Mindent a filmről: Kung Fu Panda 3

A világ egyik legsikeresebb animációs filmsorozata az eddigi legfergetegesebb és legviccesebb kalandjával, a Kung Fu Panda 3-mal tér vissza. Amikor Po rég elveszett panda apja váratlanul előkerül, a páros elutazik egy titkos pandaparadicsomba, ahol rengeteg vidám panda között élnek boldogan. De amikor a gonosz Kai végigvonul Kínán és legyőzi az összes kung fu mestert, Pónak nem marad más választása, mint megkísérelni a lehetetlent: megtanítani a kedves, kissé esetlen társait a harc művészetére.

Po pedig már bebizonyította, hogy nem ismeri a lehetetlent. A duci fekete-fehér mackó a fejébe vette, hogy olyan harcművészet mestere lesz, amely kitartást, bátorságot és villámgyors reflexeket követel. Hatalmas vállalkozás volt, de Po mindig mindent megtesz azért, hogy a legjobb legyen, amilyen csak lehet… hogy a saját maga hősévé váljon.

Po kalandjai a Kung Fu Pandában kezdődtek, ahol valóra váltotta az álmát és Sárkányharcos lett belőle. A filmben izgalmas harcjelenetek, óriási poénok voltak és persze rengeteg szív. A nézők mindenhol szeretettel fogadták a filmet, amely több mint 633 millió dolláros bevételt hozott, és jelölték többek közt a legjobb animációs film Oscarjára is.

A Kung Fu Panda 2-ben Pónak ki kellett derítenie származása titkait, hogy ezzel még erősebb lehessen. A második mozi még az első sikerét is felülmúlta, jelölték a legjobb animációs film Oscarjára és két Annie-díjra is, a legjobb rendező kategóriában Jennifer Yuh Nelson kapta a jelölést.

Most, a Kung Fu Panda 3-ban Po rájön, hogy még mindig rengeteget tanulhat. El kell hagynia a komfortzónáját, amikor tanulóból tanár lesz. Ezzel a felelősséggel párhuzamosan azzal is meg kell küzdenie, hogy összekovácsolja a vér szerinti családját a kung fu családjával – és közben belőle magából pedig a múlt és a jövő mestere váljon.

A Kung Fu Panda 3 felhasználja a DreamWorks Animation technikai áttöréseit és közben történelmet is ír azzal, hogy ugyanazzal a történettel és szereplőkkel két különböző film készül: egy angolul, egy pedig mandarin nyelven. De ami a legfontosabb, rengeteg kalandot, humort és szeretetet vonultat fel, és a nézők azonnal emlékezni fognak arra, miért is zárták a szívükbe Pót.

A diákból tanár lesz

Po legnagyobb rajongói azonban nem a nézők, hanem a filmkészítők, akik megteremtették. Jennifer Yuh Nelson rendező, aki a kezdetektől vele van, megjegyzi: „Pónak azt a tulajdonságát szeretem a legjobban, hogy végtelenül lelkes. Nagyszerű Póval lenni, mert elképesztő szenvedéllyel veti bele magát mindenbe. Mondhatjuk, hogy egy kicsit stréber, de én ezzel maximálisan tudok azonosulni, mert nem voltam a suliban az a kimondottan dögös pomponlány – mondja a rendező nevetve. – Po alázata és lelkesedése szerintem sok ember számára inspiráló. Felfedezi magában, hogy mi teszi különlegessé és kihozza magából a legjobbat. Úgy gondolom, mindannyian hasonlóan vagyunk ezzel, legalábbis szeretnénk ilyenek, vagyis jobbak lenni.”

Po és az ő fejlődéstörténete tükrözi azt is, ami Yuh Nelsonnal történt. Ahogy Po folyamatosan képzi magát és diákból tanár lesz, vele párhuzamosan Yuh Nelson is egyre fontosabb feladatokat kapott a DreamWorks Animation filmjeiben. Az első filmben a történetért felelt, a másodikban már rendezői feladatot kapott.

