2024.08.18 18:03 Piczil Zsolt Olvasottság: <100x
3

Kissé savas vérfrissítés

"Tudom, a szívben nem lakik érzés, de valami ott mozdul meg, valahol mélyen a szívemben" (egy Alien mellkasroppantó?). „Műszerek rajzolnak izgatott görbét, de egyik sem mutatja meg, hogy mi lakik mélyen a szívemben” (Zorán – Valahol mélyen a szívemben). „Zoránnak nincs igaza, a műszerek megmutatják, mi lakik mélyen a szívemben” (Navarro). Például a film előzetesében is látható pöpec kis röntgenfáklya is ilyen műszer. Hát egy nagy várakozás lakik az én szívemben: annyi gyenge, félresikerült film után kapok-e végre egy MÉLTÓ Alien folytatást? IGEN, igen, igen! Csak SPOILER-esen tudom elmondani, úgyhogy SPOILER! Bár A bolygó neve: Halál a nagy kedvencem, remeknek tartom, hogy A nyolcadik utas: a Halál érzületéhez tértek vissza. Egyes kritikusok nem értették, miért ilyen lassúak a szörnyek. Ezért.

Valahol olvastam egy összehasonlítást: a legelső filmben mennyire szadista kéjenc módjára mozgott az Idegen, míg a második filmben inkább a rovarszerű rajban támadó, gyors viselkedésük volt látható. Utálom a túlélő horror játékokat, de az Alien: Isolation fantasztikus játék volt, és amikor megláttam, hogy a vészkapcsolót a játékból hozták át ebbe a filmbe, nagyra értékeltem a gesztust. Aztán már ahogy megalapozzák a film univerzumát, bemutatják Andy-Rain kettősét, még csak a film elején vagyunk, de (egy rakodótelephez tartva a filmben) már kibukott a feleségemből: „már az első tíz perc is jobb, mint a Prometheus-Covenant egésze.” És tényleg! Ridley-nek egyetlen mentsége volt számomra, hogy nagyon szép panorámaképeket csináltak az új filmjeibe. Egyébként annyira fals volt az univerzum, a karakterek, az akció, a párbeszédek ábrázolása, mintha egy tehetségtelen B kategóriás rendező lenne. Itt meg? Látunk nagyon szép űrképeket (és pici akciót), plusz kapunk baromi jó karakteréletrajzokat is, meg a szereplők sem annyira szimplák, vagy lükén reagálnak, mint a Prometheusban, Covenantban. Én például megrendültem, hogy a fiatalok négy családjából háromban már meghaltak a szülők így vagy úgy.

Kissé savas vérfrissítés

A Disney-féle A Kráter gyerekfilmben döbbentem meg így, amikor az egyik gyerekszereplő elmondja, anyja meghalt, az apja is (aki ráadásul öngyilkos lett). Tehát itt is árva gyerekek (inkább fiatalok) szerepelnek, ráadásul a vállalat cégmódosítással biztosítja a rabszolgamunkások utánpótlását a bányákba. Felháborodtam, de nagyon tetszett a világ bemutatása csak így mellékszálon. Egy másik kritikus azt írja, milyen egydimenziós karakterek vannak ebben a filmben. Aha, mert egyébként előtörténetet szinte semmit nem kaptunk a régi első filmek karaktereiről, és amúgy sem voltak jobban kidolgozva, mint itt. Kivéve Bjorn karaktere, aki tényleg menthetetlenül beleragadt a „genyóra írtak, ennyi vagyok” szerepbe, ami talán az AVP-filmek szereplői szintjén van.

A legjobb színész itt a szintetikus egyedet (Andy) alakító David Jonsson, aki nagyon jól adta a film elején a kissé stupid robotot. Amíg Hazafi (a Boysból) főleg a szájával dolgozik :), érzékeltet, addig Andy a homlokráncolásával, halvány mosolyával ad tökéletes karaktert a figurájának. De egyébként érdemes figyelni a testmozgására is, tökéletesen hozza a gyenge motorikus funkciójú android testet. Aztán a következő, ami legjobban tetszett – SPOILER! – visszahozzák az Ash android típusának egy másik egységét, aki testvérhez méltóan, ugyanolyan jól keveri a sza...lámit a fedélzeten. És mennyire bejött nekem ez a rész! Pont ez érdekelt volna a legkevésbé (gondoltam hibásan), de azt vettem észre, az utolsó jelenetéig csillogó szemmel figyeltem Rook kutatótiszt ügyködését és (látszólagos) pálfordulásait. Persze-persze, a film tele van logikai ellentmondással, pl. Rook az istenek vérével kísérletezik (amit arctámadókból nyert ki), ami egy nem newtoni folyadék, meg is mutatja a kijelzőn, milyen a kémiai felépítése. Ami a biokémiai kijelzőn szépen olyan urna alakúvá rendeződik (csöpögő cseppekkel a tetején, a parasztoknak), amivel még David (Prometheus) ügyködött. Tudjátok, a fekete szurok lötty. De miért vesz fel egy kémiai analízisben urnaalakot? Hát hogy tudjuk, miről beszél az android (utalás a korábbi filmekre, amit viszont a szereplők nem ismerhetnek). Micsoda olcsó húzás, szinte sértő.

Még ennél az istenek vérénél maradva, viszont azt meg csak a szakértők értik (mint én, haha), miért hasonlít az ember-idegen hibrid a Mérnökök (Engineers) fajára. De például ez az ember-idegen hibrid sokkal-sokkal jobban néz ki, mint Alex Proyas (Alien 4.) förmedvénye, szóval ebben meg megint csak jobb a film, mint elődei. Alapvetően hibának mondanám, hogy Andy nem tud kinyitni egy sima laborajtót, később meg FÉLKÉZZEL gyűri a zsilipkaput, TART egy kéttonnás teherliftet. Mert ezek az akciók már az upgrade-elése után voltak, egyedül az lett volna a válasz, hogy azért, mert a laborajtónál még gyenge volt.

Egyébként minimális lövöldözést kapunk a filmben, az viszont nagyon jó hangulatú, sziporkázó akció. A „Hogyan védjük ki a savas vér maró hatását” kézikönyv ismeretéből megbuktam, pedig már jó ideje banánfej rajongó vagyok. Sikeressége ellenére Rain (Cailee Spaeny) nem egy mostanában szokványos Mary Sue (omnipotens) női főszereplő, sokkal jobban működik Ripley-pótlékként, mint Daniels (Katherine Waterston) a maga filmjében (Covenant). Pedig ott még a frizurájával, öltözékével is rájátszottak a hasonlóságra. De hát Ridley, ha elszállt a tehetség, akkor nincs mit tenni, ugye? Nem is a múlton rágódva zárom az ömlengésem, bár megemlítem, mennyire jót tettek a filmnek a '79-es díszletek, géppark újrázása. Ami megint csak nem ment Ridley-nek, ugye?! A francba, nem ezt akartam írni... Szóval nekem nagyon bejött az Andy-Rain páros, már most befizetnék szívesen egy folytatásra. Mert hát az Alien: Romulusszal nem Rómát alapították meg, hanem a csodálatos Alien franchise folytatásának ígéretét. Úgy látom, siker lesz a film, hiába nyilatkozta Ridley Scott a maga filmjei után: „Ehh, az embereket már nem érdekli az Alien alakja.” Phia!

horror | sci-fi | thriller

Egy elhagyott űrállomás elfeledett mélységeibe merészkedve egy csapat fiatal űrgyarmatosító találkozik az univerzum legborzalmasabb életformájával. A producer Ridley Scott, aki... több»

3