Undorító és zseniális – Lars von Trier ismét kiakasztotta a közönséget

A Cannes-ból 2011-ben örökre kitiltott, majd a bizottság engedékenységének, illetve az elnök, Thierry Fremaux lobbizásának köszönhetően visszaengedett Lars von Trier nem csak úgy a hátsó kapun, lábujjhegyen sunnyogott vissza a filmes körök egyik legjelentősebb eseményére – hanem páros lábbal rúgta be az ajtót.

A most zajló filmfesztiválon mutatták be ugyanis legújabb filmjét, A ház, amit Jack épített című alkotást, amelynek már a napokban megjelenő előzetese is sokaknál megkongatta a vészharangot. A film vetítése előtt a közönség álló tapssal köszöntötte a filmrendezőt – majd következett maga a film, amely olyan sztárok közreműködésével készült, mint Uma ThurmanMatt DillonBruno Ganz és Riley Keough – és ami egy sorozatgyilkos kalandjairól szól.

A rendező személye és a téma már bőven elég ahhoz, hogy el tudjuk helyezni térben és időben a film stílusát – és nyilván nem érte váratlan meglepetésként a vetítőteremben kiskosztümben és jól szabott öltönyökben feszítő nagyérdeműt, ám a vetítés során még is többen (egyesek szerint tömött sorokban) távoztak a teremből, és rögtön olyanokat posztoltak a Twitterre, hogy szörnyű, borzalmas, undorító és egyáltalán, miért kellett megcsinálni.

A filmet végignéző közönség viszont utána is álló tapssal köszöntötte az alkotót, és a hasonló platformokon az egekbe magasztalták a rendezőt.

Az tehát biztos, hogy az áldozatait szörnyű kínhalálra ítélő, mégis minden csávából kimászó Jack története igen megosztóra sikeredett, hiszen a film a beszámolók szerint nagyon plasztikusan mutatja be a gyilkosságokat, ráadásul a főszereplő nem válogat, hogy férfi, nő, gyerek vagy felnőtt – amivel a rendező elég érzékeny terepre merészkedett. Aki viszont dicséri a filmet, épp azt emeli ki, hogy a művészetnek igenis az a dolga, hogy minél erőteljesebb érzelmi reakciót váltson ki – és ha az negatív, akkor legyen a végletekig felkavaró.

Sokan azt vágják a filmet otthagyó nézők fejéhez, hogy mégis, mire számítottak, ismervén a rendező eddigi munkásságát? Azok pedig azzal védekeznek, hogy ilyen szintű erőszakkal semmi kedvük megbirkózni, illetve páran követelték, hogy a rendezőt most azonnal vegyék őrizetbe gyerek- és állatkínzás miatt.

Lars von Trier tehát minden kétséget kizáróan visszatért – és szemernyi kétely sem fér hozzá, hogy az egyre dagadó internetes véleménybugyrok jót tesznek majd a bevételnek. Sokan ugyanis rögtön ugrottak a témára, és hangot adtak annak, hogy egyre kíváncsiabbak az ilyen heves reakciókat kiváltó filmre.