Po lelkesedése járványosan terjed. Alessandro Carloni rendező, aki szintén az összes filmben dolgozott, azt mondja: „Ebben a filmben az Po feladata, hogy másoknak is segítsen erősebbé, ügyesebbé válni, megmutatni nekik, hogy hozhatják ki magukból a legtöbbet. Bevallom, néha megpróbálom utánozni őt. Nagyon sok erőt tud adni. Ha például a stáb egy tagja mutatott valamit, ami nagyon tetszett, akkor nem csak egyszerűen jóváhagytam és dolgoztunk tovább, hanem ugráltam örömömben és kimutattam, mennyire odavagyok az ötletért. Szabadon engedtem a bennem lakozó Pót.”

„Ha Po akadályokkal találja szembe magát, akkor sem adja fel – mondja Glenn Berger forgatókönyvíró. – Pozitív a hozzáállása, kitartó és akárhányszor kerül padlóra, fel tud állni.”

Ezt a tulajdonságát imádják a nézők, az alkotóknak azonban egyre jobban feladja a leckét. „Annyi akadályt és veszélyt legyőzött már. Hogyan tudjuk hihetővé tenni, hogy Po saját magába vetett hite meginog? – folytatja Berger. – Ezt úgy lehet megtenni, ha a kihívások egyre mélyebben érintik érzelmileg.”

Az új kihívások közül az első először teljesíthetetlennek tűnik. Po, a Sárkányharcos élvezi az életet, de imádott tanára, Shifu feltárja előtte mi a következő lépés: neki is tanárrá kell válnia.

Po viszont úgy érzi, még nem kész erre a szerepre. Első tanári feladata az, hogy tartson edzést a legendás Őrjöngő Ötösnek – Kína kung fu harcosai közül a legkitűnőbbeknek.

Az edzés nem sikerült a legjobban.

Po megpróbálja instruálni a bálványait – Tigrist, Majmot, Viperát, Darut és Sáskát –, de a teremben, amelynek az önfegyelem, a becsület és a kitartás szentélyének kellene lennie, kitör a káosz. „Az Ötös már végre optimista lett Póval kapcsolatban, de nagyon komoly kételyeik vannak a tanári képességeit illetően – mondja Lucy Liu. – És ennek bizony jó oka van!”

„Az edzés igazi katasztrófába fullad – mondja Carloni. – Po tanárként több pusztítást végez a teremben és a csapattársaiban öt perc alatt, mint diákként évek alatt.”

Po bizonytalansága tanárként arra a figurára emlékeztet minket, akit az első filmben megkedveltünk. „Po magabiztossága pillanatok alatt szertefoszlik – mondja Carloni. – Amikor neki köszönhetően kitör az őrület a teremben, ugyanolyan felkészületlennek érzi magát, mint amikor az első filmben kung fu harcos akart lenni.” Yuh Nelson hozzáteszi: „Ez az élmény elbizonytalanítja Pót, és fogalma sincs, hogyan válna belőle tanár.”

„Ez a jelenet ékes bizonyítéka annak, hogy Po nem olyan, mint Shifu – jelenti ki Jack Black, aki a hangját kölcsönzi Pónak. – Ettől persze kibukik, nem hiszi, hogy felnőtt már ehhez az új felelősséghez. Ez a feladat több súlyt pakol rá, mint az a számolatlan gombóc, amit befal.”

Blacket nem kellett sokáig győzködni, hogy ismét vállalja az egyik legkedvesebb szerepét. „Könnyű volt felébreszteni a bennem szunnyadó Sárkányharcost. Csak visszagondoltam arra, milyen is voltam fiatalabb koromban, amikor a pályámat kezdtem – magyarázza a színész. – Az én mániám a rock’n’roll és a színészet volt, Póé pedig a kung fu. Az viszont közös bennünk, hogy mindketten ugyanolyan szenvedéllyel űztük a mániánkat. Igen, én magam is egy ifjú Sárkányharcos voltam!”

Shifu volt az, aki felismerte Po vágyait és a benne rejlő lehetőségeket, és most ismét ő az, aki új szintre akarja lökdösni Pót. „Shifu tudja, hogy Pónak előbb-utóbb tanárrá kell válnia – mondja Melissa Cobb producer –, és azt is tudja, hogy ez nem lesz könnyű.”

