2023.08.25 17:55 Artemisia Olvasottság: 263x
5

A DC Dominic Torettoja

A DCEU a végéhez közeledik, ám mielőtt még kezdetét venné a James Gunn-féle DCU-éra, még mozikba küldték az itthon kevésbé ismert hősük, a szegény ember Vasembere, alias Kék Bogár streamingre gyártott eredettörténetét. Streaming helyett moziba küldeni ezt a filmet, a Shazam 2 és a Flash anyagi bukásának árnyékában nem volt éppen okos döntös, sőt enyhén szólva is rossz ötlet volt a DC fejeseitől. Hogy miért? Köntörfalazás nélkül: azért, mert a Kék Bogár nem egy jól sikerült film. Hogy ment félre? A forgatókönyv, a rendezés, a cselekményvezetés, a karakterábrázolás, a színészi alakítások és az üzenet - vagyis nagyjából úgy minden.

A sztori szerint Jaime ( Xolo Maridueña) bevándorló mexikói család sarjaként friss diplomásként tér haza az egyetemről, amikoris szembesül vele, hogy amíg ő a tanulásra koncentrált, családja az anyagi csőd szélére jutott. Dimplomával is nehezen talál munkát, míg egy sikertelen állásinterjú során birtokába kerül a helyi iparmágnás Kord-dinasztia által fejlesztett, tömegpusztító fegyvernek szánt földönkívüli kütyü, a Szakarbeusz névre hallgató szimbionta géplény. Jaime-t választja gazdatestnek és a fiúval egyesülve egy szupererővel bíró bioruhát kapunk, így Jaime lesz a Kék Bogár. Az sablonos főgonosz prototípusát megtestesítő Victoria Kord (Susan Saradon) az értékes Szakarabeusz nyomába ered, de a Reyes-család összetart, és a család mindent legyőz a film szerint. De még mielőtt bármi érdemleges történne vagy a Szakarbeusz a képbe kerülne jó 30-40 percnyi klisés nyáltengeren kell átverekednünk magunkat a Reyesék egzisztenciális válságáról és a család fontosságáról.

A DC Dominic Torettoja

Igen, a film sarkalatos pontja a család, ám semmi újat nem mond róla, csak a Dominic Toretto-féle, mémesedett kliséket durrogtatja újra és újra, hatványra emelve és felhangosítva. Gyakorlatilag minden 2. mondatban elhangzik a család szó, Jaime minden mondatába belefoglalja a "családom" szót, Jenny Kord minden 2.mondatában elhangzik a "családod" szó, de még a főgonosz száját egy akciójelent közben is 2 mondatonként hagyja el a "család" szó. Reyesék egy homogén massza, akikre csak együtt, "család"-ként lehet hivatkozni, és úgy is viselkednek, egyedi személyiségekről nem igen beszélhetünk. Hogy mennyire röhejesen túltolják ezt a család-dolgot jól szemlélteti, hogy pl.szó szerint elhangzik, hogy Jaime és a családja az igazi gazdagok, mert szeretet tölti meg a házukat, míg a dollármilliomos Kordok valójában szegény, a hatalmas villáikban csak tárgyak vannak, család nincs, az pedig többször is, hogy a családja iránti szerete teszi igazán erőssé Jaime-t és nem a Szkarabeusz...

A rendezői székben a mexikói származású Angel Manuel Soto ült, ahogy a szkriptet is egy mexikói forgatókönyvíró jegyzi, a stáb túlnyomó részét latin-amerikaiak alkotják. A diverzitás szándéka alapjában megsüvegelendő, viszont más kérdés, hogy a mexikói nézők hogyan fogják fogadni a sztereotípikus megjelenítést, ami egyébként elég érthetetlen a latin-amerikai származású alkotógárda mellett.

A Reyes-család egy sztereotípikus mexikói család: a nagymama és a nagybácsi nem is legalálisan lépte át a határt, a több generáció él együtt, zajosak, lármásak, tanulatlanok (merthogy Jaime az első és egyetlen diplomás a családban), munkájuk sem nagyon van, az egész família elkíséri állásimterjúra a 22 éves Jaime-t és tulajdonképpen megszégyenítik a nívós nagyvállat előtt... A nagymama csak spanyolul beszél, az anyuka latin szappanoperákat néz, a nagybácsi mariachi zenét hallgat. Jaime és a húga pedig folyamatosam a "bátyó" és "húgi" megnevezésekkel kommunikálnak, ami nagyon életszerű.

