Amikor 2001-ben a Halálos iramban első része berobbant a mozikba, sokan egy egyszerű, tuningolt kocsikkal és illegális versenyekkel feldobott akciófilmet láttak benne. Ám a sorozat gyorsan kultuszstátuszt ért el, részben a szereplők karizmájának, részben a benzingőzös hangulatnak köszönhetően. A második és harmadik rész azonban eltávolodott az eredeti felállástól, és a rajongók lassan kezdtek kiábrándulni. A 2009-ben bemutatott Halálos iramban 4. azonban fordulópont lett: a film visszahozta a régi arcokat, és ezzel együtt a sorozat szívét – a családot.
A történet középpontjában Dominic Toretto (Vin Diesel) áll, aki bujdosva él, de amikor szerelme, Letty Ortiz (Michelle Rodriguez) tragikus módon életét veszti, visszatér Los Angelesbe. A bosszúvágytól hajtva újra találkozik régi ellenfeléből barátjává vált Brian O’Connerrel (Paul Walker), aki időközben FBI-ügynök lett. Kettejük útjai egy droghálózat, Arturo Braga szervezete körül fonódnak össze. A film alapvetően a bosszú, az árulás és a bizalom újjáépítésének története, amelyben a gyors kocsik és látványos akciók ezúttal is központi szerepet játszanak.
A negyedik rész egyik legnagyobb erénye, hogy újra összehozza a négy alapkaraktert: Domot, Briant, Lettyt és Miát (Jordana Brewster). Ez a dinamika hiányzott a második és harmadik részből, és a nézők azonnal érezhették, hogy a film újra az eredeti alapokra épít. A Diesel–Walker páros működése továbbra is az egyik legerősebb eleme a sorozatnak. Dom komor, erőteljes jelenléte jól egészíti ki Brian visszafogottabb, mégis karizmatikus karakterét.
A látványvilág tekintetében a film új szintre emeli az akciójeleneteket. Az illegális versenyek már nem pusztán stílusos száguldások, hanem sokszor élet-halál harcok. A föld alatti mexikói alagutakban játszódó üldözés például egyszerre feszült és vizuálisan lenyűgöző, még ha néha túlzottan CGI-érzetet is kelt. Justin Lin rendezői keze nyoma egyértelműen felismerhető: a harmadik rész (Tokiói hajsza) után itt már sokkal magabiztosabban mozgatja a szereplőket és a történetet. A film dramaturgiája persze nem mentes a kliséktől. A bosszútörténet, a beépített rendőr dilemmája, valamint a végső leszámolás mind ismerős panelek. Mégis, a sorozat sajátos atmoszférája és a szereplők közötti érzelmi szálak miatt működnek. A „család” motívuma ekkor válik igazán központivá, és ez később a teljes franchise alapüzenetévé nőtte ki magát.
A Halálos iramban 4. nem tökéletes film – helyenként túlzottan melodramatikus, máskor a logikát teljesen figyelmen kívül hagyja a látvány kedvéért. Ugyanakkor kétségtelen, hogy ez a rész volt az, amelyik visszaadta a sorozat lendületét. Ez volt az a pont, ahol a széria átlépett az egyszerű autós akciófilmből egy nagyszabású, több részen átívelő történetté, amelynek középpontjában már nemcsak a sebesség, hanem az emberi kötelékek állnak.
A Halálos iramban 4. nem csupán egy újabb fejezet a sorozatban, hanem valódi újjászületés. Bár a kritikusok vegyesen fogadták, a rajongók imádták, és azóta is mérföldkőnek számít. Ha valaki szeretné megérteni, hogyan vált ez a franchise globális sikerré, ez a rész a kulcs – mert itt találkozik újra a múlt és a jövő, a sebesség és a család.

67 Halálos iram (2009)
Dom Toretto és Brian O'Conner közös ellenséggel kénytelenek szembenézni, a túléléshez pedig meg kell bízniuk egymásban. A duó nem ismer lehetetlent a volán mögött. több»