Az alacsony termetű és béketűrésű Shifunak ismét az Oscar-díjas Dustin Hoffman kölcsönzi a hangját. Shifuval ellentétben az Őrjöngő Ötösnek komoly kétségei vannak Po tanári képességeit illetően. A Béke Völgyének védelmezői nagyon komolyan veszik a hivatásukat és mindig is a legeslegjobb mester, Shifu utasításait követték. Most pedig követniük kéne Po instrukcióit?

Po nem éppen mesteri kurzusának áldozatai: Majom mester (akit a legendás Jackie Chan szólaltat meg), akinek gonoszkodó és játékos természete komoly harcművészeti szakértelmet kendőz, Daru mester (David Cross), a csapat pragmatistája, Sáska mester (Seth Rogen), a legkisebb termetű, de leghevesebb temperamentumú tagja a csapatnak, Vipera mester (Lucy Liu), a csapat „tyúkanyója” és Tigris mester, az Őrjöngő Ötös legerősebb és legmerészebb tagja.

Tigris mester hangja ezúttal is az Oscar-díjas Angelina Jolie Pitt, akinek személyisége és tehetsége a figurát erővel, szókimondással, egyenességgel és együttérzéssel teszi gazdagabbá. Jolie Pitt újabb és újabb izgalmas vonásokat fedez fel a karakterben. „Tigris mester tiszta, gyönyörű személyiség, egy nagyon erős női figura – mondja a színésznő. – Nagyon, nagyon menő. Bárcsak a felére képes lennék, amire ő!”

A Kung Fu Panda arról szól, hogy a legjobbak legyünk, amik csak lehetünk. „Azt mondja nekünk, hogy nem kell versenyezni másokkal, arra kell koncentrálnunk, hogy mi magunk kik vagyunk, és hogyan tudjuk fejleszteni a személyiségünket – fejtegeti a színésznő. – Ezzel mindenki tud azonosulni. Mindannyian a legjobb énünket szeretnénk előhozni.”

Jolie Pitt Tigris mestere és Lucy Liu Vipera mestere egy új karakterrel, Mei Meijel (akinek a hangja Kate Hudson) kiegészülve továbbviszi a filmek egyik hagyományát, amire büszkék az alkotók: erős női karaktereket vonultatnak fel. Ez a hagyomány nem csak a szereplők, hanem a stáb körében is megvan: a karakterek mögött álló egyik legfontosabb erő, Jennifer Yuh Nelson a filmtörténet egyik legsikeresebb női rendezője, az ő nevéhez fűződik a hatalmas világsikert aratott Kung Fu Panda 2.

Két apa – egy fiú

Po életét azonban nem csak az forgatja fel, hogy diákból tanárrá kell válnia. Rég elveszettnek hitt vér szerinti apja, Li Chan eljut a Béke Völgyébe és végre újra találkozhat Póval. Linek a Breaking Bad – Totál szívás sztárja, Bryan Cranston kölcsönzi a hangját.

Az első két film eseményei mind ebbe az irányba terelték a történetet. „A Kung Fu Panda-filmek évei alatt az volt a legnagyobb kérdés, hogyan lehet egy pandának egy lúd, Ping uram az apja? – mondja Yuh Nelson. – Fogjuk-e majd valaha látni Po vér szerinti apját?”

„Mindig azt a kérdést teszi fel, hogy ki vagyok én, illetve azt, hogy elég jó vagyok-e? – meséli Jonathan Aibel forgatókönyvíró. – Ez pedig egy olyan kérdés, amelyet véleményem szerint mindannyian felteszünk magunknak legalább egyszer az életünk során.” Aibel alkotótársával, Glenn Bergerrel jegyzi mindhárom Kung Fu Panda-film forgatókönyvét.

És hogy néz ki Po apja? Képzeljük el, milyen lenne Po, ha soha nem kezdett volna kung fuzni – és akkor megjelenik a szemünk előtt Li. Po apja hangos, túláradó panda, aki szereti jól érezni magát, ami evést és utána szunyókálást jelent, esetleg néha szunyókálást és utána evést.

Találkozásuk Po nevelőapja, Ping uram étkezdéjében éppen olyan, mint Po: tele van érzelemmel és humorral. Pingnél Li megtöri Po gombócevő rekordját – és ez már önmagában is jelezhetné, hogy nekik kettőjüknek közük van egymáshoz. Li elmondja Pónak, hogy a fiát keresi. Po hanyagul odaveti, hogy nem, senki olyat nem látott, akire illene a leírás. Közben pedig körülöttük már mindenki arról suttog, amit a vak is lát.

