A film noirok királynője Furcsa, hogy én írom ehhez a filmhez az első hozzászólást, hiszen akkora noir klasszikusról van szó, mint a ház. Az egész műfaj egyik legmeghatározóbb filmje a Kertész Mihály rendezte Mildred Pierce, de azon belül az ún. női vagy feminista noirok első számú alkotása. A noirok sajátossága, hogy sokféle műfajt vegyítenek magukban (elsősorban krimit és drámát), de sokszor a thriller és a melodráma irányába is elágaznak. A Mildred Pierce leginkább egy krimi keretbe illesztett családi dráma, pontosabban egy széteső család története, amelyet a címszereplő próbál minden erejével összetartani, de végül mégis tragédiába torkollanak a dolgok. A keretes szerkezet mellett a film fő részét kitevő flashba... több»
Az osztrák néplélek rejtelmei egy családi eposzba ágyazva Megható családi eposz Ausztriából, az ország történelmének sorsdöntő évtizedeiből (1888-1948). A központi motívum pedig egy zongorakészítő család négyemeletes háza, kapuján a harsonát fújó angyallal, akivel együtt a nézők végigkövethetik a házon belüli családi történéseket és a házon kívüli (ház előtti) történelmi-politikai változásokat. Ausztria történeti eseményeit nagyon jól sikerült összefűzni az Alt család történetével, gyakorlatilag az osztrák történelem próbatételeit figyelhetjük meg a család egyes tagjain keresztül. Négy nagyobb korszak elevenedik meg a nézők előtt: az Osztrák-Magyar Monarchia korszaka (1888-1918), az első osztrák köztársaság kora (1918-1938), az Anschluss időszaka (... több»
Egy rizikós, nem mindennapi szerelmi háromszög Rizikós szerelmi háromszög a film bemutatásának időpontját és társadalmi-politikai kontextusát és nem mindennapi karaktereit tekintve. Ebben a filmben egy olyan egyedülálló, csinos, dolgozó (vagyis "erős") nő áll a szerelmi háromszög csúcsán, aki egy befolyásos, nős üzletemberrel és egy megözvegyült veteránnal folytat ilyen-olyan jellegű viszonyt egyszerre. Igazán rizikós akkoriban (1940-es évek) a nő és a nős férfi közötti érzelmek ennyire nyílt bemutatása, illetve a férfi feleségének szinte negatív színben való feltűntetése. A film rendezője, Otto Preminger előszeretettel nyúlt pályafutása során efféle forgatókönyvekhez, amivel a filmeket terhelő cenzúrázást vette támadásba és több esetben... több»
Összeesküvés vagy idegösszeomlás? Mindig rájövök, hogy igenis érdemes kutakodni a klasszikus filmek szinte teljesen feledésbe merült szegleteiben, mert nagy meglepetések érhetnek. Ez történt ennek a filmnek az esetében is, amit elsősorban a két általam kedvelt színész, Anne Baxter és Richard Todd miatt tekintettem meg.
Le kell szögezni az elején, hogy ez egy kis költségvetésű B-film volt, aminek presztízsét azért megemeli az Oscar-díjas Baxter és Oscar-jelölt Todd. Ennek ellenére nagy megtiszteltetés a filmnek és a rendezőnek, Michael Andersonnak, hogy "Hitchcock típusú" thrillernek nevezik a filmkritikusok. Gyakorlatilag az első 5 perces bevezető után a film legeslegvégéig egy feszültségekkel és rejtélyekkel teli történetet... több»
Korszakalkotó zseni vagy komplett idióta? A balett-történelem egyik neves képviselője volt Nijinsky (magyarul ejtve: Nyizsinszkij), aki ünnepelt balett-világsztár volt a 20. század elején, majd sajnálatos módon mentális problémái miatt tönkrement a karrierje. Számunkra érdekes lehet, hogy felesége a magyar származású Romola Pulszky volt, akivel együtt jó néhány évig Budapesten éltek, és Romola egész életét Nijinsky ápolásának, majd emlékének fenntartásának szentelte. Fontos komponens Nijinskyt érintve a férfi homo- vagy biszexualitása is, ami az elkészült filmben is nagy szerepet kap.
Az ígéretes alapanyag ellenére a film kivitelezése kissé vegyesre sikeredett: egyszerre akar életrajzi-, balett- és melegfilmnek látszani, de végül eg... több»
86 Mildred Pierce (1945)
Furcsa, hogy én írom ehhez a filmhez az első hozzászólást, hiszen akkora noir klasszikusról van szó, mint a ház. Az egész műfaj egyik legmeghatározóbb filmje a Kertész Mihály rendezte Mildred Pierce, de azon belül az ún. női vagy feminista noirok első számú alkotása. A noirok sajátossága, hogy sokféle műfajt vegyítenek magukban (elsősorban krimit és drámát), de sokszor a thriller és a melodráma irányába is elágaznak. A Mildred Pierce leginkább egy krimi keretbe illesztett családi dráma, pontosabban egy széteső család története, amelyet a címszereplő próbál minden erejével összetartani, de végül mégis tragédiába torkollanak a dolgok. A keretes szerkezet mellett a film fő részét kitevő flashba... több»