okolja emiatt, hanem túlzott szeretetét és jóhiszeműségét. Ami végül oda vezet, hogy egy nő (akkori szemmel) vagy csak sikeres karriert, vagy csak sikeres családi életet tudott építeni, a kettőt egyszerre nem. A film ugyanakkor a férfi karaktereket még gyengébbnek állítja be, mint a nőket: Mildred első férje munkanélküli és elhagyja a családját egy másik nő miatt, Mildred második férje egy unatkozó playboy, aki a nő pénzén él, míg Wally (Mildred üzleti partnere) pedig egy beképzelt alak, aki Mildredet csak egy meghódítandó dolognak látja. Ezzel viszont a film inkább nevezhető amolyan szürkezónás feminista filmnek, vagyis bemutatja a női emancipáció előnyeit és hátrányait is. De a szociológiai elmélkedést kivéve a filmből, a krimiszál önmagában is nagyon izgalmas és csavaros, a film vége teljesen kiszámíthatatlan.

A film noirok királynője

És hát nem lehet szó nélkül elmenni a színészek alakítása mellett, élükön a szerepéért Oscar-díjat bezsebelő Joan Crawforddal, aki ezzel a filmmel új fázist nyitott a karrierjében és még két Oscar-jelölést szerzett a következő években. Kertész Mihály pedig a Casablanca őrületes sikere után egy újabb trófeával bővíthette életművét. Klasszikus filmek, de különösen noir rajongóknak alapfilm, mindenképp ajánlott megnézni.

dráma | krimi | misztikus | romantikus

A Mildred Pierce című drámában egy haldokló férfi egyetlen nevet hörög: Mildred. Mildred vallomást tesz miként lett egy virágzó étterem tulajdonosa azért, hogy megvalósítsa... több»

1