„Ez az egyik kedvenc jelenetem a filmben – mondja Yuh Nelson. – És közben szépen kirajzolódik, mennyire hasonlítanak egymásra.”

Aztán persze Po és Li is rájön, hogy van közük egymáshoz. „Apa és fia felfedezik, mennyi közös van bennük – meséli Bryan Cranston. – Imádnak enni, ugyanaz érdekli őket, hasonlít a személyiségük… azt említettem már, hogy imádnak enni?”

„Bryan színészi játéka mély, drámai és érzelmes, segít Li figuráját érzékennyé és szimpatikussá tenni – fejtegeti Yuh Nelson. – Ugyanakkor remek komikus. Pontosan ilyen karakterre volt szükségünk, akibe bele tudunk szeretni, és akivel hatalmasakat tudunk nevetni. Bryan pedig ilyen.”

De Li azért összetettebb annál, mint hogy vicces és sok gombócot eszik. „Menet közben rájövünk, hogy Li a humorral mély érzelmeket rejt – mondja Glenn Berger. – Elképesztő, hogy Bryan ezt milyen érzékenyen tudja közvetíteni a hangjával.”

„Li mutat egy képet Pónak Po anyjáról, aki fiatalon meghalt és Li gyengéden szerette – mesél az egyik olyan jelenetről Cranston, amelyben Li megmutatja a sebezhető és érzelmes oldalát. – Az anya védte Pót és elrejtette, amikor megtámadták a falujukat.”

Melissa Cobb szerint ez egy kulcsfontosságú jelenet: „Po ekkor látja meg az apja másik arcát – a sebezhető oldalát.”

Carloninak viszont egy másik Po-Li jelenet a kedvence, egy olyan, amelyik sokkal viccesebb. „Li felpróbál egy páncélt, amivel bökdösi Pót – meséli. – Évekkel ezelőtt valami nagyon hasonló történt velem és az apámmal. Rá voltam kattanva a motorokra, apám pedig bemutatott egy barátjának, akinek volt egy motorja. Apámmal felvettük a sisakokat, ő pedig játékosan bökdösött a sisakos fejével. Eljön az a pont az életünkben, amikor már nem vagyunk gyerekek és egyenlőként viselkedhetünk a szüleinkkel. Ezért tartom különleges pillanatnak ezt a filmben.”

Ahogy Po és Li egyre jobban kötődik egymáshoz, Ping uram (James Hong) elkezdi bizonytalannak érezni a helyzetét. Ping szereti Pót, de fél attól, hogy el fogja veszíteni a vér szerinti apjával szemben. Ping uram elengedte a legjobb és egyben egyetlen alkalmazottját, hogy kung fu hős válhasson belőle, és nem is lehetne büszkébb a panda fiára. Mint minden szülő, akinek a gyermeke kirepül a házból, attól fél, hogy elfelejtik. „Ping uram nem fogadja kitörő örömmel Li felbukkanását – mondja Cranston. – Pónak újra kell gondolnia, ki is ő, a két apának pedig meg kell tanulnia elfogadni egymást és értékelni azt, amit a fiuk kap a másiktól.”

Fenyegetés egy másik birodalomból

Másfajta apafigura és mentor Po életében Oogway (Randall Duk Kim), az öreg teknős, aki a filmek mitológiája szerint feltalálta a kung fut, hogy a védtelenek is meg tudják védeni magukat. Bár Oogway már elment egy másik birodalomba, a kung fu örökségét Shifura, Póra és az Őrjöngő Ötösre bízta.

Oogway a Szellem Birodalmában van, de egyharcos, aki egy régi csatában elárulta, aggasztó eseményeket indít el a Béke Völgyében.

Oogway és Kai, a harcos szövetségesek voltak, de a csí – az életerő és energia, amely jóra és rosszra is fordítható – felfedezése kettészakította őket. Kait elcsábította a csí ereje, Oogway pedig meg akarta osztani a világgal. Amikor Kai kitalálta, hogyan férhet hozzá valaki más csíjéhez, Oogway a Szellem Birodalmába száműzte Kait mindörökre.