Ezenkívül Jaime és Jenny Kord találkozása, és ahogy Jaime-hez kerül a Szakarabeusz az nemhogy romkomba, de inkább Disney-mesébe illik (no copyright Aladdin).

Az akciójelentekből nincs túl sok, és azok is elég unalmasak, mert mindegyik a családról szóló sztereotípiákra fut ki. Az első akciójelenetben a gonsoz Victoria Kord szándékosan a családot támodja, Jaime pedig minden áron meg akarja védeni őket. Aztán érthetetlen módon a család menti meg Jaimét. Logikát még egy képregényfilm szintjén sem tartalmaz, pl.a tanulatlan, bátyja által kitartott nagybácsi gond nélkül kezeli a félig idegen csúcstechnológiát, a szépkorú nagyi pedig mesterlövészeket megszégyenítően kezeli sugárvetőket és gépfegyvereket. Mintha ezzel is a szegény-gazdag sztereotípiákat erősítenék. Ahogy a szegények boldogabbak mint a gazdagok mert szeretet van köztük, úgy a flancos iskolák és kiképzések sem kellenek ahhoz, hogy valaki techzseni vagy szuperkatona legyen.

Aztán ott vannak az olyan ellentmondások, mint pl.Jaime nem öl meg senkit, mert ő nem gyilkos. Ha ezt nem hangsúlyoznák ki és húznák alá többször is, akkor talán nem szúrna annyira szemet, hogy a kedves család milyen könnyedén mészárol halomra Kord-alkalmazottakat, akik sokszor csak a munkájukat végzik . Az ő családjuk ezek szerint nem olyan szent és sérthetelen mint a Reyes-család, ahogy Jaime azt is szemrebbenés nélkül végignézi, hogy Carapax megöli Victori Kordot, Jennyi nagynénjét, vagyis családtagját.

Xolo Maridueña a címszerepben bár többnyire pozitív kritikákat kapott, de láthatólag a bizonytalanság, a csetlés-botlás nemcsak a karakter sajátja, hanem a színész sincs a helyzet magaslatán. Susan Saradon a főgonosz szerepében totális pazarlás, olyannyira elcsépelt és sablonos ez a figura. Bruna Marguezine gyakorlatilag csak biodíszletként van jelen, a Reyes-családban senkinek sincs egyénisége.

A Kék Bogár inkább egy '90-es és 2000-es évek eleji tv-sorozatot idéz, esetlen, bugyuta, elcsépelt, sztereotipikus és gyermeteg. Szájbarágós és még unalmas is, vagyis még a szórakoztatási faktor sem menti a menthetőt, mert a sok bába közt elveszett a gyerek- vagyis az erőltetett sablonok, a szájbarágós "családozás" mellett elfelejt szórakoztatni. Nincs benne őszinteség vagy szív, csak gépiesen puffogtatja a családról szóló kliséket.

A DCEU az utolsó szögeket veri be a saját koporsójába, és a Kék Bogár valóban ilyen szájízű alkotás, és valóban az egyik utolsó szög abban a bizonyos koporsóban, hiszen már csak az Aquaman 2 van hátra Walter Hamada-korszakból, mielőtt a Superman:Legacy-vel kezdetét venni a James Gunn-Peter Safran-féle újraindítás. Az Aquaman 2-höz még fűzünk reményeket, de az utóbbi projektek, mint a Shazam!-Az istenek haragja vagy épp a Kék Bogárt látva csak annyit tudunk mondani: James Gunn siess!

59 Kék Bogár  (2023)

akció | kaland | sci-fi

Jaime Reyes (Xolo Maridueña) egy mexikói gyökerekkel rendelkező fiatal amerikai, aki Texas állambeli El Pasóban él. Amikor egy nap hazaér az iskolából, felfedez egy furcsa kis... több»

5