Vagy legalábbis ez volt a terv. A Szellem Birodalmában Kai több ezer mester csíjét szerezte meg, jáde amulettek formájában az övén gyűjtötte őket. Ezzel a sokszoros erővel legyőzi Oogwayt, kiszabadul a Szellem Birodalmából és a Földre érkezik. Fénylő jáde pengéket forgatva Kai végigmenetel Kínán, legyőzve még több kung fu harcost és ellopva a csíjüket. Minden harccal erősebbé válik, sőt, Kai még arra is képes, hogy újra aktiválja az amuletteket, ezzel jáde zombik légióját létrehozva. Kai és a légiója Oogway tanítványait keresik az országban, és az Őrjöngő Ötös, Vipera, Daru, Majom, Sáska, sőt, még Shifu is Kai zöldes árnyalatú alattvalói lesznek.

Kai természetfeletti gonoszságának és sajátos humorának hangbeli megjelenítésére az alkotók az Oscar-díjas J.K. Simmonst kérték fel. Simmons és Kai találkozása hatalmas lökést adott a Kung Fu Panda 3 stábjának. „Mindig is ott volt a szereplők között Kai, a gonosz, de valahogy nem kelt életre addig, amíg rá nem találtunk J.K-re – mondja Berger. – Egyszer csak azt éreztük, ó, hát ettől lesz izgalmas ez a gonosz figura. Hatalmas erejű és megállíthatatlan, ugyanakkor van benne bizonytalanság is. J.K. ezt a komplexitást tudja adni egy karakternek.”

Aibel arra is rámutat, hogy Simmons – Cranstonhoz hasonlóan – elsősorban komikus volt addig, amíg a színészete új csúcsokra nem emelkedett a Whiplash-sel: „Kai figurájában a humort akartuk az elvetemültséggel kombinálni, olyan gonoszt akartunk látni, aki ijesztő, mégis néha vicces. J.K. hozzá tudta adni a humort Kai alakjához úgy, hogy semmit nem vesztett a nyomasztó oldalából.”

Carloni szerint Kainak vannak a legnagyobb poénjai az egész filmben, és ez Simmonsnak is köszönhető. Például amikor Kai megérkezik a halandók világába, találkozik egy kacsával és egy lúddal, akiknek fogalmuk sincs, hogy ki is ő. „Ez pedig egyáltalán nem tetszik neki – mondja Carloni. – J.K. és az animátoraink itt megmutatták Kai keserűségét, bizonytalanságát, féltékenységét és aggodalmait.”

„Kai mindenkitől elvárja, hogy féljen tőle – teszi hozzá Simmons. – Azt akarja, hogy remegjenek a közelében. De sokaknak ötletük sincs, hogy mégis ki fia borja lehet ez az alak, ez pedig egyáltalán nem teszi boldoggá.”

„Kai kegyetlen és brutális, de a cselekedetei azt bizonyítják, hogy nincs rövidebb út a kung fu nagyságához – mondja Yuh Nelson. – Azzal, hogy ellopja a csít másoktól, nem pedig kiérdemli, csal és nem a legjobbat hozza ki magából. Ezt akarja vele megértetni Oogway. Emelni akartunk a téten és egy új gonoszt színre léptetni.”

A csí ellopásának képi megjelenítése a vizuális effektekért felelős Mark Edwards feladata volt: „A korábbi filmekben is láttuk a csí köreit, de ebben a moziban új szintre emeltük a látványt. Amikor elveszi valaki csíjét, Kai a lényük belsejébe hatol, amelyeket körkörös energiarobbanással mutatunk meg.”

„A Kung Fu Panda-filmek korábbi gonoszainak is vannak személyes sérelmeik – mondja Yuh Nelson. – Kai úgy gondolja, hogy Oogway volt az, aki hátba támadta őt. Pedig benne bízott a legjobban, vele ment háborúba, de Oogway másokat választott vele szemben. Ebből a szempontból érthető, hogy Kai miért dühös.”

Csak az tudja legyőzni Kait, aki a csí mestere, és a csí tanítói csakis a pandák lehetnek – vagy legalábbis ezt mondja Li Pónak. Aibel szerint: „Amikor újra találkozik Livel, Po elkezd azon gondolkozni, milyen panda is ő valójában, ha azt sem tudja, hogyan kell pandának lenni?”

Ezért Po, Li és Ping uram elindul a pandák falvába, amely magasan, a havas hegyeken van, de meglepően kellemes és hívogató. A forró vizű forrásokra épült falu igazi pandaparadicsom. Amerre a szem ellát, pandák vannak, bébi pandák, öreg pandák, táncoló pandák – és most már egy kung fu panda is.

Po végre felfedezi az otthonát.

„Érzelmi csúcspont Po életében, amikor végre találkozik a népével, a családjával – mondja Jack Black. – Mindig partra vetett halnak érezte magát, most pedig az övéi veszik körbe.”

„Ez a film nem csak Po magányos útjáról szól – mondja Yuh Nelson. – Elkezd megváltoztatni egy egész közösséget, és cserébe ők is tudnak segíteni neki. Mindannyian fejlődnek. Po segíti a pandákat, hogy megtalálják a legjobb oldalukat és ők is segítik Pót ugyanebben. És ez a lényeg. Nem vagy egyedül a világban, vannak barátaid és családtagjaid, akik törődnek veled és erőt tudnak adni.”

„A pandák falujában Po rájön, hogy nem válhatsz valaki mássá – teszi hozzá Carloni. – A saját lehetőségeid közül kell a legjobbnak lenned.”

Az újonnan megtalált erő segít Pónak abban, hogy elfogadja, ami elől el akart menekülni, és az a tanár legyen, aminek a lehetőségét meglátta benne Shifu. Éppen jókor. Kiderül, hogy Li hazudott Pónak, hogy meggyőzze, térjen vissza vele a pandák falujába. Nincs Kait semlegesítő csí – se ott, se máshol. Az erő nem csak az egységben, hanem a létszámban is van, ezért Pónak egyetlen esélye marad: meg kell tanítania a falu lakóit kung fuzni.

Legígéretesebb tanítványa Mei Mei. „Van benne valami mágikusan vonzó” – mondja Jack Black. Ő az egyik legmagabiztosabb lény, akivel Po valaha találkozott. „Ráadásul még soha nem találkozott a saját fajtájából egy nősténnyel – fűzi hozzá Carloni. – Po nagyon fura helyzetekben találja magát a nagy, magabiztos pandalánnyal.”

„Pónak fogalma sincs, hogy mi találta el – veszi át a szót Kate Hudson, aki megszólaltatja a figurát. – Mei Mei semmihez és senkihez nem hasonlít, akivel valaha találkozott. Mei Mei folyamatosan szerepel, és én ezzel maximálisan tudtam azonosulni – nevet a színésznő. – Kezdetben nem tudtam, meddig mehetek el a figurával. Aztán rájöttem, hogy Mei Mei fütyül a szabályokra és a határokra, semmi miatt nem érez bűnbánatot. Az jutott eszembe, nem lenne csodás, ha mindannyiunkban ennyi önbizalom lenne?”

A kör bezárul

A Kung Fu Panda 3-ban nem csak új szereplőkkel, hanem új helyszínekkel is találkozhatunk. Ezek megalkotásához a filmkészítők a legújabb technikát, animációs szoftvereket, renderelő technikát használtak. Másképp, még kifinomultabban tudják mozgatni az állatok bundáját és új szoftvert használtak a jelenetek megvilágításához is.

A Kung Fu Panda 3-hoz több mint 60 millió órányi renderelés kellett, míg az elsőhöz elég volt 20 millió, a másodikhoz pedig 50 millió.

A pandák falujának megalkotásához a filmkészítők elutaztak több kínai helyszínre is. „Az az utazás hatalmas inspiráció volt, az alapozta meg a Kung Fu Panda 3 látványvilágát” – meséli Cobb.

Elmentek a King Chen hegyre is, ahol a taoizmus született és ami a pandák természetes élőhelye. „Amikor Po és Li megérkezik a faluba, a köd eloszlik és meglátják ezt a mágikus helyet – mondja Cobb. Ez pontosan másolja azt, amikor mi megmásztuk a hegyet.”

Mindhárom film látványvilágáért Raymond Zibach felel, a karakterek megtervezésétől a helyszínekig, a színekig, a világításig.

A Szellem Birodalmában csap össze a jó és a rossz, itt kell megharcolnia Pónak Kaijal. Ez a jelenet idéz az első film egyik részéből. „A Kung Fu Panda nyitójelenetében Po elképzeli, milyen hős lenne belőle – mondja Carloni. – Néhány mozdulatot felidéztünk abból a jelenetből a mostani ütközetben.”

Családi ügyek

Amikor az első filmben megismertük Pót, kívülálló volt, nem tudott beilleszkedni. Szerette az apját, Ping uramat, de nem osztotta az álmait, nem akart gombóc kifőzdét vezetni. Po kung fu diadalról fantáziált, de látszólag nem voltak meg a testi adottságai, hogy harcművész legyen.

„Ez a világ minden pontján minden nézőt eltalált – mondja Cobb. – Mindenki szinte minden nap azt gondolja, hogy ő nem elég jó. Mindegy, mennyi idős vagy és mennyire vagy sikeres, néha kívülállónak érzed magad.”

Végül Po mindennek ellenére elkezdte mesteri szintre emelni a harcművészetét és tagja lett egy nagyobb családnak, míg végül most, a Kung Fu Panda 3-ban az igazi apjával is találkozik.

Ezek az élmények és tapasztalatok testi és lelki erőt adnak Pónak, és megmutatják, hogy mekkora erőt tud adni a család, még akkor is, ha az egyáltalán nem szokványos. „A nézők is megtapasztalhatják, hogy nagyon sokféle definíciója lehet a családnak – mondja Cobb. – Abban azonban hasonlítanak, hogy erőt adnak.”

„A közösség a család – teszi hozzá Lucy Liu. – És ez nem csak arról szól, hogy genetikusan kihez van közünk.”

A családnak nem csak Po utazásában van nagy szerepe, hanem az alkotók életében is. A stáb tagjainak nagy része 12 éve együtt dolgozik, összeköti őket a kung fu filmek szeretete és a karakterek iránti gyengéd érzelmek. „Imádjuk ezeket a figurákat – mondja Yuh Nelson. – Úgy védjük őket, mint a gyerekeinket, dédelgetjük őket és tisztelettel bánunk velük. És persze remekül szórakozunk velük együtt.”

Carloni is a stáb tagja az első mozi óta, ezért tökéletes összhangban tudnak együtt dolgozni Yuh Nelsonnal. J.K. Simmons egy másik filmkészítő pároshoz, a Coen fivérekhez hasonlítja őket: „Ahogy Joel és Ethan, úgy Jen és Alessandro agya is egy srófra jár. Színészként hatalmas szabadságot kaptunk, bármit csinálhattunk, mert biztosak voltunk benne, hogy a felvételek közül biztos kézzel fogják kiválasztani a legjobbat.”

És a stábtagok közül nem csak a rendezőpáros érti tökéletesen egymást. „Már szavakra sincs szükség, szinte olvassuk egymás gondolatait, különösen Jennel – mondja Clare Knight vágó. – Már azelőtt tudom, hogy tetszik-e neki valami vagy sem, mielőtt levegőt venne, hogy mondjon valamit.” Knightnak nem csak szakmai szempontból hatottak az életére a Kung Fu Panda-filmek: az első mozi készítése közben ismerkedett meg és házasodott össze a férjével, Wayne Knight színésszel, aki az egyik szereplő hangja volt. A Kung Fu Panda 2 munkálatai alatt született a fia (akinek a hangja a bébi Po jeleneteiben volt hallható). A Kung Fu Panda 3-ban pedig a férje és a fia már együtt szerepeltek.

A Kung Fu Panda 3 több földrész tehetséges színészei, filmesei, művészei és technikai szakembereinek összefogásából született. De a középpontban, ahogy az első film ötlete születésének pillanatában is, Po áll.

„Po nagyon közel áll a szívemhez – mondja Jack Black. – Ő én magam vagyok. Amikor az emberek arra kérnek, beszéljek Po hangon, visszakérdezek, ezt hogy értik? Az én vagyok! Nem bújok a szerep mögé, a szívemet és a lelkemet mutatom meg.”